Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Minkälainen muistikortti

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Pii, 8 Joulukuu 2012.

  1. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Täältä luultavasti tietoa löytyy.

    Ennakkotiedoista poiketen tarvitsenkin Canon 550D videokuvausominaisuutta.
    Olen ymmärtävinäni että saadakseen edes joltisenkin pätkän tallennettua yhtenäisenä, muistikortin tulee olla sopiva. ....
    siis millainen?
    Kerran olen vain kokeillut videota ja muistaakseni ei kovin pitkin tuloksin. Mulla on joku  8Gb:n SD kortti
     
  2. Vs: Minkälainen muistikortti

    Noissa korteissa ei käsittääkseni mitään muuta eroavaisuuksia ole (kapasiteetin lisäksi) kuin kirjoitusnopeus. Eli kuinka nopeasti kortti pystyy tallentamaan dataa samalla kun kuvaat. Videotallenteeseen kannattaa tai pitää olla nopea koska, luonnollisesti, tallennettavien kuvien määrä on sekä hurja että tauoton.

    Nopeusmerkintöjä löytyy asteikolta 2-10, 10 on nopein ja 2 hitain, 6 ja 4 siltä väliltä. Kakkos luokan pitäisi riittää tavallisen resoluution kuvaamiseen, mutta jos HD resoluutiota mielii kuvata niin 10 on passelimpi. Sitten on joku UHS luokka vielä, missä on vain yksi merkintä (1), mutta se on käsittääkseni jo tarpeettoman nopea tavallisen pulliaisen arkikäyttöön.

    Täältähän sitä infoa löytyykin.
    Speed Class - SD Association

    EDIT: Eli lyhyt vastaus: osta 10 luokan kortti. Linkin opas kertoo mistä etsiä nopeusmerkintää ja miltä se näyttää. Ellet kuvaa tuntitolkulla yhtenäistä videota.
     
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Minkälainen muistikortti

    Verotusteknisistä syistä EU-alueella myytävillä kameroilla voi kuvata maksimissaan 29 minuuttia yhtä soittoa ja sitten video katkeaa. Toki sen voi käynnistää uudelleen sen jälkeen, mutta hypoteettinen hetki, jolloin noin pitkiä ajoja tarvitsee, lienee kotibileitä kuvaava kamera nurkassa yms. Tämä tosiaan liittyy verotukseen ja verotuksen optimointiin EU-alueella.
     
  4. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Vs: Minkälainen muistikortti

    Kiitos ! Juuri näitä tietoja tarvitsenkin, eli nyt osaan siis lukea että minulla on 4 merkintäinen tämä kortti. .... ja verotustekniikka on muuten vain pikantti yksityiskohta;D -kaikkee sitä säädellään tässä vapaassa markkinataloudessa!

    Kävin tuossa Taskisen Jussilta lainaan tripodin ja kerron vaan että kohta lähtee lapasesta.... Voi herrajjestas mun pitäis malttaa töihin mennä!
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Minkälainen muistikortti

    Pii, joskus korteissa on merkintöjä kirjoitusnopeudesta. Jos numero on 15, niin kortti on aika hidas. 45 olisi erittäin hyvä ja 30 siinä välissä.

    Itse huomaan, että käytän aina nopeinta tarjolla olevaa korttia. Videosta en tiedä mitään, mutta nopeasta kortista kuvat myös siirtyvät vikkelämmin tietokoneelle.
     
  6. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Minkälainen muistikortti

    Mun Transcend kortissa nopeudeksi lukee 133X tai 400X ja toi jälkimmäinen on videoon parempi. No toi ekakin toimii. Mä joudun usein kuvaamaan pitkiä otoksia joten välillä turhauttaa sellanen katkominen. Mun kamerassa taisi olla mahdollista 15min pisin yhtäjaksoinen klippi.
     
  7. Pii

    Pii

    4 011
    0
    0
    Vs: Minkälainen muistikortti

    Kokeilin tuota videointia ja kuvan laadun muuttamisella sai videoinnin pidemmäksi. Pistin tontut vakoiluun ja kahdenkymmenen minuutin kohdalla kävin räppäsemässä kuvauksen poikki, -joskus videoin yritin videoida ja pätkät oli jotain pariminuuttisia ja päätin etten tarvitse ominaisuutta.
    Mää ostin Kingstonin 16 megasen kortin nyt ja siinä oli tuon 10 lisäksi HD video-merkintä. Seuraavaksi kalliimpi oli tuollainen 133-merkintäinen - mutta siihen asti kunnes jälleen pyörrän päätökseni aion tulla tällä toimeen.
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Minkälainen muistikortti

    Kingtonin X133 kortit ovat pikkuisen hitaanpuoleisia. Mutta eihän siinä mitään jos homma toimii. Riippunee paljon kamerasta. Edellä listaamani nopeusmerkinnät taas ovat Sandiskiltä.
     
  9. iikkoo

    iikkoo Member

    215
    18
    18
    Vs: Minkälainen muistikortti

    Silloinhan voi kuvata miten haluaa, kunhan maksaa sen n. 5% lisäveron.

    Jostakin luin, että kun kortissa on tiedostojärjestelmänä Fat32, se rajoittaa yhden tiedoston koon neljään gigaan. Seuraava kuvaus jatkaa taas eteenpäin neljään gigaan.

    Wikipedia:
    FAT (File Allocation Table) on tiedostojärjestelmä, jonka Microsoft kehitti vuonna 1977 Microsoft Disk BASICia varten. Se on MS-DOSin ja Windows 95, 98 ja ME:n käyttämä tiedostojärjestelmä, ja sitä käytetään edelleen yksinkertaisuutensa vuoksi USB-muistien ja muistikorttien tiedostojärjestelmänä.