Hei, sanoi turkulainen ja nukahti! Sain puoli-ilmaiseksi Ilfordin FP4 plussaa metritavarana sen 30 metriä. Sain kuin sainkin käpisteltyä sen kelan filminlatauslaitteeseen ja edelleen patruunoihin. Joissain rullissa ilmeni kuitenkin valovuotoja, eli osassa negatiivinreunoja on pieniä läiskiä ja se on perseestä se! Kamerassa ei ole vikaa, koska kaupantädin purkittamissa filmeissä valovuotoja ei ole (ja koska kamera on pentax!!). Kysymys siis kuuluukin: mistä tiedän, että patruuna vuotaa valoa? Ne on kaikki samanlaisia ja näköisiä. Patruunat ovat sellaisia mustia muovisia uudelleenladattavia juttuja, kannattaisiko mielummin ottaa säästämäni metalliset rullat uusiokäyttöön ?!
Meet niihi sisälle ja laitat kannen kiinni? Tai sit lataat niihin palat valokuvapaperia ja pistät aurinkokylpyyn & kehittelet paperinpalaset sen jälkeen. Paperiin tietysti kynällä esim numero ja filmipurkkiin sama numero sit myöskin. Ihan näin turkulaisen "järjellä" mietitty ratkaisu.
Turussa myydään vissiin pilaantunutta olutta kun sitä juovat ihmiset alkaa puhumaan sekavia ;D Mutta joo, hyvä idea.. tuolla systeemillä olen testannut kehitystankkeja....
Shit happens. Tuo on tyypillinen ongelma, johon on helppo ratkaisu. Lopeta itselataaminen. Joskus Kekkosen ja Neuvostoliiton aikoina tuli itsekin kokeiltua, mutta huonosti kävi. Jollei yhteisiin lataajiin (siis moniin) joku saanut aikaiseksi jotain naarmuttavaa vekkiä, viimeistään pari kertaa saman kasetin läpi kuljetettu filmi imi kaikki kivet valosuojiin... Ja tuolloin kasetit oli aika hyviä ja "purettavia". Ongelmat ei olleet yleensä valovuotoja, mutta ongelmia kuitenkin. Nykyään mustavalkoinen filmi maksaa 2-5 euroa rulla, joka on aika vähän huomioiden ne kaikki muut kustannukset, mitä tähän yhteen filmiin tulee kohdistumaan (kemiat, arkistointi ja etenkin kuvausaika ja vaiva). Mutta ilmeisesti tuo FP4 on ladattava (jollei jo ole), niin ehkä loput sitten teippaamalla vanhojen, tehdasvalmisteisten filmien "patruunoihin".
lopeta itselataaminen <-- joo, ei sitä ole enää kuin joku 27 metriä jäljellä Mietin vaan, että kuinka luotettavia ne vanhat (siis ne metalliset kerran käytetyt neopan-patruunat) sitten ovat, jos otan niistä korkin pois ja laitan takaisin kiinni... vittu... jotenkin taas arvostaa hieman enemmän niitä, joiden ansiosta meillä tänä päivänä on digikamerat, eli heitä entisaikojen valokuvaajapioneereja jotka jaksoivat vääntää, jotta ihmiset saa kuvia.
Teippaa ne jotenkin ne aukot josta se filkan pää tulee ulos, tai laita niihin mustiin filkkapurnukoihin ja ota esille vasta kun tarviit.
Siis kuinka vanhaa Neopania? Aikanaan esim. Ilfordilla ja Agfalla oli filmipurkkeja, josta sai ihan näppärästi "kannen" auki. Kannet eli purkin päät oli jopa eri väristä - kiiltävää - metallia ja kannen reunassa oli ura, avaamisen helpottamiseksi. Mutta ei esim. mun Fujit oo vuosikausiin/kymmeniin tulleet sellaisissa, vaan kaseteissa, joita ei varmaankaan voi avata ja sulkea ilman valovuotoja. Jos saa filmin kiinni tehdasvalmisteisen rullan jämään, niin ei se kyllä reunoilta vuoda. Valosuojahuovat toki kuluu ja en edes tiedä, mitä jatkuva, useiden filmien "edestakainen" liike sille suojalle tekee...
No ne neopan-hylsyt on ihan sellasia "päiväysvanhoja", eli varmaan uusinta uutta. Kyllä niistä kansi irti lähtee, mutta yleensä sellaisen kivan äänen kera ja vieläpä sillain, että taipuu näköjään avatessa paskaksi... kyllä siellä tietty muitakin hylsyjä on, melkein kaikki olen säästänyt tämän lyhyen mutta ytimekkään pimppaurani aikana Säilytän rullia mustissa purkeissa ja pyrin laittamaan ne kameraan varjossa, joten käytännön nimissä varovaisempi ei voisi olla. Nyt kun muistelen, niin niitä uudelleen ladattavia patruunoitakin on kahdenlaisia/kahdesta eri lähteestä, eli ne, mitä kto joskus laittoi kaupan päälle ja sitten erään toisen sällin patruunoita.. ei kai auta muu kuin alkaa järjestäen testaamaan niitä.
Minä käytin vuosia niitä neopan-patruunoita. Ne ovat vieläkin jäljellä, ne ovat niin hyviä, etten niistä luovu. Filmikameratkin menivät jo kauan sitten (no, on niitä kaks viä jälel). Minusta ne olivat hyviä. Käytin muinoin Tri-X:ää 6400ASAan prässättynä. Niin herkän filmin olisi pitänyt paljastaa valovuodot helposti, mutta niin ei silloin käynyt. Ei muuta kuin neopan-koteloihin vilmiä vaan....
Itselläni on tälläkin hetkellä kaksi metrifilmin latauslaitetta täytettynä satasella APX:llä ja Fujin satasella Provialla.Mustavalkoisessa ei juuri taloudellisesti ole suurta hyötyä.Saa kuitenkin halutun mittaisia pätkiä ja lisäksi satasta APX:ää saa melkein helpoiten metritavarana.Olen käyttänyt ikivanhoja metallisia purettavia kanistereita,eikä valovuotoja ole ollut.Metridiaa olen purkittanut vanhoihin filmipukkeihin teippaamalla uuden filmin purkista ulos tulevaan häntään.Diassa luulisi valovuotojen näkyvän helposti.Vaikeuksia ei ole koskaan ollut.Eräät kehitysliikkeet ovat jopa palauttaneet rikotun purkin filmien palautuskirjeessä.Proviassa hintaero metritavaran ja valmiiksi purkitetun välillä on suurempi.Kaikkine kuluineen on metritavaran hinta hieman yli neljä euroa/rulla.Postikulut Helsingistä tilaamalla on meille päin 10 euroa,Hongkongista vain seitsemän euroa.Siinäpä ihmettelemistä.
Hae Matti valovausliikkeestä roskiin meneviä filmirullin jämiä (siis niitä mite ne on kehittäneet asiakkaille) joista filminpää on jäänut ulos. Teippaat sitten sen hoopeenelosen siihen jämään kiinni ja lykkäät filmin sisälle. Jos otat liikkeesstä jotain perus Agfa/Pirkka/Fuji negahylsyjä niin on aika 100% varma, että peruskuvaaja ei ole tehnyt purkilla mitään muuta kuin kuvannut kerran ja vienyt liikkeeseen, joten tuskin tulee ongelmia. Ainakaan minulla ei näkynyt mitään ongelmia yhdessäkään pirkka/solaris yms. itselataamassani rullassa. EDIT: Jaha, tossahan edellinen kirjoittajakin jo saman asian mainitsi...siis ton teippaamisen.
juukelis. Tein tuon paperitestin ja: noh - itselläni on tullut tavaksi repäistä filmi poikki spiraalille latausvaiheessa, joten omissa hylsyissä ei pätkiä ole. Sen sijaan olin hellä, ja avasin neopan, tmax, delta 100 ja sfx -rullista kannet, testasin ne ja totesin toimiviksi. Latasin jokaiseen 24 kuvaa (toivottavasti edes 15 kuvan tarkkuudella) ja varmuuden vuoksi laitoin vielä sähköteippiä tiivisteeksi. Jos ei toimi niin sitten ei toimi. Ja itse koen tällä hetkellä metritavaran eduksi nimenomaan sen, että filmin pituuden voi itse määrittää. Joskus harvoin tulee kuvattua 36 kuvan rullistakin vain puolet kerrallaan, mutta siinä häviää hitusen. Kun tuon purkitushomman tekee alusta loppuun pimeässä, filmistä valottuu vain se alkupää niinkuin aina. Kiitos vastaajille. Seuraavaksi luvassa: miten tiivistän silmäni valovuodoilta nukkuessa. Korvasta pääsee valoa suoraan nenään ja se häiritsee kuvaamista
Minulla on sekä muovisia, että metallisia uudelleenkäytettäviä filmipurkkeja. Muoviset on keskimäärin paskempia kuin metalliset. Sametit on noissa muovisissa purnuissa vähän miten sattuu. En muista, että olisi tuommoisen metallisen kanssa ollut vuotoja. Metallisia purnuja on vain vähemmin myynnissä Telefoto näyttäisi myyvän viiden purkin satsia 9e:llä ja fotoimpex 10 purkkia 6,38e Ja mikään noista purkeista ei ole ikuinen. kuluvat luonnolisestikin, ja sitten heitetään purnu mäkeen ja ostetaan uusi. Ja pitää myös pitää huoli siitä, että putsaa sametit aina kunnolla.
Pakko tähän väliin mainita, että impexin adox chm 400 filmirullat on pakattu noihin metallisiin uudelleen purkitettaviin kasetteihin. Itse ostin vasta 100 rullaa noita adoxeja ja tyhjiä kasetteja on kertynyt jo muutama kymmenen. Jos joku noita tarvii niin saa halvalla.
Alkukämmäysten jälkeen ei minulla ainakaan ole ollut suuremmin ongelmia latauslaitteen ja purnukoiden kanssa. Latauslaitetta käyttäessa kannattaa huomioida se, että kelaa filmin sopivan hitaasti. Siinä muodostuu kitkaa yhdessä jos toisessa paikassa, ja staattisen sähkön purkaukset saattavat valottaa kohtia filmistä. Metallipurnukat vaikuttaisivat luotettavimmilta mutta huonona puolena kansi aukeaa joskus liiankin helposti, koska siinä ei ole kierrettä. Viime viikonloppuna esimerkiksi filminvaihdon yhteydessä kuvaamaton rulla putosi maahan ja kannen osuessa johonkin putoamishetkellä se irtosi. Ei ollut muuta filmiä mukana, joten kuvasin tuon silti. Ihme kyllä filmistä valottui ja hunnuttui vain alle 10 ekaa ruutua ja loppu osa filmistä oli täysin ok. Jenkeistä varsinkin bulkkifilmiä saa toisinaan hyvinkin edullisesti (B&H ja Adorama). Lisäksi minusta nuo 30m rullat on kivoja säilytysmielessä. Sama määrä filmiä yksittäisrullissa vie paljon enemmän säilytystilaa.
Reenikämpällä putosi kerran kaljapullo kameran päälle ja siitä aukesi luukku. n. 5-10 sekuntia se ehti olla auki, ja kas! Filmistä valottui sillä kohdalla olleet ruutut ja huntua tuli pariin "mutkaan" sen jälkeen, muuten ok. Eli kyllä nuo loppujen lopuksi ovat aika anteeksiantavaisia.