Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Noviisina "tilauskuvaajaksi"

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana markku55, 6 Maaliskuu 2013.

1. markku55

markku55 Active Member

Tähän asti olen ikuistanut omista lähtökohdista erilaisia tilaisuuksia, mutta en koskaan "tilattuna" kuvaajana.
    No jaa, olinhan kerran vuosi sitten, siitäkin jäi kiva tunne kun ei edes ilmaisesta duunista kiitetty, eli eivät olleet tyytyväisiä, no se tilaisuus oli paljon läheisempi minulle (ja tapahtui Hangossa), kuin nyt eteen tullut juttu.
    1.6. on vaimon suvun puolelta menossa eräs pariskunta naimisiin ja pyysivät minua hääkuvaajakseen (ei siis potretteja vaan tapahtuman kuvaajaksi).
    Helkkari, nyt on sitten pakko onnistua sormuksen luovutus jne.
    Onko "rauhoittavia" nyrkkisääntöjä mitä pitää tehdä ja mitä ei saa tehdä.
    Tilaisuus on kaiken lisäksi Ruotsissa, eli en etukäteen pääse tutustumaan tiloihin :(
    Pitäiskö jo tuon takia sanoa, että suostun backupiksi, mutta en "pääkuvaajaksi"?

2. Vs: Noviisina "tilauskuvaajaksi"

Googleta miltä ne tilat näyttää tai pyydä hääparia ottamaan muutama kuva interiööreistä vaikka kännykameralla.

Sitten valovoimainen pikkutele + ND nokalle ja/tai kääntyväpäinen salama. Mä menisin rohkeasti riittävän lähelle ja ottaisin kuvat just niinkuin itselle parhaiten sopii, kuten aina. 

Ihan omasta uskalluksestasihan se on kiinni suostutko pääkuvaajaksi vai backupiksi. 

3. markku55

markku55 Active Member

Vs: Noviisina "tilauskuvaajaksi"

Mä en ole käyttänyt salamaa pitkiin aikoihin, en varsinkaan isoissa tiloissa joissa ei ole heijastavia pintoja lähellä.
    Kaluston suhteen taitaa olla ainoa joka "kelpaa" tuo uusin hankinta, eli 5n jossa herkkyydet riittä ja kuvanlaatu on hyvä jopa hieman kropattunakin. Siihen ei vaan ole valovoimaista pikkutelettä, mutta ehkä Tamronin 17-50mm F2,8 käy, 50mm F1,7 lienee liian rajoittava, no ainakin ainoaksi lasiksi. Seuraavaksi hypätään Minoltan 24-105mm zoomiin, jonka kuvanlaatu ei enää pärjää tuolla Tammukalle ja valovoima on vaatimaton F3,5 - 4,5.
    Miksi muuten ND, itse en ole pienen DOF:n kovin suuri ihailija, vai oliko joku muu syy ehdotukseen?

4. Vs: Noviisina "tilauskuvaajaksi"

Eipä sitten mitään, ei muuta syytä. Itse tykkään että kohde erottuu taustasta. Eikä karkaa auriongonpaisteessa ulkonakaan valotusajat tappiin suurilla aukoilla kuvatessa.

5. markku55

markku55 Active Member

Joo, empä ajatellut ulkona kuvaamista, lähinnä kirkkoa ja hääjuhlapaikkaa.
    Nyt olen sitten pyytänyt myös noita kuvia tiloista (joka nurkasta tilan suuntaan), saapas nähdä missä lovessa joutuu kuvaamaan ;-)

6. Vs: Noviisina "tilauskuvaajaksi"

Varmaan tuolla 2.8 zoomilla pärjää koko illan. Jos haluaa blurria taustaa, se on äärimmäisen helppoa jälkikäteen.
    Hääkuvaamisessa ei toi tekniikka ole kovinkaan tärkeää, kuvaajan pitää vaan uskaltaa reilusti tehdä työnsä.
    Ei tietenkään olla häiriöksi, mutta ei kuvata pälyilevästi nurkista ujostellen ja arkana.

Kuvaajan kuuluu ottaa myös kontaktia (kirkossakin ennen seremonian alkua, ei tietty kesken toimituksen), niin homma hoituu tyylikkäästi.

Tilaa on turha jännittää, kunhan on paikalla hyvissä ajoin että näkee minne pääsee kulkemaan.

7. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Paras neuvoni on että kieltäydy kohteliaasti. Häiden kuvaaminen ei ole noviisille helppoa, ja tilaisuus on hääparille erittäin tärkeä. Ellei tarkkaan tiedä mihin on ryhtymässä, on parempi antaa homma toiselle kuvaajalle. Googlettamalla hääkuvia etukäteen tuskin viisastuu kovin paljon. Mutta ota toki kamera mukaan ja yllätä iloisesti hääpari hyvillä, ilman paineita otetuilla kuvilla!

8. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

+1

9. markku55

markku55 Active Member

Viisaita puhut, saapas nähdä voiko tuosta "asiakasta" suututtamatta kieltäytyä.
    Pitänee soitella ja yrittää onkia esille minkätasoista materiaalia hääpari ihan oikeasti kuvittelee saavansa.
    Ovathan he nähneet millaisia kuvia olen ottanut yhteisissä tapahtumissa aiemmin, esimerkiksi kotioloissa vietetyistä sulhasen isän 70v synttäreistä.

10. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Kenin ehdotuksessa on viisaita ajatuksia. Hääkuvissa ei ainakaan alttarilla ole uusintoja, joten niissä on huono harjoitella.

11. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Kahdet häät kuvanneena tiedän että paine on sopiva,pysyy skarppina.En usko että edes rautainen ammattilainen on täysin rentona hääkuvauksissa, koska niissä ei kärsi koheltaa kovin paljon.Vararungot ym skitsoilut ei ole tuulesta temmattuja.Sopivasti perhosia tuo skarppia.

12. markku55

markku55 Active Member

Vaimo jo ehdottikin että otetaan monta kameraa mukaan, minä siihen, että en pysty kuin yhdellä kuvaamaan kerralla, mutta hyvä pointti, jos vaikka tulee joku (sähköinen) vika, niin backuppina yksi E-PL1:nen 14mm laajiksella ja 45mm pikkuteleellä mukaan, niin ja vara-akkuja tietenkin.

13. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Keskustele vihkivän papin kanssa viimeistään ennen vihkitilaisuuden alkua. Sovitte tonttien rajat alttarilla.

14. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38

Myös osallistuminen "harjoituksiin" auttaa asiaa