Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mistä filmiä metritavarana vai kannattaako enää ollenkaan?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana mtanttar, 18 Elokuu 2013.

Tervehdys,

Suomessa ei taida kukaan enää myydä, mutta mistähän Euroopasta löytyisi filmiä metritavarana? Vai kannattaako itselataaminen nykyisin ylipäänsä ollenkaan. Jenkkiläisen firman löysin missä Tri-X/T-Max -rulla maksoi muistaakseni ainakin 80 euroa, eivät tosin postittaneet Eurooppaan. Tuosta kun laskee niin yhden kasetin hinta ei jää mitenkään merkittävästi Telefoton hinnasta jos ostaa 10kpl pakkauksen. Minulla ei ole kasettejakaan vaan nekin pitäisi ostaa, siitä pieni lisäkustannus, kasetteja onneksi näyttää löytyvän Suomestakin.

Ajatus itselataamisesta nousi esiin kun sain haltuuni latauslaitteen. Nyt vaan epäilen onko se vaivan arvoista tai ylipäänsä mielekästä jos filmiä ei mene tolkuttomasti. Toisaalta säästöhän se on pienikin säästö ja voihan sen latausmasiinan laittaa pakastimeen jos ei käyttöä ole hetkeen.

Matti

1. massee

massee Member

420
    0
    16
    Vs: Mistä filmiä metritavarana vai kannattaako enää ollenkaan?

macodirect DE

Tuo on muutenkin ollut hyvä paikka tilata, homma toimii. Myyntipalstalla oli myös kasa vanhaa ilfordia myynnissä.

2. massee

massee Member

420
    0
    16

Jaa eipä näytä macoltakaan enää trixiä saavan bulkkina. :(

3. Vs: Mistä filmiä metritavarana vai kannattaako enää ollenkaan?

Ei löydy tosiaan Kodakin filmejä tuoltakaan metritavarana. Tuolla olisi kyllä "Rollei Retroa" joka voisi kiinnostaa, sitä ei taida Suomesta saadakaan. Tein nyt kuitenkin pari laskutoimitusta ja jos oletetaan että bulkkirullasta saa 18kpl 36 filmin rullaa, ja ostaisi tuolta yhden bulkkirullan niin postikulut mukaan laskettuna homma kannattaa joten kuten jos filmikasetit saa (melkein) ilmaiseksi. Mutta kun nekin täytyisi ostaa, niin vähän siinä ja siinä, riippuu paljonko laskee filmikaseteille hintaa, periaatteessahan ne voisi ajatella ikuiseksi hankinnaksi mutta ei oikein käytännössä.

Olisiko halukkaita mukaan kimppaan jakamaan postikuluja? Mulla kun on se latauslaite niin voisin noita ladata.

4. Kassuk

Kassuk Member

211
    0
    16

Olen kuullut että RPX400 = Kentmere 400.

Minä pidän Kentmerestä, moni sitä kyllä haukkuu..

5. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Kyl bulkista saa enemmän kuin 18, joku 21-22 käytännössä on irronnut 36 kuvasia rullia...

Hp5:sta saa usein edullisesti bulkkirullina, toinen on tosiaan kentmere ja sitten on foma.

Kentmere 400 esim. nordfotossa 37e

http://www.nordfoto.de/Analoge-Fotografie/Verbrauchsmaterial/Filme/Schwarzweissfilme/KENTMERE-400-35mm-x-30-5m::5345.html

Kyl tossa rullahinnan saa painettua sinne alle 2e, et siin mielessä bulkki kyl hyvinkin kannattaa...

6. pj.haaja

pj.haaja Well-Known Member

1 936
    46
    48
  7. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Kyllä.  19 ja puoli.  36 kuvaisia.

Nykyään metrifilmin käyttö on enemmän totuttu tapa kuin säästökysymys.  Selvästi valmisrullia kalliimmalla en kuitenkaan sitä ostaisi.

8. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Tarkistin merkintöjä, kyl mul 20 rullaa on ainakin merkinnöissä viimesestä neljästä bulkista...

9. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Vajaita ne sitten on verraten valmisrulliin. Viimeinen negaruutu on puoliksi musta latauslaiteen jäljiltä. 19 täyspitkää on aina tullut ja puolikas päälle.

edit:  42 napsua LPL laturilla eli 42 ruudun mittaa.  Voisihan sitä tyytyä laturin 40 napsuun eri laskimen täyteen kierrokseen niin ei menisi ainakaan kuuden liuskan yli negalehtiössä jos nollakuvankin kuvaa.

10. jacni

jacni Member

92
    0
    6

Home Page Siinä on pidempiä pätkiä.

Tiedoksi vakavien pyllykipeytymien välttämiseksi:

Osa, ellei kaikki linkkamistani filmeistä ole tarkoitettu kehitettäväksi ECN-2 prosessilla.

HUOM: Joissakin, mahdollisesti kaikissa Kodakin leffafilmeissä on rem-jet-pinnoite, joka lähtee esim. soodavedellä, ilman hammasharjoja tai muunlaistakaan rajua hankaamista, ihan kevyesti pyyhkäisemällä pois.

Linkkamissani Fujin leffafilmeissä tätä valovuotojen vaikutusten estoon tarkoitettua pinnoitetta ei ilmeisesti ole, tai Fuji ei ainakaan kerro siitä.

11. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Sama laturi itellä, en ole napsahduksia laskenut.. kattonut vaan tota laskinta. Kyl mä ainakin olen jokaseen bulkkiin merkannut ton 20 rullaa, en muista oinko se vika sit ollut vajaa.. mun mielestä ei, mut voi olla..

Toi leffafilkka ei käy varsinaisesti stillikuvaamiseen, se kehitys on erilainen prosessi koska siinä on se remjet pinnoite joka pitäis poistaa...

Ps.

tässä joku myy hp5:sta metrikamana:

http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,84324.0.htm

12. sodeto

sodeto Active Member

704
    100
    28
  13. jacni

jacni Member

92
    0
    6

Kai minä olen tehnyt sitten suuren virheen, kun olen kuvannut leffafilkalle ja kehittänyt itse sen, mutta kiitos kun kerroit. Se remjet pinnoite lähtee vesi-ruokasooda liuoksellakin pois ja filmin voi kehittää C-41 prosessilla, jos ei viitsi A. Alhoselta ostaa ECN-2 kemikaaleja todella halvalla.

Ja eikö linkkini takana ollut myös diafilmejä?

14. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Hienoa näsäviisastelua, tottakai sitä voi käyttää.. mutta älä nyt suosittele sitä jollekkin joka on ekaa kertaa hommaamassa metrikamaa? Ja jos suosittelet, oisko asiallista myös kertoa että filmin käyttö vaatii sen että skrabaat sitä hammasharjalla puhtaaksi? Toi jannu kyseli viel kaikenlisäksi mv filkkaa?

15. saloma-3

saloma-3 Well-Known Member

1 960
    731
    113

Photaxista saa. Edullisuudesta en osaa sanoa:
    PHOTAX 0481-14620.

16. jacni

jacni Member

92
    0
    6

Ensimmäistä kertaa kun hommasin metrikamaa, hommasin Kodak Vision3 500T filmiä. ECN-2 ja C-41 prosessit ovat käsittääkseni todella lähellä toisiaan, kummatkin ovat todella helppoja. Tottakai suosittelen, halpaa ja helppoa, miksen suosittelisi? Mikä on pahin mitä käydä, kehittää ekan rullan liian matalassa lämpötilassa kuten minä tein? Ja miksei noita leffafilmejä voisi kehittää mustavalkoisiksi? Käsittääkseni värifilmejä voi kehittää mustavalkoisiksi, korjatkaa mikäli olen väärässä.
    Voi älä ihminen levitä itse keksimääsi tietoa. Asiallista olisi olla keksimättä hammasharjasatujuttuja. Oletko nyt ihan tosissasi? Se remjet lähtee irti kun sinnikkäästi vatkaa purkkia 'virallisen' esipesun kanssa (todella karkea arvio) minuutin verran, tai ihan sormilla pyyhkii pois, ei se todellakaan tiukassa ole, melkein liukenee pois. Kerran vetää soodavedessä käyneen filmin läpi sormien niin lähtee remjet pinnoite.

17. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Rem-Jet- tai antihalation-layerin voit pestä pois, mutta mustavalkoiseksi kehittäminen ei ihan tuosta vaan onnistu kromogeenisissa filmeissä, joissa väricouplerit ovat emulsiossa. Pitää olla just sopivat väritekijät siihen mv-värifilmiin ja erilainen maski.

18. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Onkos noissa Fujin filmeissä myös tuo remjet pinnoite? Olen ollut siinä uskossa, ettei ole.