Edit: metsäänhän tämä meni. Vuescan ei näemmä oikein toimi niin kuin kuvittelin. Eli ei pitäisi kuvitella mitään... olen pahoillani Illalla skannien kanssa säätäessä tuli yhtäkkiä mieleen, että tarviskohan väriprofiilejakin jotenkin ottaa huomioon skannatessa. Normaalisti skannaan kaiken srgb:nä, kun RA-4 printitkään eivät sen kummempaa väriavaruutta toista. Sen lisäksi nettikuvat täytyy aina panna jakoon srgb:nä, jotta ne näkyisivät kaikilla käyttäjillä oikein. Eli periaatteessa ainakaan toistaiseksi laajasta väriavaruudesta ei ole käytännön iloa, elleivät sitten esim. Epsonin valokuvatulostimet piekse näkyvästi tällä saralla perinteisiä printtejä. Disclaimer: wide gamut -näyttö ja värienhallintaa tukeva softa auttavat toivottavasti ymmärtämään juttujani paremmin. Mutta asiaan... päätin skannata muutamia testiruutuja Vuescannilla ProPhoto-profiiliin. Kommentit eroista tulevat siitä, minkälaisia eroja näen siis omalla laitteistollani ja silmilläni. Kukkakuva velvia 50:llä: http://hakkarainen.kuvat.fi/tempo/scn_profiles/r82_k31_pieni_prophoto.jpg http://hakkarainen.kuvat.fi/tempo/scn_profiles/r82_k31_pieni_srgb.jpg Eroa on äärimmäisen vähän, lähinnä kukkien terälehtien vaaleanpunaisessa(?) sävyssä. Sensia 100: http://hakkarainen.kuvat.fi/tempo/scn_profiles/r83_k11_pieni_prophoto.jpg http://hakkarainen.kuvat.fi/tempo/scn_profiles/r83_k11_pieni_srgb.jpg Tässä sinitaivas muuttuu srgb-profiiliin kääntäessä hailakammaksi ja punertavammaksi. http://hakkarainen.kuvat.fi/tempo/scn_profiles/r83_k12_raw_prophoto.jpg http://hakkarainen.kuvat.fi/tempo/scn_profiles/r83_k12_raw_srgb.jpg Oranssi paita muuttuu selkeämmästi vähemmän saturoituneeksi, hieman eroa näkyy myös vasemmalla olevan jampan punaisessa paidassa. Negojen sävyjen arviointi on vähän hankalaa, kun skanneri puskee sen verran loivaa kuvaa ulos. Sen lisäksi värinegaa on vaikeaa visuaalisesti vertailla näytöllä näkyvään kuvaan. Käytännössä erot säätämättömän negaskannin välillä olivat valitsemieni kuvien kohdalla olemattomat. Kontrastia lisätessä sävyt muuttuivat vahvemmaksi, jolloinka ProPhoton ja sRGB:n välille syntyi eroa. Eli en tiedä onko värinegassa oikeasti eroja dian tapaan, mutta ainakin kuvankäsittelyssä laajempi väriavaruus näyttää tuovan etua. Tätä eroahan voisi esim. testata kuvaamalla filmille testikuvia näytöstä, mutta en tiedä viitsiikö moiseen ryhtyä. Reala 100: http://hakkarainen.kuvat.fi/tempo/scn_profiles/jyrkkyys_prophoto.jpg http://hakkarainen.kuvat.fi/tempo/scn_profiles/jyrkkyys_srgb.jpg Vasemmanpuoleisessa lähes raakaskannissa (värit on tietysti käännetty ja oranssi maski poistettu) pientä eroa on alareunan heinikon vihreydessä ja taustalla olevan paatin sinisessä. Erot voimistuvat jyrkkyttä lisätessä. Olettaen, että en ole tehnyt mitään kriittistä asetusmokaa (esim. Vuescan ei oikeasti tietäisi hölkäsen pöläystä väriavaruuksista, vaan lätkäisisi muuten vaan kuvaan esim. prophoto-profiilin mukaan) testieni kanssa, niin tulevaisuudessa taidan skannailla kuvat mahdollisimman laajaan väriavaruuteen, jotta filmiltä saisi mahdollisimman paljon informaatiota talteen.