Miten kuitupaperille vedostaessa se kuivaus oikein tehdään? Olen kokematon, RC paperille olen kyllä vedostellut. Onko jossain havainnollista videota tai materiaalia miten kuitupaperille vedostaminen eroaa muovipaperista? Multa löytyy jopa semmoinen "kuivausrumpu" tms kuitupaperille, mutta ei mitään tietoa miten homma toimii. Joskus olisi hauska koittaa kuitupaperille vedostamisen "salat". Kiitoksia asiallisista vastailuista kokeneemmat.
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Seuraan myös mielenkiinnolla tämän vastauksia kokeneemmilta. Erinomainen aihe.
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Periaatteessa täysin sama prosessi, kuin muovillekin. Kehite-keskeyte-kiinnite1-kiinnite2-lyhyt esipesu-HCA-loppupesu. Kaksikylpykiinnitys suositeltava. Kun kiinnite1 on kulunut loppuun, heitetään se pois ja siirretään kiinnite2 ykkösen paikalle ja valmistetaan tuore kiinnite kakkoselle. Jatketaan kiertokulkua. Itse tein vaihdon 15kpl 18x24 kuvia/litra. HCA=Hypo Clearing Agent, se tekee kiinnitteen helpommin veteen liukenevaksi ja nopeuttaa/tehostaa loppupesua. Kuvat voi ilmakuivata kalvo ylöspäin esimerkiksi kiilakehyksiin kinnitetyn hyttysverkon päällä, tai ripustaa pyykkipojilla narulle. Lastalla vedetään ensin irtovesi pois. Suoristus happovapaiden papereiden/pahvien välissä painon alla tai jos on kuumaliimaprässi käytössä, niin sillä. Ensin kostutetaan kevyesti sienellä kuvan tausta ja sitten hapottomien pahvien väliin prässiin. Ikävältä suoristamiselta välttyy, kun käyttää graafikoitten kuivausmenetelmää. Märkä (irtovesi ensin telattuna pois) kuva liimataan tukevalle taustalle (esim vaneri) liimapaperilla joka kantilta. Annetaan kuivua ja leikataan mattoveitsellä irti. kapa P.S. Lisää vielä, että jos sen "rumpusi" kangas on läikikäs tai keltainen, niin en suosittele sen käyttöä. Haiskahtaa, että siinä on kiinnitejäämiä, jotka kuivauksessa siirtyvät paperiin. Jos vehje on puhdas ja siinä on sellainen kiiltävä (naarmuton) peilimäinen rumpu, niin kiiltävä paperi saa ns. korkeakiillon, kun se asetetaan kuvapuoli rumpua vasten. Muuten kuivataan kuvapuoli kangasta vasten. Likaisen kankaan voi pestä, jos sen saa irti ja takaisin.
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Riittääkö yksi kiinnite ja voiko HCA:n tms. jättää pois jos pitää kiinnitteen tuoreena ja huuhtelee kunnolla? Nimimerkki "Kapa" tarkoittaa ilmeisesti sellaista isoa kuivausrumpua, jos on kyseessä sellainen "pöytämalli" kuivuri niin korkeakiiltoa varten tarvitaan kiillotuslevy jota vasten kuva telataan (kuulemma vaikeaa saada onnistumaan ainakin kokemattomalta).
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Kyllä yksikylpykiinnityskin kelpaa. Suosittelen kuitenkin (enkä ole ainoa) kaksikylpykiinnitystä. 12 vuotta Alvar Aalto-museon kuvaajana nuo kuvan säilyvyyteen vaikuttavat tekijät olivat ensiarvoisen tärkeitä. HCA on mielestäni tarpeen, sillä se todella tekee kiinitejäämien liukenemisen veteen huomattavasti helpommaksi. HCA on käytännössä natriumsulfiittia ja vettä. Kapa
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Tämä selvitti paljon, kiitos! Pitääpä tilata tuota HCA:ta ja ehkä unohdan nuo rummut(vanhoja, joskus ollut valkoisia varmaankin ulkoapäin) kokonaan ja kuivaan perinteisin menetelmin kuten neuvoit. Jos, joku haluaa voi antaa vielä kuitupaperille sävytysniksejä Seleniumia ainakin itsellä löytyy kaapista, mutta ehdotuksia, aikoja ja laimennussuhteita otetaan vastaan
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Seleeniä ei nykyisin oikein suositella. Parempi säilyvyys tutkimuksien mukaan saadaan polysulfidisävytteellä. Olli tuota myy. Nyt en saanut päähäni Ollin firman nimeä, enkä miehen sukunimeäkään. Etsivä löytää tai auttamishaluinen auttaa. kapa
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Niinkuin yllä todettiin, yksikylpykiinnityskin kyllä käy, mutta silloin kiinnite pitää vaihtaa varsin usein. Paljon paremmin kiinnitten kapasiteetti tulee käytettyä kaksikylpymenetelmällä. Kiinnitteen kapasiteetin määrää lähinnä siihen prosessissa liuennut hopea. Yksikylpymenetelmällä kuvan säilyvyyden kannalta kriittinen pitoisuus saavutetaan jo muutaman 18x24 kuvan kiinnittämisen jälkeen litralla liuosta. Kaksikylpymenetelmällä kapasitteet moninkertaistuu, koska ensimmäinen liuos poistaa suurimman osan hopeasta ja jälkimmäinen pysyy lähes täydessä iskussa. Luotettavaa ja helppoa menetelmää kiinnitteen hopeapitoisuuden mittaamiseen ei ole, joten liuosten vaihtotarve perustuu aina oletuksiin ja arvioon. Säilyviksi tarkoitettujen kuitupaperivedosten prosessissa kaksikylpykiinnityksen käyttö on mielestäni järkevää ja silloinkin liuoksia kannattaa vaihtaa riittävän usein. Kiinnite on kuitenkin halpaa verrattuna kuvauksen kokonaiskustannuksiin. HCA:n käyttö ennen loppupesua on suositeltavaa ja taloudellista, se lyhentää tarvittaa pesuaikaa ja vedenkulutusta huomattavasti. Pesutuloksen kannalta olennaista on myös, että pesuvesi "huuhtoo" koko kuva-alaa pesun ajan. Kuvat eivät saa liota altaassa toisiinsa liimautuneina, se ei ole tehokasta pesua. Paras menetlmä on arkistopesulaite, mutta yhtä hyvän tuloksen voi saavuttaa muutenkin, tosin se vaatii enemmän pesusta huolehtimista. Sävytyksen merkitystä käsiteltiin hiljattain toisessa ketjussa. http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 755.0.html"]http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,92755.0.html
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Ilford Galerie Washaid maksaa Telefotossa 17€/litra. Siitä tekee käyttöliuosta 5 litraa jolle tulee hintaa 3,4€/litra. Jos altaaseen menee 1,5-2 litraa ja tuo on käytännössä kertakäyttöistä niin siihen hintaan saa vettä valuttaa hetken jos toisenkin. Kodak HCA on vähän halvempaa kyllä mutta ymmärrätte pointin. Onko sinulla Olli jotakin edullisempaa pesuainetta tarjolla?
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Natriumsulfiitti on halpaa. Nykyhintoja en tiedä, enkä mistä saa, mutta aikoinaan oli noin kymmenesosa mitä Kodakin HCA maksoi. Kapa
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Minulla on Lux Eterna pesusuola (HCA) 10x1 litran annospusseihin pakattuna 10 euroa/satsi tai sitten 1 kg natriumsulfiittia 17 euroa.
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Hyviä pointteja tullut jo -pistetään pari omaa huomiota lisää liittyen kuitupaperille vedostamiseen. Ilmakuivatuista kuvista saa miltei suoria kun kuivaa ne lasilevyn päällä (vaakatasossa) ja teippaa nurkista kiinni. Siis märkänä lasille, lastalla enimmät vedet pois ja kun on pinnasta kuivahtanut, teipin paloilla nurkista kiinni. Hitaastihan se näin kuivaa, mutta ei kai filmimiehillä mihinkään niin kauhea hoppu ole. Yön aikana kyllä kuitenkin kuivaa. Jokusen saanut noin kuivaamaan aivan suoriksikin. Joka tapauksessa paljon suorempaa jälkeä tulee kuin narulla kuivaten tai vaakatasossa. Mikroaaltouuni kuuluu myös nykyisin pimiöni varustukseen. Kuitupaperille vedostettaessa sävyt muuttuvat kuivuessaan aika paljon ja ainakaan mun hermot ei riitä koeliuskojen kuivumisen odotteluun. Mikrossa minuutti kuivaa paperin. Käppyräksihän se menee, mutta kuivaa jotta näkee sävyt. Muovipaperia ei kannata kokeilla mikrokuivata. =)
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Toi mikro on hyvä juttu, ei oo tainnu olla aiemmin esillä. Itse bongasin tuon Anselin dokkarista.
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne En muista mikä se noista oli: http://stevenclark.com.au/blog/2013/06/12/the-film-photography-documentary-list/
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Jos nuo kuvat teippaa koko sivuiltaan, eikä vain nurkista, niin ovat täysin, eikä miltei suoria. Ja kun käyttää liimapaperia, niin ei tarvitse odotella pinnasta kuivahtamista. Lastalla (sienellä) irtovesi pois ja kuva kiinni. Kapa
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Tuota liimapaperia saa huomattavasti halvemmalla viiluteippi nimellä jota käytetään puusepän teollisuudessa viilutuksiin ja on samaa happovapaata tavaraa...
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Sellainen ruskea liimapari on halpaa. Ei tarvitse olla happpovapaata, sillä se leikataan pois kun kuva on kuiva. Kapa
Vs: Kuitupaperin kuivaus jne Lisäksi siinä on "hyppysellinen" Natriummetabisulfiittia ja "ripaus" EDTA:ta - muistaakseni