Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kuvausharjoituksia

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Moulus, 1 Helmikuu 2007.

  1. Moulus

    Moulus Member

    502
    0
    16
    Monenlaisia harjoituksia on tullut vedettyä koulu- ja nuorisoryhmille. Osa on uponnut hyvin populaan, osa on mennyt täysin yli hilseen.

    Esimerkkeinä voin kertoa että yks onnistuneista nyt oli ääniharjoitus. Oppilaan oli etsittävä jostain(lehti, netti, albumi) mielenkiintoinen valokuva ja esiteltävä se. Tämän jälkeen kuvaan oli tehtävä äänimaailma.
    Oppilaat olivat motivoituneita ja tuli tosi upeata jälkeä. Toinen, missä itse olin, oli sellainen, että piti hakea jostain jokin maalaus (riitti, että oli kuva). Sen jälkeen tuli mallintaa se mahdollisimman tarkasti valokuvaksi. Rekonstroida, niinku poliisi-tv:ssä. Oli molemmat onnistuneita, ja opettavaisia.
    Yksi minkä vedin kanssa, oli että piti kertoa valokuvan keinoin jouluevankeliumi. Kylläpä tuli paksua tuuttia. Täys huti. Ohisektori. Rosvosektori.

    Haluaisinkin kuulla teiltä, arvon amatöörit/professionaalit, esimerkkejä onnistuneista valokuvausharjoituksesta tai -tehtävästä.


    Sori vaan mitä idearosvousta, kerron heti, että tarkoitus mulla olisi käyttää niitä myös lasten/nuorten/aikuisryhmien kanssa.
     
  2. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 960
    731
    113
    Vs: Kuvausharjoituksia

    Näin PS (photoshop ym) aikana.
    Monissa taajamissa on paikkoja, jotka on arkkitehtonisesti pilalla. (Esim. Turun Kauppatori).

    Tehdään ajatusleikki, millaiselta paikan oikeasti kuuluisi näyttää. Käydään kuvaamassa sopivat talot ja rekvisiitat ja tehdään ympäristöstä parempi.

    Näin syntyy kuvapari nykyaika ja "mielikuvitushistoria". Jotain mitä ei ole olemassa, mutta saisi olla!

    Sittenhän nämä kuvaparit voi kerätä yhteen ympäri Suomea ja pystyttää näyttely.
     
  3. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 476
    219
    63
    Vs: Kuvausharjoituksia

    Tehtävä ottaa maisemakuva joltain tarkasti määrätyltä alueelta.. Ohjaaja näyttää paikan 30m x 30m ruudun maastosta (mistä vaan, myös kaupungista), jolta kuva otetaan.

    Kuvalle vain yksi tavoite. Kuinka kuvata ko. paikasta kuva jossa on syvyyttä, siis saada syvyysvaikutelma kuvaan.

    Se mitä saadaan lopputulokseksi on tietysti osin kiinni siitä mitä alustuksessa kerrotaan ja mitä keinoja kuvaajille annetaan opettajan toimesta käytettäviksi.


    ps. Niitä keinoja ei ehkä kannata kertoa etukäteen, vaan yrittämisen jälkeen hyvin omin esimerkein ja oppilaiden kuvien läpikäymisessä... jonka jälkeen voisi tehtävän uusia toisessa paikassa ja katsoa oppivatko osallistujat hyödyntämään opetusta..

    ps2. Keinojahan on kuva-alan käyttäminen (eli eteen, keskelle ja kaukaisuuteen tasoja joissa on jotain kiinnostavaa tai muodot toimivat yhdessä. Linjat ja myös valoero/ilman auer). Tehokkainta toki laajakulmalla kuvaaminen, niin ettei kuva latistu, mutta polttovälillä ei kuitenkaan ole pääpaino vaan asiasisällöllä) t: "markan maisemakuvaaja"
     
  4. Vs: Kuvausharjoituksia

    Meillä on ollut koulussa aika kivoja tehtäviä.

    Syksyllä sellainen, että piti ottaa kolme kuvaa; jokaisessa kuvassa piti olla eri valaistus ja jokaisen kuvan piti kuvastaa jotain mielentilaa tai tunnelmaa.

    Sitten oli sellainen, jossa piti koota 20-25 kuvan kuvapankki keksitylle firmalle. Kuvissa piti näkyä firman profiili, tuli miettiä minkälaisia mielikuvia firma haluaa kuvien antavan, piti miettiä kohderyhmää, jne.

    Yksi opettajista pisti meidät ottamaan panoraamakuvan joka käsittelee nykymaailman materialismia sekä kaupallisuutta. Kuvan tuli olla poliittinen, kantaaottava, ja siitä piti näkyä se oma mielipide.

    Eräs tehtävä oli kuvalla kuvailla, mitä valokuva(us) meille merkitsee.

    Toinen tehtävä, tämä viimeisin, oli ottaa kuvia keksityn henkilön haastattelun/keksitystä henkilöstä kirjoitetun artikkelin perusteella (opettaja kirjoitti haastattelut/tekstit). Opettaja määräsi kuvamäärän, -koon sekä sivujen layoutin.
     
  5. Vs: Kuvausharjoituksia

    tämä saattaa olla sinule jo ennestään tuttua ja tiedossa, mutta kun tuolla toisessa ketjussa puhuttiin kirjoista, niin olen lueskellut Langfordin Basic Photography ja Advanced Photography kirjoja aina joutessani (eli liian harvoin).

    Näissä kirjoissa on jokaisen luvun lopussa käsiteltyyn aiheeseen liittyviä harjoituksia ja tehtäviä. Ne ovat olleet varsin mielenkiintoisia. Jopa siinä määrin, että on alkanut ryhtyä tekemään mieli tehdä joitakin niistä ihan omaksi opikseen.
     
  6. Vs: Kuvausharjoituksia

    Omakuva, joka ei ole valokuva
    Omakuva, joka on valokuva
     
  7. Marizi

    Marizi

    7
    0
    0
    Vs: Kuvausharjoituksia

    Perehtykää kameran saloihin, tehkää se itse.
    Elikkäs perinteistä neulanreikäkuvausta! Tai sitten siitä nykyaikaisempi versio, solarigrafia voisi kiinnostaa ryhmäläisiä ja olisi tekniikkana helpompi, kun ei tarvitse pimiötä käyttää.
    Kerron ohjeita, jos kiinnostuit!

    Missä muuten vedät tälläisiä kursseja/tehtäviä?
     
  8. Moulus

    Moulus Member

    502
    0
    16
    Vs: Kuvausharjoituksia

    Iteasiassa nyt aloin vääntämään opinnäytetyötä siitä kun taidekasvatuksellisia menetelmiä käytetään peruskouluopetuksessa. Eli mitä ongelmia ja haasteita tulee eteen opettajan näkökulmasta. Lapsilla ja nuorillahan se on pääsääntösesti hauskaa ja tosi osallistavaa. Mut on siinä omat kommervenkkinsä ennenkuin se toteutuu.

    Mikä hauskaa, esimerkkitapauksena, jota käytän, on nimenomaa neulanreikäkamera! Oppiaineena on fysiikka, tutkitaan valon käyttäytymistä. Ja olivat aivan innoissaan lapset kun ammattikuvaaja, joka vetää pajan, esitteli erilaisia omia neulanreikäkameroitaan. Yks kysyi, missä tuossa on se nappi. Tosi innoissaan, olisivat halunnu eka tunnilla jo tehdä oman kameran...

    Ite koen katsovani asiaa soppelista näkökulmasta kun tarkasteltavana on opettajan näkökulma, sillä en ole valokuvauksessa mikään pro, eivätkä varmaan kaikki fysiikanopettajatkaan. Toi solarigrafia kuulostaa tosi jännältä, googlasin lisäinfoa. Minusta tuntuu, että kuvaaja taitaa käyttää just tuota "oikopolkua", kun työpajan yhteiskesto sai olla vaan 10h (mikä sekin koulumaailmassa on huikean paljon).

    Tuli jo hyviä tehtäviä, moni toimii ihan kokeneelle kuvaajalle siinä missä ihan aloittelijalle. Kertokaa vaan lisää, kun tulee mieleen.

    PS. ai niin, toimin akselilla jyväskylä - oulu
     
  9. yesse

    yesse

    91
    0
    0
    Vs: Kuvausharjoituksia

    Itellä tuli heti mieleen tästä toinen tapa soveltaa tehtävää, eli olisi joku ennalta määrätty maalaus, jota kaikkien pitäisi käyttää ja siitäkin voisi tulla hyvä näyttely: "Mikko Maalarin teos: *Maalaus* nykykatsojan silmin" jne.. mitä maalausta sitten käytettäisikään lähtökohtana.

    Siihen voisi vielä sitten lisätä vaikka jotain teemoja, kuten toteuttakaa kuva mahd. modernilla tai vanhanaikaisella rekvisiitalla.
     
  10. Vs: Kuvausharjoituksia

    Otetaan sanakirja käteen ja tökätään summamutikassa kynällä sitä.
    Löytynyt sana kuvataan.
     
  11. Vs: Kuvausharjoituksia

    Kaksi kuvaa samasta näkymästä, mutta eri viestillä/tunnelmalla.

    Esim. Innokas opiskelija nousee tiedon portaita tai väsynyt opiskelija laahustaa tiedon portaita.
    (Turun yliopisto on nykyään Yliopistonmäellä, ja sinne nousevat Tiedon portaat. Mutta tehtävällä on tietty sisältö, vaikka viittaus näihin tiettyihin portaisiin jäisikin pois.)