Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana markku55, 11 Lokakuu 2013.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Moi mestarit,

    Entinen harrastelija on unohtanut kaiken filmikehityksistä ja fimityypeistä, joten:

    Ennen kuin meikäläinen päättää taas ruveta itse kehittämään filmejä, niin ajattelin tarkistaa päivän kehityspalvelutilanteen.
    Jos joka tapauksessa joutuu postilla lähettelemään filkkoja kehitykseen, niin sitten on ihan se ja sama, missä päin Suomea kehittäminen tapahtuu, eli missä vaan Suomessa käy.
    Mitkä liikkeet tarjoaa kohtuu hintaista mv-kehitystä kinolle ja 120 rullalle?
    Onko kukaan teistä jatkuvasti filkkoja kehittävistä laukkulaisista kiinnostunut tarjoamaan kehityspalveluja?

    Toinen juttu on noiden mv-filmien laadut ja mistä niitä saa hankittua ja mihin hintaan?
    Tavoitteena filmityypit joita yleisesti käytetään ja joita siis yleisesti kehitetään, tai sanotaan ainakin filkkatyyppi joka sopii yleisesti käytettyjen kehitteiden kanssa ja samoilla ajoilla kuin yleisesti kehitettävät filkat (ettei siis tarvitse erikseen kehitellä).
    Tarvitaan ainakin pienirakeista filkkaa jonka herkkyys olisi luokkaa ISO 50-200 (120 rulla ja kino) ja nopeampaa filkkaa kuitenkin max ISO 1600 (vain kino), mitäköhän nuo sitten voisi olla?
     
  2. Tuus4

    Tuus4 Well-Known Member

    2 141
    41
    48
  3. Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    No moi!

    Miksi mustavalkoista? Kun C41 tekee elämän helpommaksi josmuilla teettää? ( kysymys, ei kannanotto )
    Ne vanhat on edelleen hyviä, Ilford hp5+ ja fp4+, rai ilfordin uuden raeteknologian deltafilmit ( vrt. Tmaxit), 100, 400 ja 3200. Vanhoissa on valotusvara isompi ja rae perinteisempi, uusissa rae pienempi.
    En tiedä sisälsikö kysymyksesi ohjausta utta Neopan teki kinolle 1600 ja sen lisäksi myös keskarille 400 ja 100 acrossia., hyviä filmejä nekin paitsi ainakin 1600 valmistus loppunut.
    .. Melkeen sun pitäs kyllä Markku ite ainakin filkat kehittää..
     
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    Kiitos Tuus4!
    pikkuteemulle:
    tarkoitus on varmasti alkaa myös itse kehittämään, vermeet siihen on edelleen jossain.
    Väriä en ala harrastamaan, siihen kelpaa digi, ja toisaalta värinegan digitointi taisi olla hankalampaa kuin mv-negan, no ainakin jos digitoi kameralla kuten ajattelin sen tehdä.
    Täytyy myöntää, että täällä laukussa pyöriessä on kiinnostus mv-kuviin lisääntynyt, enkä haluaisi skannata vain vanhoja vedoksia, jotain uuttakin tarttis tehdä ;)
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    100 Acros kuuluu myös tähän uudempaan ryhmään.
     
  6. Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    Älä nyt markku, väri on ihan yhtä helppo kehittää kun mv, jos ei jopa helpompaa ja kyllä sen ihan käsipurkeilla pystyy tekemään, juokseva vesihaudevain että kehite on oikean lämpöistä.
    1600 mv ei taida enää olla kuin joillakin pakkasessa, kodakin 3200 on lopetettu, ilfordilla vielä on ja sitähän voit kuvata 1600 ja kehittää sen mukaan. Värissä oli Fuji Superia 1600 vissiin viimeisenä, sekin muistaakseni lopetettu, onkohan 800 enää edes?
    Jos meinaat uudestaan aloittaa ja mv:tä Vain, niin osta 100 ja 400 nopeudet vain ja yhtä sorttia, älä ala sählää liian monien lajien kanssa kerralla, mieluiten vain yhtää ja jos monikäyttöistä filmiä niin 400 ja kuvaat sitten niin että säädät herkkyyden ja kehityksen.
    Yleensä tulee toiselle kehitettäessä ongelmaksi se että jos jokin epäonnistuu, niin siitä voi seurata aikamoinen hyökkäys ja sitä ihmiset kaihtaa. Hankit purkit ja kemiat ja teet itse vain.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    Muistelen yli kolmenkymmenen vuoden takaisia filkkavalintoja, silloin puhuttiin rakeen koon lisäksi sen muodosta ja varsinkin reunaterävyydestä, isorakeinen saattoi näyttää terävämmältä kuin pienirakeinen vain tuon reunaterävyyden ansiosta.
    Mites nykyään noiden rakeiden tilanne?
    Muistelen, että aikoinaan kun APS kamerat tuli markkinoille, niin kehiteltiin hienorakeisempia filmejä, jotta pienetynyt tallennusmedia ei olisi aivan paitsiossa kinofilmien joukossa. Onkos siitä filkat vielä kehittyneet?
    Voiko vaikkapa FP4:ää verrata jotenkin Ilfordin 100 Deltafilmiin ja/tai 100 Acros'iin?
     
  8. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    Värinegan digitointi on kai se suurin murhe, miten kääntää nega positiiviksi kun on eri värisiä pohjasävyjä?

    Kiitos tilannekatsauksesta, ja joo, ei ole tarkoitus aloittaa mitään eri filkkojen vertailutestiä, kerroin vaan, että missä rajat kulkee, ehdottamasi 100 ja 400 on varmasti ok, ehkäpä staattisia kohteita kuvattaessa vain tuo 100.

    Olet myös varmasti oikeassa tuon mahdollisen riitaantumisen osalta, mutta se pitää käsitellä mahdollisuutena jo etukäteen.

    Kehitysvermeet on kotona, jossain, ja siksi kehittämisen aloituskynnys ei nyt niin hurja ole, mutta taidan ainakin ensin alkuun tyytyä ostopalveluihin.

    Vaihdoin hieman kamoja pj.haajan kanssa ja osana vaihtokauppa kuului muutaman filmin kehityspalvelu hänen puoleltaan. Filkat oli valotettu n.35v sitten ja käsittämättömän hyviä niistä silti tuli, kiitos kerran vielä.
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    749
    113
    Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    Ääriviivaterävyys, jossa valottuma voinee kulkea raepalleron poikkikin, on varmaankin asia johon myös kehitteen valinnalla, laimennoksella ja kehitystavalla on paljon vaikutusta. Vaan kuitenkin negatiivin kaikki ominaisuudet ovat isomman joukon summa ja jos aletaan tuijottamaan vain yhtä ominaisuutta ja maksimoida se, voi muissa sitten menettää.

    Onhan nuo T-raefilmit usein jopa kliinisen puhtaita ja teräviä verraten, mutta perinteisen filkan tarkoituksenmukaisella valottamisella ja kehittämisellä päästään myös varsin siistiin tulokseen. 

    Kuitenkin hienorakeisuusero on aivan selkeä, kenties luokkaa ISO 100 vs ISO400, joten jos prioriteettinä on mahdollisimman "kohinaton" tekniikka, ei mielestäni ole mitään syytä olla valitsematta uudempaa filmiteknologiaa.
     
  10. Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    Kuvaat sen yhden palasen valotettu kuvatonta filmiä pohjaväriksi, profiloit sen ja kyseistä filmiä käyttäessäsi käytät sitä?
     
  11. Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    Ilfordin xp2 on c41 monochrommifilkka. Rae smuuttia kun sitä ei ole. Kirkas pohja ja voi vedostaa vaikka pimiössä. Sitten on oranssimpipohjaisia kodakin cn ja fujillakin oli. Skannerilla digitoinnissa värifilkka oli ainakin monin verroin helpompaa, vaikka mustavalkoseksi.
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    Tästä on puhuttu jossain aiemmassa osiossa, mutta silloin jäi mielikuva, että juurikin tuo filmipohjan väri oli iso ongelma, johon ei "automatiikkaa" löytynyt.
    Jos nyt muistan oikein, niin mm nomad oli mukana keskustelussa, mutta sorry jos muistan väärin.
    Elikkä jonkun näköinen väripohjan nollaus ensin, ja sitten sitä korjausta käyttäen kuvaaminen korjausta käyttäen, vai vasta korjaaminen kuvankäsittelyn yhteydessä?
    No, niin tai näin, tämä ongelma koskee vain vanhempia negojani, uusia ei vähään aikaan taida tulla.
     
  13. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    Muistin virkistämiseksi:

    Negatiivin kääntö, yksi menetelmä:

    Jos kuvia ei ole paljoa, valaistukseen helpoin on odotella pilvistä päivää ja kuvata negat taivaan valossa noin puolen päivän aikaan.

    Nega kannattaa laittaa pitimeen siten että kuvaan saadaan hiukan filmipohjaa tai niin että otetaan repro itse filmipohjasta - sehän vastaa lopullisessa positiivikuvassa täyttä mustaa. Tätä erillistä filmipohjareproa voidaan käyttää väribalanssin korjaukseen.

    Pohjaa näkyy myös ruutujen välissä valottamattomalla alueella sekä perforoinnissa.

    Kun kuva saadaan reunoineen reprottua, avataan kuva PhotoShopilla (tai vastaavalla). Valitaan Image valikosta Adjustments alavalikko ja sieltä Levels...

    Kun avatussa kuvassa näkyy hiukan filmipohjaa voidaan Levels työkalun pipetillä määrätä filmipohja valkoiseksi RGB tilassa (kuvahan on nega, jolloin pohja vastaa valkoista), kun valkoinen pipetti viedään filmipohjan päälle ja otetaan näyte.

    Näyte voidaan ottaa myös erikseen avatusta pohjakuvasta käsiteltävän kuvan pipetillä. Näin suurin osa filmipohjan aiheuttamasta hassusta värihunnusta on säädetty pois.

    Kuvan voi kääntää positiiviksi samalla Levels työkalulla, kun RGB tilassa Output Levels numeroiksi valitsee alkuperäisten 255 ja 0 tilalle samat numerot mutta päinvastaiseen järjestykseen eli 0 ja 255. Sama voidaan tehdä myös Output nuolien paikkaa vaihtamalla alkuperäisestä päinvastaisiksi.

    Jatketaan samalla Levels työkalulla mutta nyt RGB vaihdetaan vuorotellen Red, Green ja Blue input-kanaville ja tehdään tarvittavat säädöt. Noilla säädöillä löytyy lopullinen väribalanssi. Kannattaa varmaan painaa OK painiketta aina välillä, jolloin saadaan Undo tai Step Backwards valinnoille kiintopisteitä.

    jk

    PS. Kuvankäsittelytyökaluilla sama juttu voidaan siis tehdä hyvin monilla menetelmillä. Tämä oli yksi versio ja ehkä yksinkertaisin mutta se ei ole lopputuloksen suhteen kovin tarkka, koska säädöt tehdään osittain silmämääräisesti. Lopputulokseen vaikuttaa reprovalon lisäksi myös monitorin säädöt.
     
  14. Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    Ja toinen Ctrl+i ja käyrällä loput :)
     
  15. Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    No minä voin kehittää, maksaa 10 euroa /rulla. Kehitteenä joku niistä jotka sattuvat olemaan käytössä. Rodinal nyt ainakin.
     
  16. Renuzor

    Renuzor Member

    92
    0
    6
    Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    kallista on kehitys.
     
  17. Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    tee itse halvemmalla. Kehitys on käsityötä ja kohtuuhintaista.
     
  18. Renuzor

    Renuzor Member

    92
    0
    6
    Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    nojuu mut toi 10€ on kyl vähä hurja kun 30€ = 20+rullaa kehitettä. Ja samaan hintaan saa foto liikkeestä kehityksen.
     
  19. mohikaani

    mohikaani Active Member

    1 681
    2
    38
    Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    Mv- filkan kehitys (vaikka yksinkertaista onkin) vaatii kuitenkin koko prosessin huomioimista ja säätämistä omalle kuvaustavalle sopivaksi. Muuttujia on sen verran paljon, että jos joku nakkaa vaikka mulle normaaliksi kuvaamansa tmax rullan kehitettäväksi, on lopputulos tuskin toivotunlainen, vaikka omilla rullilla saankin ulos mitä haluan. Kaikki valottelee ruutujaan vähän eritavalla, pyörittelee purkkeja omilla tyyleillään jne. ja säätää kehitysajat sitten oman prosessinsa mukaisiksi. Kyllä mv-kuvaaminen on mielestäni jatkuva prosessi aina sieltä kuvan visiosta sinne lopulliseen vedokseen asti, ja jotta siitä vedoksesta tulee vision mukainen, on joka vaiheessa tiedettävä mitä tekee ja säädettävä prosessi sitä tukevaksi.
    Jos mv:tä meinaa enemmänkin kuvata niin kyllä ne pitää itse kehittääkin, jotta sieltä saa tasaisesti ulos mitä haluaa. Jos taas satunnaisesti haluaa fiilistellä filkalla ja kehityttää ne muualla niin mikäpä siinäkään. Kameraan sisään jotain mahdollisimman anteeksiantavaa filmiä, kuten vaikka trix ja antaa palaa. Aika pahasti saa pieleen valotella, et ei minkäänlaista kuvaa saa negasta irti.
     
  20. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Missä filmikehitykset, saako palvelua laukkulaisilta, entä mv-filmit?

    Musta/valko satunnaiskäyttöön on kai edelleen saatavissa c41 prosessissa kehitettäviä filmejä? Sellaisella voisi aloittaa, silloin kehitys hoituisi siellä missä muutkin filmit saa kehitetyksi.