"Voitin" pari pakettia 4x5" IR-filmiä, joka olisi tarkoitus tulevalla reissulla valottaa. Objektiivin eteen tumma punainen tai lähes musta IR-filtteri. Jos tarkennan ilman suodatinta, niin mitenkäs pitää tarkennusta säätää valotuksessa. Haluaisin tietää paljonko %:a objektiivin polttovälistä vetämää pitää lisätä. Himmentäminen on asia erikseen, unohdetaan se ja keskitytään tarkennuksen löytämiseen. Kiitos hyvistä neuvoista!
Vs: IR-filmille tarkentaminen LF-kameralla Ansel Adams kirjassaan "The Camera" neuvoo lisäämään tarkennettuun vetämään + 1/70 vetämän mitan IR filtterin+filmin kanssa. Omaa kokemusta ei tästä ole. Lienee varmaan vielä pitkälle linssikohtaisia nuo IR kompensoinnit. Edit: täällä vääntöä samasta aiheesta http://www.largeformatphotography.info/forum/archive/index.php/t-40217.html
Vs: IR-filmille tarkentaminen LF-kameralla Tuota voisi varmaan ihmetellä vaikkapa sellaisista kinariobjektiiveista mihin on merkattu IR tarkennusmerkki. Antaa se ainakin viitettä mihin päin pitää mennä. Suuresta määrästä ei ole kyse.
Vs: IR-filmille tarkentaminen LF-kameralla Tietämättä mitä filmiä L & Scape aikoo käyttää niin nämä nykyiset IR filmit on herkistetty niin lähelle näkyvää valoa (alle 800nm), että ei niissä oikeastaan ole tarvetta tarkennuksen korjaukseen.
Vs: IR-filmille tarkentaminen LF-kameralla Tarvittava vetämän lisäys riippuu objektiivin tyypin lisäksi kuvauksen aallonpituudesta, joka muodostuu filmin aallonpituusherkkyden ja käytetyn filtterin yhdistelmästä. Ikiaikaisen tripletin vaatima lisä vetämään 800 nm:n tapauksessa on 0,3 %. Jos herkkyysmaksimi siirtyy pidemmille aallonpituuksille, kasvaa myös vetämän muutoksen tarve. Tessar-rakenteella muutoksen tarve on huomattavasti vähäisempi. Parhaiten saa siirroksen haarukkaan isolla aukolla otetulla koekuvalla. Kuvataan silmällä tarkentaen tunnetulla etäisyydellä oleva kohdetta ja katsotaan syntyneestä kuvasta etäisyys, jossa kuva on tarkin. Kun tiedetään lisäksi polttoväli, voidaan näistä laskea tarvittava vetämän muutos. Sopiva kohteen etäisyys esim. 40 kertaa objektiivin polttoväli. Koekuvia lienee syytä ottaa myös käypien valotusarvojen saamiseksi.
Vs: IR-filmille tarkentaminen LF-kameralla Joskus olen käyttänyt fieldin kanssa simppeliä DIY-etäisyysasteikkoa jonka kanssa on helppo tehdä IR-korjaus. Tarkkuus samaa luokkaa kuin kino/rullafilmikameroiden objektiivien merkinnöillä pelatessa. Ei haittaa suurissa kohteissa ja maisemissa.
Vs: IR-filmille tarkentaminen LF-kameralla Pakko oli testata, että tietää: Filmi on 4x5 Rollei RI410 mustavalkoista. Objektiivina 150mm Fujinon C-MW ja tarkennus 40x objektiivin polttoväliin eli 6m kohdalle. Objektiivin eteen opaakki IR-filtteri 720 nm. Kuvauspäivä tänään eli täysin pilvinen kolea päivä, ei varmaankaan paljon IR-valoa... Valotusmittarilla EI 3 mukaan valotus 1/2 s täydellä aukolla f:5,6. Kehitys Rodinal 1+100 ja 22min. Tulokset: Fokus: tarkennettu 6 metriin ja filmillä se on terävin kohta. Ei siis ainakaan ym. linssillä tarvita fokuskorjausta. Herkkyys: opaakilla filtterillä [täysin pilvinen sää] valotettu EI 3 mukaan ja valotus oli riittävä. Auringonvalossa voi olla että EI 6 tai jopa EI 12 voisivat olla hyviä. Kehitysaika: arvioitu, että jotain 16-22 min voisi olla hyvä, kehitetty 22min ja silmämääräisesti OK. Muuta: filmi on todella ohuen tuntuista normaali mustavalko ja väri laakafilmeihin verrattuna; huomattavasti vaikeampi käsitellä ja laittaa kasettiin. Olisikohan kinofilmin pohja? Filmin emulsiopinta tuntuu olevan myös erittäin herkkä märkänä ja kuivana naarmuuntumaan verrattuna normaali mv-filmiin.
Vs: IR-filmille tarkentaminen LF-kameralla Jos tuo on sitä samaa kuin myyvät keskari- ja kinokoossa niin EI 6 ja 12 (braketeeraten) on toiminut ihan hyvin. Jos kyllästyy Wood efektiin niin ko. filmin voi käyttää normaali mv:nä EI200. On jännän pehmeän piirtoista.