Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Minolta/Sony-kuvaajat, tarvitsisin neuvoa objektiivien kanssa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Heiskat, 2 Helmikuu 2010.

    Hei,

    Päivitin itseni digiaikaan ja korvasin vanhan Minoltani Sonyn a700:lla. Vaikka minulla on entisestäänjonkin verran Minoltan objektiiveja , tarvitsisin lyhyen zoomin niiden kaveriksi.
    Tamronin 17-50:stä on kirjoiteltu paljon, mutta tahtoisin kuulla teidän mielipiteenne sen vaihtoehdoiksi. Esimerkiksi millaisia vanhoka Minoltan zoomeja voisitte suositella (sen 17-35 G:n lisäksi, joka lienee melkoisen pätevä laite)?

    Terveisin,
    Tomi
     
  1. AmK76

    AmK76

    197
    0
    0
    Vs: Minolta/Sony-kuvaajat, tarvitsisin neuvoa objektiivien kanssa

    mulla on 35-70 3.5 macro josta tykkään, skarppi ja kontrastikas, kiinteä valovoima, taitaa olla minolta/leica yhteistyön ajoilta? hyvä allrounderi. Hinnat on jotain 80-150e paikkeilla. 24-50(?) taitaa olla se halutuin(kallein) noista vanhoista manuaalilaseista
     
  2. brororn

    brororn Active Member

    434
    103
    43
    Vs: Minolta/Sony-kuvaajat, tarvitsisin neuvoa objektiivien kanssa

    Kysyjä halusi LYHYTTÄ zoomia...

    Oletus että alkaa jostain 16-18 millistä, ja silloin ei ole muita vanhoja Minolta-merkkisiä kuin 17-35 G tarjolla. Uudemmissa sitten on: K-M 17-35, Sony 16-105, CZ 16-80, Sony 18-55. Kaikki kelpo linssejä, viimeisin näistä hinta/laatu -mittarilla varmasti paras (saa alle 100 euron).
     
  3. Vs: Minolta/Sony-kuvaajat, tarvitsisin neuvoa objektiivien kanssa

    Aivan,

    Etsin lyhyttä zoomia. Minulla on itseasiassa Sonyn kittilinssi 18-70, jonka ostin "tekohengitykseksi" 35€:lla. Se ei ole kovin hyvä. Osaatko kertoa, millainen tuo 18-55 olisi siihen verrattuna ja verrattuna Tamronin 17-50 2.8 zoomiin?

    T: Tomi
     
  4. brororn

    brororn Active Member

    434
    103
    43
    Vs: Minolta/Sony-kuvaajat, tarvitsisin neuvoa objektiivien kanssa

    Minulla ei ole 18-70:stä, johon verrata, mutta ns. riippumattomien testien mukaan 18-55 on selvästi parempi http://kurtmunger.com/sony_dt_18_55mm_f ... id140.html"]http://kurtmunger.com/sony_dt_18_55mm_f_3_5_5_6_samid140.html. Täältä saat halvalla: http://www.cameranu.nl/artikel/49533/So ... _Bulk.html"]http://www.cameranu.nl/artikel/49533/Sony_18-55mm_f3.5-5.6_SAM_SAL-1855_Bulk.html. Mutta se on silti vain kittilinssi eli ei kannata odottaa mitään Minoltan tai Sonyn G-sarjan mekaniikkaa ja todennäköisyys laatuhajontaan on ehkä suurempi.

    Tamron on tietysti eri juttu ja niin pitääkin, kun se on viisi kertaa kalliimpi, katso samasta paikasta:
    Tamron AF 17-50mm F/2.8 review
     
  5. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Minolta/Sony-kuvaajat, tarvitsisin neuvoa objektiivien kanssa

    Minulla on tämä
    http://www.tamron.com/lenses/prod/1750_diII_a016.asp

    Linssi on ihan kelpo mutta itseäni ei aina lyhyt terävyys alue kiihota, tai sen tuottama tyydytys meni nopeesti ohi. Monesti tarttisin sitä tele pään aluetta mikä kittilinssissä on.

    Jos kiinostaa niin täällä eteläpohjanmaalla tätä linssiäni pääset vaikka kokeilemaan.

    Aina sanotaan: Sitten kun minulla on sellainen ja sellainen linssi voin saada hienoja kuvia.
    Paskat sanon minä. Pitäis vaan opetella kuvaamaan sillä kalustolla minkä omistaa mahdollisimman hyvin eikä injöödä mitään uutta. Uuden ostaminen on naisellista shoppailua sanon minä. <-----köyhä
     
  6. brororn

    brororn Active Member

    434
    103
    43
    Vs: Minolta/Sony-kuvaajat, tarvitsisin neuvoa objektiivien kanssa

    Pientä ristiriitaa: valitat ettei saa enää kiksejä lyhyestä terävyysalueesta ja putki on liian lyhyt, ja samaan syssyyn, ettei vaihtamalla parane ;-)
     
  7. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Minolta/Sony-kuvaajat, tarvitsisin neuvoa objektiivien kanssa

    Kerroppa Jukka sedälle nyt sitten, mikä on ristiriidassa jos linssi ei mielestäni ole huippu eikä yleensä kaluston uusiminen kannata.

    Minusta siinä on kaksi seikkaa joita kannattaa pohtia enne uuden ostamista. Se että minä olen ollut niin tyhmä ei tarkoita sitä että olisin vielä tyhmempi ja yrittäisin muut saada samaan lankaan.

    Ja kukahan täällä valittaa? Valituksia tehdään tavaran toimittajille tai sitten keskustelu voi olla valittamisen tuntuista jos jankutetaan samaa. Näin ymmärrän.
     
  8. brororn

    brororn Active Member

    434
    103
    43
    Vs: Minolta/Sony-kuvaajat, tarvitsisin neuvoa objektiivien kanssa

    Kerrotaan toki Jukka-pojalle, että yritys oli laittaa pientä piristystä päivään, jota tuo hymiö tuossa lopussa tarkoitti. Näyttää siltä, että sanavalintani eivät olleet onnistuneet mistä pahoittelut.  Mutta en ole niin vanha, etteikö vielä oppisi eli jatkan tästä lähtien tiukalla asialinjallani.

    Hymiöidään kun ta-va-taan.
     
  9. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Minolta/Sony-kuvaajat, tarvitsisin neuvoa objektiivien kanssa

    No kerpele. Mähän oon jo niin vanha ja tyhmäkin että en ymmärrä että hymiö lopussa muuttaa k koko jutun käänteiseksi. ;.o..)
     
  10. Vs: Minolta/Sony-kuvaajat, tarvitsisin neuvoa objektiivien kanssa

    Terve. Sori kun keikkaan tän ketjun mutta tarviisi APUA. Osaattekos joku sanoa miten toimii m42 objektiivi jos sen heittää sovitteella Minolta dynax 4:ään? Minoltan ohjekirja sanoo ettei saa laittaa muita kuin minoltan af-linssit. Onko muuta vaikutusta kuin affän toimimattomuus ja se ettei aukkoa voi valita kamerasta? Kiitos ja kumarrus jos joku miulle tätä asiaa osaa valaista.