Pelkällä seleenillä toonaamalla muutetaan negaa jyrkemmäksi, mutta kuinkas selenosulfidin kanssa? Toimiiko sekin yhtä hyvin? Itselläni on lux-eternan tuotetta ja tekisi mieli kokeilla muutamaan negaan jos tuolla saisi jyrkkyyttä lisää.
Vs: Selenosulfidi ja negatiivi? Eikös tuo seos toimi lähinnä seleenin kaltaisesti vahvana? (sulfidin vaikutus hidas vahvana) Seos saa joka tapauksessa olla melko väkevää perinteisellä seleenilläkin, jos haluaa päästä inhimillisiin "sävytysaikoihin". Muistelen että sävytysajat oli yllättävän pitkiä, kun joskus kokeilin muistaakseni 1+2 tai 1+3 seleenillä. Hukkapätkällä harjoittelu ehdottomasti, jos on kriittinen nega kyseessä.
Vs: Selenosulfidi ja negatiivi? Mä mietin kans tätä asiaa ja Ollilta vedostuskurssilla kyselinkin, kuulemma tuo sulfidi tosiaan ei "haittaa", nyt sille tuli sitten perustelukin, en itse enää kaikkea muista mitä kurssilla puhuttiin (niin paljon asiaa ) Pitää itsekin kokeilla, on aika monta negaa jotka vois olla tiheämpiä..
Vs: Selenosulfidi ja negatiivi? No minua sen sijaan mietitytti, että mitenhän käy jos seleenipitoisuus on sittenkin liian matala. Tällöinhän osa hopeasta muuttuisi sulfidiksi ja myöhempi seleenikäsittely ei ole kaiketi enää mahdollista. Puhtaalla seleenillähän tuota voi kokeilla helposti vähän kerrassaan. Jos aika ei riitä, niin litkuihin vain uudelleen saamaan lisäseleeniä.
Vs: Selenosulfidi ja negatiivi? Kyllä selenosulfidisävyte toimii negan jyrkennyksessä samaan tapaan kuin kirkkaatkin seleenisävytteet ala KRST. Sävytteen sulfidi ei suoraan tee kuvahopealle juuri mitään näkyvää tai jos tekee niin kovin hitaasti. Minulla ei ole varsinaisia mittausarvoja saatavilla mutta yleensäkin seleenillä on saavutettavissa (vähän emulsiosta riippuen) melkoisen vähäinen kontrastin lisäys, luokkaa alle yksi jyrkkyysaste. Toisaalta epäonnistumisen (= negan pilaamisen) mahdollisuus on kohtalaisen pieni, joten kyllä sitä uskaltaa yrittää. Tim Rudman muuten käsittelee sävytyskirjassaan myös negatiivien sävytystä sekä niiden säilyvyyden parantamisen mielessä että myös jyrkkyyden lisääjänä. Hän esittää, että myös suorat polysulfidisävytteet ja valkaisun kanssa käytettävät sulfidisävytteet soveltuvat kontastin lisäykseen. Tällöin jyrkennys voi olla selvästi ylikin yhden jyrkkyysasteen, mutta tulos vaihtelee riippuen emulsiosta ja sävytteestä. Hintana on myös jonkinasteinen rakeisuuden kasvu toisin kuin suoralla seleenikäsittelyllä. Vaikkei kontrastin lisäystä kaivattaisikaan, niin negatiivien lyhyellä sävytyskäsittelyllä saavutetaan selvästi parempi säilyvyys, minkä luulisi olevan merkityksellistä. Tähän tarkoitukseen sopii parhaiten lyhyt polysulfidisävytys. Printtien arkistokelpoisuudesta kyllä puhutaan paljonkin, mutta negathan ne kuvaajalle useimmiten ovat uniikkeja, eivät niinkään printit.
Vs: Selenosulfidi ja negatiivi? Tulipahan kokeiltua tätä negojen sävyttämistä ja ihan hyvin tuntu onnistuvan pääosin. Valkaisun kanssa vaikutus oli tosiaan vahvempi ja muutamilla negatiiveilla muutos näytti juurikin toivotulta. Samoin muutamilla, joille en niin suurta muutosta tahtonut, suora sävytys onnistui ihan mainiosti. Muutama ongelmallisempi nega ei välttämättä muuttunut ihan täysin toivotulla tavalla: vanhoissa holganegoissa valovuodon aiheuttama pohjahuntu vahvistui huomattavasti. Lisäksi huonosti kiinnittyneessä (ja kehittyneessä?), violetiksi jääneessä lubitel-negassa väri vaihtui ruskeaksi. Tämä oli muutenkin niin ohut nega, että seleeni ei varmaankaan paljon päässyt vaikuttamaan, saattaa jopa olla että hieman oheni valkaisun takia, mutta ei mulla mitään mittauksia ole, arvelen vaan. Pitää koittaa nyt vedostella (ja skannailla) uudestaan ja katsoa paraniko tilanne.