Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

MIstä filmiä?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana SakkeM, 11 Maaliskuu 2009.

1. Verig

Verig

68
    0
    0
    Vs: MIstä filmiä?

En tiedä mitä kymppikoneet tekee, omista tiedostoista printtasin. Mun mielestä kymppikoko on jo itsessään sellainen rakeenpoistin ja yksityiskohdan siloitin ettei enempää tarvitse. :)
    Ihan kivaa 10x15 300dpi kuvaa tuosta 1600:sta saa. Eikä isompikaan sinänsä ongelma ole mutta rae alkaa tosissaan näkyä. Yllättävän kivat värit huonossa tai omituisessa valossa, ei tarvitse hirveästi fiksata. Kunhan ei vaan lähde alivalottelemaan... mutta tämä nyt pätee digiinkin, samaa hirveää mössökuraa tulee ja varjot aivan tukossa.

En yleisesti ottaen oikein värinegasta välitä mutta jotenkin ruvennut tekemään mieli koittaa 800:sta keskarina. Tavallaan sama ampua vaikka digillä mutta 6x6:n syväterävyys + vähän jännä värimaailma saattaisi maistua ilman fotarin ääressä nököttämistä. Olenko vain laiska vai luomun ystävä? Jaa'a. ;)

2. Vs: MIstä filmiä?

Mistä saa TXPää 8x10 koossa?

3. Esterhaus

Esterhaus Member

412
    0
    16

Calumet Photosta

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Toi Macodirect on ainakin vakuuttava kauppa. Enpä ole moista tavannut ihan vähään aikaan.  Toista kertaa en välitä tavatakaan....

Tilasin 25.3. filmiä ja maksoin samantien Paypalilla.  26.3. sain sähköpostin: in Bearbeitung.  No, odotellaan. 14.4. sitten tuli ilmoitus, lähetetty. 16.4. perillä, kuski toi ovelle. Ihan hyvää palvelua, mutta kolme viikkoa....

Nyt kun meinasin laitella filkkaa kasettiin aamua varten, huomasin sen olevan tarkemmin katsoen väärää kokoa. Senttejä, ei tuumia.

Kolmessa viikossa väärää filkkaa siis.

No, ei sitten mennä aamulla kuvaamaan. Lähetetään filkkatilaus johnkin muuhun kaupaan, kokeeksi. Tarina jatkunee, lähetin sähköpostia Macodirectille.

5. Vs: MIstä filmiä?

sakke, ei ne ehdi sulle laittaa, kun ne laittaa kaiken mulle... (joke)-   oisit vaan tilannu multa, ois tullu nopeammin ja halvemmalla...
    -ei tullu mieleen pakettia katsoessa että olis jotakin filunkia filkan koossa...

6. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Juu, alan uskoa....

7. Vs: MIstä filmiä?

Ihan tartti kaivaa toi uusin tilaus esiin emaileista: Juu, tilasin T-maxia, niiten omaa jotakin satasta ja sitten Foman laakoja, kaikkia kokoja ihan 8X10 TUUMAAN saakka. ei ne tuu netti eikä printti hinnastoon mutta aina on muutama kaveri joka haluaa jotakin mitä muilla eioo, ja sit vähän elvistellä ja kysyä kokemuksia. mä oon ihan hiljaa, nyt sanoin kun vähän liipas läheltä toi sylttytehdas, Muuten on tulossa laakaa tosta superpanista jossakin vaiheessa. Se on kyllä aikamoinen filkka, ihan Acroskin on mennyttä aikaa sen rinnalla... Mutta ei kaikki halua sellaista. "ikinuorta" TRI-x:ääkin tilattu kun se vaan on "SE" filmi...Ja Acufineä ja Diafineä. En olis uskonu 1967 kun ekat purkit itte tilasin jenkeistä että pitkälle 2000 luvulle hieroisin niitä vielä. kenikin nappas mun hyllystä sellaiset jossa oli ekaks SVO:n sitten suomen interfoton hinta tarrat päällä, voihan Pee, sen voittaa vaan 1960 luvulla saamani faijan 20 luvun Rotskuputeli, hartmuth lähetti sellaisen mainoksen kun sanoin että haluan mun123pelleputiikin rotskut sellaiseen flisaan. mitäs sanotte hemmot että täräytetään
    "Limited edition Collectors Special ROTSKU", eka sata putelia tolla logolla, ja jengi lupaa panna putelinsa jemmaan ikuisikis ajoiksi. Vähän tällaista gagia olen kehitellyt lanseerauksen vetonaulaksi. Epäilen että kameralehti laittaa kyllä uutispalstalle, voi olla että Tekniikan Maailmakin,kai siellä senverran fotofriikejä ollaan...

8. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Joo, kiitos Jukka vaan niistä vanhoista Acufine-purkeista joita pelastin hyllyltäsi! Sitten kävikin niin että en raaskinut avata purkkeja joten tilasin uudet isommat (gallonan) purkit tilalle - Jukalta tietenkin!

En ole ikinä kehittänyt Acufinellä, mutta jostain syystä minulla on suuria odotuksia tämän vanhan kehitteen kanssa. Kunhan uudet kehitepurkit saapuvat, laitan samantien uutta Tri-X:ää kameraan ja ISO säädöt kohtaan 1000!

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Juu, mun tarina jatkuu.....  Macolta tuli vastaus sähköpostiin.  Tehtaan ilmoituksen mukaan kuulemma tilattua kokoa saa joskus kesä-heinäkuun vaihteessa....

Väärän tavaran toimittaminen kestää kolme viikkoa, oikeaa luvataan kolmessa kuukaudessa.

Saas nähdä miten rahojeni käy... Pitänee ilmoittaa PayPalille.  Jos nyt vielä ensin kyselisi, olisko jotain korvaavaa tuotetta :)

Ihme sakkia kyllä....  huomautukseen siitä, että tavara oli muta kuin tilauksessa lukee, tulee vastaukseksi vain "Ei sitä ole saatavana".  Olisvat ilmoittaneet, sen sijaan, että lähettävät jotain muuta, jolla minulle ei ole käyttöä.

Samalla voi todeta, että nettikaupan luettelossa siis ilmeisesti on muutakin tavaraa, jota pahaa aavistamaton asiakas voi tilata, vaikka sitä ei liikkeessä ole, eikä tule.  Maksu kyllä menee...  Tuon tyyliselle toiminnalle on joku nimityskin, mutta ei nyt sanota sitä vielä.

10. Vs: MIstä filmiä?

sakke jos foma 100 laaka 8x10 tuumaa käy sitä tulee seuraavassa satsissa jonka UPS koodit on mulla jo eli hyvällä säkällä saan perjantaina postiin. hinnasta voidaan sopia tai panen macon käpälälautaan (sanon että mulla on yksi tosi yrmäkkäänä oleva asiakas, pelastin teidät mutta sillä on hintansa). paas vaikka yskäriä...

11. oldnick

oldnick Member

415
    0
    16

minun tilaus macodirectiltä seisoi viikon ja sit kun rupesin kyselemään että mikä on tilanne niin fixiä odottelevat, ei menny sit kuin päivä niin saivat kamat postiin. Ihmetyttää vain että siitä ei tullut minulle mitään tietoa että ko. kamaa ei ole hyllyssä ja että joudun venaamaan.

Muuten on kyllä tullut tilaamani tuotteet hyvin, mutta tälläisten jälkeen alkaa miettimään että oisko paikanvaihto paikallaan.

12. Vs: MIstä filmiä?

vois ollaki, mä yleensä tilaan lisää kun alkaa hyllyssä ammotamaan, nytki tulee jotakin kolkytä pulloo fiksiä.. eli kato profiilista, mistä...

13. Vs: MIstä filmiä?

eikö ole mitään jauheena?

14. Vs: MIstä filmiä?

mitäs pitäis olla ??  ainiinku miksi lähettää vettä lentopostina...Hyvä pointti, paitsi macolta tulee kyllä rekassa.On mulla Dektoli printtikehitettä,Kyllä  D-76 ja XToolit kaikki lahjoitin veks.On niitten aika vähän ohi. Sitten on tietysti Diafineä ja Acufineä jauheena kun on jenkkilän myrkkyjä.  kyllä kaikkea saa tilaamalla mutta kandeeks, kun lopputulos ratkaisee. Tilaa luettelo ja pähkäile sieltä mikä on nykyinen varastosortimentti. saat säkällä rullan (vain 24ex!!) uutta  400 S/IR filkkaa...

15. Vs: MIstä filmiä?

jauhekiinnite kiinnostaisi lähinnä varman säilymisen kannalta.
    tällähetkellä ainut ei liuonkiinnite jonka tiedän on hopeavedoksen lux.

16. Vs: MIstä filmiä?

varma säilyminen ?? mun faija antoi 60 luvulla se 20 luvun rotsupullon, pelas kybällä, sen verran oli tullut tuimemmeaksi, että jos vähän olis himmenny teho niin litkun tummuus korvasi.Kyl toi lotraaminen ja uutraaminen sai multa jäädä kun katto sakujen puteleita, selvällä kelellä luki mitä tartti tehrä. nyt laittelen vielä selvällä suomen ugrikielellä, nin vituttaa sveduja niin pirusti, kun ovat sinnekin kysyneet noita mömmöjä. Muuten laitto  Erwin Puts, toi leica ym "auktoriteetti" omalle foorumilleen että Jukka vatasella on valiidia tietoa saitillaan vaikka stand kehityksestä. Kyl meinas taas seinät revetä...

17. Vs: MIstä filmiä?

Munkin Faija antoi mulle Rotskupullon, vähän ollaan tuoreempaa painosta mutta kyllä tuo polku on silti kuljettu. D76 on mun kehite ja sitä on jätesäkillinen mutta kiinnitteessä on hakemista. Joskus oli Agfalla muistaakseni joku jauhekiinnite mutta ei ole enää.
    Toki jauhe säilyy paremmin kuin tiiviste, tai kemistinä mulla on ainakin sellanen tunne ,)

18. Vs: MIstä filmiä?

Käys Yliopiston apteekin nettisivuilla ja tsekkaa tiosulfaatti. ostat sitä kymmenen kiloa sit käytät puolet parin kolmen vuoden aikana, ja kyrpiinnyt siihen pölyyn,aivasteluun ja pienenpieniin reikiin kaikissa fotomatskuissa. sit kyselet: oooksulla Jukka sitä valmista varastoliuosta?

katsoin googlen haulla: paras mitä oli tarjolla fiksistä ja HCA:sta oli "meittin Ollin" säikeessä MV Printtauksen saloista. Etsi täältä haulla , turha selvää asiaa on uudestaan serveerata tänne.

ja mitä fiksiin tulee, ei meistä KUKAAN nää sitä päivää jolloin avaamaton fiksiputeli vanhaksi menisi...

19. Vs: MIstä filmiä?

Rodinalin säilyvyyttä pidän itse osin myyttinä. Vanhempi rodinal oli ehkä näin, mutta taetta reseptin muuttumattomuudesta ei ole. Päin vastoin. Olen itse havainnut liian pitkään lojuneen reilusti vajaan pullon tuottaneen selvästi eri lopputulosta voimakkaasti vakioidussa prosessissani. Kyseisen jämän hävitin. Näytti menneen pahaksi yllättävän äkkiä (useita kuukausia). Voi olla joku kontaminaatiokin kyseessä, vaikka vältänkin moisia työtavoillani melko paljon.

Kaikilla kehitteillä (pl. xtol) olen saanut säilyvyyttä käyttööni nähden riittävästi. D-76 kestää varmuudella mulla noin vuoden (vähäisellä mutta havaittavalla muuntumisella), Rodinal riittävästi oikein käsiteltynä enemmänkin, Microphen reilun 1,5v jne. Mulle ei ole ongelma käydä kehitekaupassa vuosittain. Erityisiä kaasunpoistoja tms en ole nesteille käyttänyt vaikka säilyvyys parantuisikin sillä. Jauheiden säilyvyys on ollut selvästi nesteitä pidempi (hyvästä pakkaustavasta osin johtuen).

Jos kaikki säilyvät tarpeeseen nähden riittävästi kuten mulla, on valintaperuste yleensä jäljessä ts. pitkälti makujasia.

20. Vs: MIstä filmiä?

joo mä käytän ton hopeaollin fiksejä nyt enkä ole edes vaihtamassa.. sparrasin vaan jotta yleissivistykseni säilyisi.
    mutta asiaan, joskus harhoissani sain käsityksen että jukka sun labbismyymälä olisi ollut tampereella mutta se taitaakin kuten itsekin olet pääkaupunkiseudulla (tulevia filkkatilauksia silmälläpitäen..)?