Myynnissä olisi Minoltan Autocord kaksisilmäinen, keskikoon kamera - 6x6 TLR. Tämä ilmeisesti Rollein (?) aikanaan kehittämä konsepti kesti 60-luvulle asti ja jopa tähän päivään asti. Kaksisilmäisissä on monia ylittämättömiä etuja, kuten tärähtämätön keskussuljin ja jatkuva etsinkuva. Ja jopa modernista "pelilittömyydestä" johtuva mahdollisuus optimoida kuvausobjektiivi todella hienoa jälkeä tekeväksi. Ja tässä lienee tuon Autocordin yksi eduista ja "ominaisuuksista". Se vaan tekee tosi kaunista, klassista ja plastista kuvanjälkeä. Vaikea selittää sanoin, mutta Autocord-käyttäjät tietävät. Kuvausojektiivina oleva 3.5/75mm Rokkor on ilmeisesti nelilinssinen "tessar-tyyppinen", mutta jotain Minoltan pojat tekivät toisin, koska tämä tuntuu tekevän esim. "bokehin" suhteen todella rauhallista ja kaunista jälkeä. Vaikka Rollein Planar T* 3.5/75mm on huikean tarkka, ei tule 3.5F:ää ikävä. Minolta on paljon "makeempi". Muuan legendaarinen kamerakauppias myös osoitti sen minulle, näyttämällä omia Autocord kuviaan. Hienoja olivat ja siksi sain lentävän lähdön Autocordin "ihailuun". Kamerassa on muitakin innovaatioita, jotka tekevät tästä "kopiosta" uskomattoman hienon. Kuten vaikkapa: - filminsiirto on erittäin nopea ja yksinkertainen - kuvausobjektiivin alapuolella oleva tarkennus on jo sinänsään klassikko ja todella toimiva - filmi kulkee "ylhäältä alaspäin", joten pidempäänkin säilytettynä käytössä on koko ajan "suora" filmi - mainitsinko jo, että 75mm Rokkor "kyykyttää" luultavasti kaikki TLR-lasit ja se on se huikein juttu tässä - joskin subjektiivinen Autocordista on yllättävän vähän tietoja netissä, mutta toki lukemista riittää. Toinen "puute" on, että eri malleista on vaikea ottaa selvää. Ja omat Minolta-kirjat on myyty aikoja sitten - nyt olisi tarvetta.... Myytävä malli on kuitenkin aika lähellä mallia Autocord M ja netistä löytyvä manuaali sopii tähän hyvin. Mukaan saa myös kopion tuosta manuaalista. Eli tuolla selviää aika pitkälle, osaavammat voivat kuvista haarukoida täydellisesti oikeaa mallinimeä. Olen ostanut kameran muistaakseni reilu vuosi sitten SVHY:n tapahtumasta, tunnetuilta helsinkiläisiltä kamerakorjaajilta. Laite oli/on täysin huollettu ja mun ainoa kuvauskamera siitä lähtien - ja hieno on ollut matka. Kuvien "jälki" on omasta mielestäni erittäin hienoa; ei oo tullut rolleita tai hblaa ikävä. Mikä ei tietenkään sulje pois sitä, että joskus kohdataan niitäkin taas Muttei ihan heti, koska myynnin syynä on ainoastaa se, että hieman yllättäen löysin vielä siistimmän Autocordin tänä keväänä. On lähes vastaava malli - nyt ilmeisesti Minolta Autocord M - ja jos mahdollista, vielä tätä myytävää "siistimpi". Eli käytön jälkiä siinäkin lähes minimaalisesti. Ja nyt, tehdyn huollon jäljiltä yhtä helposti säädettävissäkin, kuin tämä myytävä. Tarjolla on siis loistava käyttökamera, loistava kuvanlaatu, loistava toiminta. Mitäs muuta tarvitaan? Paitsi tietenkin Minoltan alkuperäinen vastavalosuoja! Ja rikkinäinen laukku, joka ei ole kuvassa. Hinta tälle kaunottarelle on 265 euroa vastavalosuojan kanssa, 250 ilman. Sijaitsee Helsingin Ruoholahdessa, jossa pääsee tutustumaan tavaraan. Postitus onnistuu ex-Itellan kuluja vastaan. Tämänkin palstan historia todistaa, että olen jossain määrin "parantunut" kamerakuumeista. Mun hortoilut, eivät liene mikään myyntiargumentti, mutta tällaset Autocordit todellakin kutsuvat kohti "perusasioita" - "back to basics"! Suosittelen! Yhdelle teistä loistava kesäkamera ja paljon enemmän... Yhteydenpito: yv tai 0405590551
Vs: Minolta Autocord TLR - paitsi hieno, niin erittäin hyvä! Muistutetaan tämän olemassa olosta. Itselle jäänyt yksilö on kaivettu esiin peräti kaksi kertaa viimeisen kahden lomaviikon aikana. Ei siis kovin usein, mutta nuo kaksi kuvaa - 8 valotusta - ovat toivottavasti sitäkin parempia. Autocord ei kyllä petä Eikä tämä myytäväkään.
Vs: Minolta Autocord TLR - paitsi hieno, niin erittäin hyvä! Uppista, vielä myymättä. Toki myös tarjouksia saa esittää.