Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? ● Kaikesta huolimatta markkinoille ilmestyy uusiakin hopeagelatiinipapereita: http://www.bjp-online.com/british-journal-of-photography/news/2027305/harman-technology-launch-black-white-paper
Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? Onkohan tässä yhtään riviä totta? Mulla oli sellainen käsitys, että Harman Technologies/Ilford photo on pikemminkin niitä viimeisiä, joilla on vielä oma tuotanto. HARMAN technology homepage - Harman Technology Ltd
Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? Bergger on Bergger, vaikka voissa paistaisi. Ainakin mulle. Kysymys kuuluu vain, mistä tuota kannattaa tilata. T Jukka
Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? Ei. Se oli sitä kaikista tyypillisintä Jukka Vatas -herjanheittoa. Olet aivan oikeassa Ilfordin suhteen.
Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? Googlaappas Alhonen vähän tarkemmin: harmann/ Ilfordin uusin papru on saksalaisen Hahnemuhlen valmistama. Ilford inklet tuotteet ovat osa Sveitsissä majaansa pitävää Ilfordia, joten Ilfordeja on KAKSI!!! No niin, tulipa pieni moka, se joka ilfordin möi oli Ciba/geigy ja Ilford Imaging. Ilford englannin jäpät osti sen ja laittoi nimeksi harmann, Ilfordin ekan pomon mukaan. Tosiasia on kuitenkin että vanha ilfordin tehdas on suljettu, paprua leikataan paketteihin missä milloinkin, lisään listaan hahnemuhlen saksassa. Ilford /Ciba jatkaa Sveitsisä Ilfordchromen ja inkjettikaman valmistusta
Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? Trolleille ei pitäisi vastata mutta... Googlaapas ite vähän tarkemmin niin saatat keksiä mikä on Hahnemühlen osuus (huippulaatuinen paperipohja). Ilford valmistaa emulsion ja päällystää paperit tehtaallaan. Ilford ei varmaan itse kaada metsiäkään, tai valmista sahoja puiden pilkkomiseksi. Tarkoittaako se, että Ilfordin tuotteet valmistetaan missä sattuu? Ja ei, paperia ei leikata paketteihin Hahnemühlella, vaan Ilfordilla. Siellä missä kyseinen valokuvapaperi valmistetaankin. Paperipohja on varmasti tyypillisin alihankittu osuus - niiltä, jotka osaavat valmistaa huippulaatuista paperia. News Archives - Ilford Photo Ehkä kannattaisi suhtautua vähän positiivisemmin viime aikojen merkittävimpään uutiseen analogisen mustavalkokuvauksen saralla eikä käyttää sitä omaan loanheittokampanjaan. Mutta näin muutkin MacoRollein asiamiehet toimivat. Se on jo ruvennut kääntymään skandaaliksi MacoRolleita vastaan muutaman tapauksen paljastuttua isommilla areenoilla. On olemassa niitä jotka pelaavat rehellisesti, ja niitä jotka epärehellisesti...
Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? En ole tilannut mitään macolta yli vuoteen, siitä lähtien kun sanoivat että ohjaavat kaiken suomen bisneksen mulle, mutta todellisuudessa myyvät kenelle huvittavat lähellä dealer nettoa... Käytän nykyään Fuji neopania ja Kodak Double X / eastman 5222 bulkkikamaa, sekä Oriental ja Adox papruja. Ilfordiakin saisin jos viitsisin ajella Interfotoon Totti Turusen luokse. Niiden hinta on eurolleen sama kuin sakujen nettikaupoissa, osaavat hekin näköjään Googlauksen
Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? Tänään kiikutti lähetti paketin 8 päivää tilauksesta ovelle. Macomainos, vaan ei Rollei. Mukana elämäni ensimmäiset puuvillakäsineet. ;D Kerrankin muistin hankkia. Mikä valmistetaan missäkin tehtaassa ei ole niin kiintoisaa kuin mitkä papereista ja filmeistä ovat erilaisia, ja mitkä samanlaisia, eri merkkien ja nimikkeiden alla.
Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? Vähän taustaa; Hah, olen minäkin Macodirectiltä ostanut. Ja ostan jatkossakin, jos sieltä saa jotain sellaista mitä haluan ja en muualta saa, tai jos hinta on hyvä. Rollei sen sijaan herättää kylmiä väreitä, useastakin syystä. Yksi ovat huijaustuotteet ja asiakkaiden jatkuva jekuttaminen, toinen on heidän käsityksensä "markkinoinnista". Rollein "underground"-markkinointikampanjat, joissa Rollein asiamies tai Rollein palkkaama/lahjoma henkilö on tekeytynyt "kuluttajaksi" ja ylenmääräisesti kehunut Rollein tuotteita ikään kuin "puolueettomana", ovat olleet kyseenalaisia, ja vielä kyseenalaisemman muodon ne ovat saaneet kun samat henkilöt ovat varsin suorasanaisesti heittäneet lokaa muiden valmistajien päälle. APUGissa peli vihellettiin poikki moderaattorien toimesta ja viestiketjut tuhottiin. Esim. APUG kannustaa valmistajia ja myyjiä liittymään omalla nimellään keskusteluihin, ja erityisesti Ilford ja ADOX ovat kunnostautuneet tällä saralla, palvellen asiakkaita, kertoen hyvinkin tarkasti toimintatavoistaan, tuotteiden valmistuksesta, hinnoittelusta ja jakeluprosessista. APUGissa on itse asiassa läsnä tätä nykyä suuri osa filmin valmistus- ja jakeluverkostosta, osa aktiivisemmin, osa passiivisemmin. Osa toimii rahallisena sponsorina sivustolle, osa on "tavallisina" jäseninä. Näitä valmistajia, etenkin Ilfordia, kohtaan on tämän seurauksena syntynyt valtava kannattajajoukkonsa, joka arvostaa tätä läsnäoloa ja kuluttajan palvelemista. Tämä on jatkunut vuosia, Simon R. Galleyn läsnäolo on merkittävä. Tähän väliin iski Rollein underground-osasto, kertoen mm. että Ilford ei ole kiinnostunut enää mustavalkokuvaajien tarpeista ja tulevaisuus on ainoastaan Rolleissa. Sanomattakin on selvää, kuinka ikävää ja kiusallista tällainen on. Ilford on loistava esimerkki siitä, miten hyvin ja omistautuneesti firma voikaan toimia nykyään analogisen valokuvauksen saralla. Tätä rakentavaa, positiivista energiaa kaivattaisiin enemmän katkeran aggressiivisen asennoitumisen sijasta. Väitteet, että Ilfordin paperit valmistettaisiin "vähän missä sattuu" ovat naurettavia. Ilfordin prosessi on laadussaan, toistettavuudessaan ja myös avoimuudessaan aivan omaa luokkaansa. Minä sen sijaan olen riippumaton, kukaan ei maksa minulle penniäkään tai pyydä minua tekemään mitään, joten voin aivan vapaasti dissata Rolleita ja näin oikaista maailmaa paremmaksi paikaksi!
Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? Pienistä asioista mielikuvat muodostuvat, maksan mieluummin euron rullasta ennemmän kun tiedän ettei tarvitse taistella kaikennäköisten "pikkuasioiden" kanssa eli rahat eivät tulevaisuudessa kilahda Rollein kassaan. Muutenkin erittäin asiallista tekstiä AA:lta
Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? Yhdyn myös A Alhosen näkemykseen, hiukka ihmetytti että maco laittoi oman saitin pystyyn keskustelufoorumiksi. No, aloittaessani tuo juttu meni niin että Die camera oli maco maahantuoja Suomessa, Ingo Forsberg lopetti . kysyin häneltä että voisinko alkaa tuomaan itse muutamia filkkoja joita olin tottunut käyttämään. samoihin aikoihin maco meni kimppaan sen rollein kanssa jolla oli kameratehdas ja toimiva jälleenmyyntiverkosto saksassa- Aloin tuoda matskuja alatoiminimellä 123 Prolab, sillä minulla oli jo postilokero osoite 123 ja hobby maahantuontia nimellä 123Models. alku näytti lupaavalta mutta sitten Rollei meni konkkaan, Agfan tuotemerkit levisivät mikä minnekin eli kaaos ja juorut ja selitykset senkun vaan levisivät. Ei auttanut ollenkaaan että Maco osti ( miiden sakukauppiaiden tapaan) Agfan jäämistöstä valtavia eriä filmistokkia ja pakkasivat niitä omilla nimillään. Netissä on se paha puoli että kirjoitettu jää tavallaan" roikkumaan " eli on vaikeata todentaa mitä on totta ja milloin. Seurauksena oli huhujen ja selittelyjen sekamelska. hartmut lähetteli selityksiä, mutta on käynyt selville että on enempi "savuverhoa" katsotaan jospa panen Prolabin bisneksen ja saitin uudelleen pystyyn kunhan tilanne on vähän selkeytynyt. Uskon että on edelleen tilausta puljulle joka keskittyy analogiseen kuvaukseen ja keräilyharvinaisuuksiin leica, Hasselblad ja Rollei akselilla.
Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? Tilausta tuommoiselle puljulle varmasti on. Kaikki eivät halua tilata ulkomailta, ja esim. Oulun hinnat on jotain käsittämättömän ja järjettömän väliltä.
Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? Mulla on yksi tuolle uudelle ilfordin paperille vedostettu kuva, jonka sain apug:in postikorttivaihdosta australialaiselta herrasmieheltä. Täytyy sanoa että kyseessä on todella mielenkiintoinen paperi joka sekä näyttää että tuntuu hyvältä. Vähän kuin kunnolliselle akvarellipaperille olisi vedostettu. Pitänee tilata tuota itselle kunhan saavat myyntiin. Berggeriäkin vois kyllä joskus testailla jos joku siis saa selville mistä sitä voi ostaa.
Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? ^ Johan tuossa kaksi saksalaista nettikauppaa löytyi, jotka Berggeriä myyvät. Kalliimpi ja halvempi vaihtoehto.
Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? Jep, nyt kun EP on lopettanut ja MR konkassa, ei edes Helsingissä ole oikein sellaista vanhoihin kameroihin keskittynyttä liikettä. Sosiaalista tilausta on. Kannattavuudesta en mene mitään sanomaan, mutta filkkamyynti tietysti voi hiukan lisätä liikevaihtoa. Ulkomaiset nettiputiikit ovat siinä tietysti paha riesa, Englannistakin tulee tavaraa nopeasti ja edullisesti. Julkishallinnon puljuille myynti voisi olla kannattavaa - laskulle tilaavat eivät mielellään osta ulkomailta.
Vs: Mistä Berggerin mv-paprua? Tämä on lupaus: Jos jatkan kurssien pitämistä, jatkan myös filkan ja paprun välitystä. muuten touhuan vain omaan piikkiin...