En ole ihan varma onko tämä oikea foorumi tälle aiheelle. Ellei ole niin siirtäkää. Ajattelin aloittaa uuden keskusteluhaaran, jonka perusideana on että jos joku sattuu löytämään tuoreimmasta sanoma- tai aikakauslehdestä poikkeuksellisen hyvän kuvan niin siitä voi pistää tänne maininnan ja perustelut. Maininnassa olisi mielestäni hyvä olla mainittuna julkaisu ja julkaisuajankohta, kuvan tarkka sijainti, kuvaaja, kuvan sisältö, syyt sille että mainitsija pitää kuvaa hyvänä ja siinäpä se. Mukavinta tietenkin olisi jos mahdolliset kommentit kohdistuisivat kuvaan eivätkä toisten kommentteihin mutta se on varmaan toiveajattelua. Sekin olisi mukavaa jos mainitut kuvat esiintyisivät edes kohtalaisen levikin ja/tai leviämisalueen piirissä eli että mahdolliset halukkaat voisivat kohtalaisella todennäköisyydellä löytää mainitun kuvan joko kirjaston lukusalin lehdistä tai hyvin varustetun lehtikioskin hyllystä. (Tämä kyllä asettaa Iltalehden ja Sulkavan Sanomat eriarvoiseen asemaan samoin kuin Tekniikan Maailman ja Meidän Järjestön Suttujulkaisunkin, mutta sellaistahan elämä on.) Heitän itse peliin ensimmäisen. Se saa samalla toimia esimerkkinä siitä, minkälaisia tietoja ja miten kuvan yhteydessä kannattaa laittaa näkyviin.
Helsingin Sanomat 2.3.2006, sivu A3, artikkelissa "Presidentti Tarja Halonen lähti toiselle virkakaudelleen eduskunnasta" Hannes Heikuran kuva, jossa presidentti ja adjutantit (?) on kuvattu ylhäältä kahden pylvään välistä. + Puhutteleva, poikkeuksellinen kuvakulma, toimiva symboliikka, kuvaaja valinnut itselleen riskialttiin sijainnin ja hyödyntänyt sen onnistuneesti. Oivaltavaa ottaa pressasta tunnisteeksi pelkkä punainen tukka.
... Hesarin aukaistessa pisti sama asia mieleen, ja jostain syystä Heikuran nimi käväs mielessä ennen kuvan oikeen ylänurkan katsomista. Samalla lailla sivun A5 isokuva. Kuvaan otettu mukaan tummanpuhuva edustajarivistö ja keskisommitteisesti Lipponen-Halonen kättelemässä... kuvan kokoonnähden suhteettoman pienenä, mutta tunnistettavana. Kuvissa oli siis annettu ympäristön luoda puitteet kuvan kohteille, eikä pelkästään kuvattu tyypillisesti kohde 'kättelemässä' ja tiukkaan rajattuna.
Kellä on mahdollisuus katsoa uusinta Tieteen Kuvalehteä, niin siinä on aika hulppea koko aukeaman kuva hanhiaurasta. Kuvaaja on totuttanut hanhet pitämään itseään yhtenä parven jäsenenä ja lentää itse auran johtajan paikalla ultrakevyellä. Semmoista kuvakulmaa ei ihan joka päivä näe. Tieteen Kuvalehti 4/2006, sivu 14-15 Kuvaaja: Christian Moullec Äijän kuvia on jotain webissäkin pienenä, mm. http://www.zwerggans.de/en/lesserwhitefronts/photogalery/photogalery.html Tätä samaa kuvaa en kuitenkaan löytänyt. Tässä on taustalla Millaun vinoköysisilta Etelä-Ranskassa ja kuvassa on huikea fiilis.
Jostain syystä alkoi naurattamaan ihan hulluna, kun tuota alkoi miettimään. Pakko käydä katsomassa toi kuva.
Viitsisitkö lisätä kirjoitukseesi lehden numeron, sivun jolla kuva on, kuvaajan nimen yms. niin mahdollisesti kiinnostuneiden on helpompi tarkastaa kuva vielä kuukausien tai vuosienkin päästä.
Siitä on myös tehty lastenvideo, joka ainakin meiltä löytyy hyllystä.. Olisko ollut "Tyttö ja villihanhi" nimeltään.. siis kesyjä kanukkeja
Tieteen Kuvalehti (Nro 4/2006) sivut 14 ja 15 "Kuvakulma" Kuvaajana: Ranskalainen lintutieteilijä Christian Moullec
Helsingin Sanomissa oli toinenkin hyvä kuva tänään 2.3.2006 em presidenttikuvan lisäksi. Minusta C3, Christian Charisiuksen/Reuters kuva lintuinfluenssaan kuolleesta joutsenesta oli kuvana hyvä. Sävyt, muovien jännä sävykkyys, ruohojen viivat alaeunassa, väriskaala - ne kaikki tekevät myönteisessä mielessä maalausmaisen kuvan. Traaginen aihe on sitten ihan toinen juttu mutta kyllä sekin kuvasta näkyy muoveja katsellessa. t. Esa
Hannes Heikura mielestäni muutenkin hesarin kovimpia nimiä, monipuolinen valokuvaaja ja löytää usein omaperäisiä kuvakulmia.
Helsingin Sanomien kuukausiliite Maaliskuu 2006, sivut 28 ja 29, artikkelissa "Goan vangit" Markus Jokelan kuva "Ida Ärlig Chapolan raitilla. Hyvä henkilökuva, jossa henkilöä luodaan kontekstiin sijoittamisen avulla. Nuoren naisen raikas luonnollisuus tulee viistossa vastavalossa erittäin hyvin esiin. Laajakulman käyttäminen luo tilan ja läsnäolon tuntua. Pieni syväterävyysalue korostaa kohdetta mutta jättää taustana toimivan ympäristön kuitenkin sopivan oleelliseksi. Kohteen katseen suunta jättää katsojan ulkopuoliseksi, Goalaisen elämän ja ympäristön ulkopuoliseksi.
Hufvudstadsbladet 6.3.2006 sivut 10 ja 11, artikkelissa "Hög tid för Wen att blidka landsbygden" Michael Reynoldsin kuva kolmesta kiinalaisesta maatyöläisnaisesta polviaan myöten heinissä hankohommissa. + Värikontrasti etualan kirkkaista väreistä taustamaiseman (ilman epäpuhtauksista muistuttavaan) sinertävään harmaaseen. Kuvassa jotain hirveän aitoa. Hyvä asetelma. Elämänläheinen. Journalistisesti merkittävä tuodessaan esiin Kiina-ilmiötä käsitellessä sivuun jääneen jättiläismäisen maaseudun elämäntapoineen. Hyvin inhimillinen. Sama lehti, sivu 22, Lennart Nilssonin kuva "Närbild av döden" artikkelissa Virusdöden porträtterad". + Huimat värit, kohteen ainutlaatuisuus, hallittu syväterävyys, sommittelu, epätodellisuudentunnun ja realismin kohtaaminen. (HBL:ssä on muuten aika usein todella hyviä kuvia sanoo lähes ruotsinkielentaidoton autisti.)
Tuo ensimmäinen höbläkuva on nähtävissä nettipainoksessa myös. Hauskaa oli musta myös se, että jokainen kolmesta naisesta katsoi eri suuntaan. Alas, kameraan ja poispäin. Toimivat ikäänkuin sarjana. Heinäkasaa olisi ollut hauska nähdä enemmänkin. Lienee aikamoinen.
Vähän off topic muttei paljoa: Hesarissa tänään 10.3.06 sivulla c3 Artikkeli "Parhaat kuvat syntyvät paskakeikoilta" jossa haastatellaan muutamaa vuoden lehtikuva -kilpailussa pärjännyttä. Kuvituksena Hannes Heikuran, Markus Jokelan, Katja Lösösen ja Sami Keron palkittuja kuvia. (Lainaus artikkelista. Sami Kero: "Ihan ensimmäisenä Hesarin kesänäni oli peräkkäisinä päivinä kuvaamassa Rolling Stonesia ja sitten lehmää. Viimeksi mainittu oli paljon mielenkiintoisempi kuvata.") Kuvat ainakin tänään nähtävillä: Kulttuuri - Helsingin Sanomat Itse pidän erityisesti Hannes Heikuran kuvasta "Kutsumaton vieras" - kuvassa rankkasade joka keskeytti MM-kisat Helsingissä 9. elokuuta 2005.
Ikuisena salaliittoteoriafanina. Hesarin huhtikuun kuukausiliitteessä sivulta 70 alkaen: Punatähtihetkiä. Juttu ja kuvia Suomessa 60-80-luvuilla tehdyistä vakooja- ja agenttielokuvista. Punatähti kansallismuseon kellotornissa jne.
Jotkut väittävät, että kuvan kohteella ei olisi merkitystä kuvan hyvyyden kanssa, mutta välillä sillä vaan on; nyt keskiviikon hesarin sivun A6 kuvan oikeassa alakulmassa on erään kaljun kuvaajan takaraivo kuvassa....noin komeasta kohteesta on vaikea saada huonoa kuvaa. PS: Mun kalju takaraivo oli tänään kahdessa eri lehdessä, heh...
HS 11.6. Toivottavasti näitte kuvareportaasin "Likaisen työn lisä" (HS 11.6. sivut D4-D5). Sanomalehden visuaalista voimaa parhaimmillaan. Kuinka vahva kuva on, kun sitä osataan käyttää. Kunnioitukseni tekijöille !
Tämän päivän Uutislehti 100. Ensimmäisiltä sivuilta löytyy kaksi (2) kännykällä otettua kuvaa. Niiden on pakko olla hyviä koska A) pääsivät lehteen B) niistä maksettiin, toisesta 25e ja toisesta 50e.