Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Milloin valokuvalla on merkitystä mielestäsi?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jari Siren, 5 Kesäkuu 2006.

Nykyään kuvataan ja julkaistaan kuvia perkeleesti, mutta millä kuvalla on merkitystä ja mitkä on vain kohinaa verkossa?
    Olisiko jotain systeemiä millä nuo merkitykselliset saataisiin talteen ja nähtäväksi, jos oletetaan että selaisia kuvia on jolla on merkitystä?

1. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Niitä merkityksellisiä ei suuremmin esitellä missään netissä. Ne kulkevat näyttelyinä. Isompina tai pienempinä vedoksina.

2. Jaa?
    Siis näyttelykuvilla on merkitystä?
    Mutta millä niillä?
    Eikö kukavaan voi laittaa näyttelyn pystyyn jos siltä tuntuu ja muutuvatko kuvat silloin merkityksellisiksi?
    Itse olen käynyt muutamassa pienessä näyttelyssä ja mielstäni en nähmyt niissää sen suurempaa merkitystä, kuin netissä näkemissäni.

3. Sillä kuvalla on merkitystä, mistä joku pitää. Jos vain kuvaaja itse pitää, niin silloin tietysti on turha näyttää muille, mutta merkitystä sillä kuitenkin on.

4. Kyllä.

5. Olen eri mieltä.
    Merkityksen ne kyllä saavat ja ikäänkuin tulevat olemaan, mutta vain rajoitetussa
    valokuvanäyttelyn määrittämissä institutionaalisissa puitteissa ja niiden tietoisuudessa,
    jotka kokevat kuuluvansa tai haluavansa kuulua siihen institutioon. Kuvan laadusta ja
    hyvyydestä tämä ei välttämättä sano paljon mitään.
    Aivan sama pätee nettiin kuvien olevaiseksitulemisen foorumina.

6. Mitä merkitystä on merkityksellä? Mikä on merkityksen määritelmä, verranto ja substanssi?

7. Valokuvalla voi olla merkitystä esim. Anttilalle, joka myy tuotteitaan valokuvien avulla.

Valokuvalla voi lisäksi olla merkitystä esim. vanhuksille, jotka muistelevat nuoruuttaan valokuvien avulla.

Valokuvalla voi myös olla merkitystä vaikkapa vertaisryhmille, eli vaikkapa valokuva sodasta saattaa joko auttaa, tai aiheuttaa primitiivireaktion sotaveteraanille.

Valokuvalla voi olla merkitystä välinerunkkareille, jos siinä esim. on/ei ole kohinaa.

Valokuva on Jumala siinä suhteessa, että jokaisella ihmisellä on oma ainutlaatuinen ja yksilöllinen suhde valokuviin. Jokaiselle ihmiselle löytyy jokin kuva/kuvaryhmä, jolla on jotain merkitystä.

Valokuvanäyttelyllä on merkitystä näyttelyntekijälle ja joskus myös näyttelyssä kävijoille, riippuen esimerkiksi näyttelyn aiheesta.

8. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    No tää kysymys on taas kysymyksenä sellainen ettei tähän oo yksiselitteistä vastausta. Kuva, joka yhdelle merkitsee paljon, ei taatusti ole merkittävä kaikille muillekin...

9. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
    Riippuu kuvaajasta, kuvasta ja katselijasta..
    (hmmm..outo bon voyage -tunne..)

10. Kysymyksen asettelussa ei määritelty merkityksen saannin laajuutta eikä puhuttu laadusta tai hyvyydestä. Siksi kanssani erimieltä olevat ovat automaattisesti täysin väärässä.
    ... abstraktiin kysymykseen vastaus abstrakteissa puitteissa.

11. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36
    Kerro omin sanoin kirjan keskeisin sanoma?
    Muuttiko kirja käsitystäsi valokuvan merkityksestä? Jos muutti niin mihin suuntaan?
    Milloin valokuvalla on merkitystä mielestäsi?

12. Jos multa kysyt, niin siihen vastaamaan olen liian laiska.
    Mutta "työssä ja taistelussa" se näkyy.
    Jos ei näy, se on pahempi juttu.
    (Kummajätkän kanssa olen erittäin samaa mieltä.
    Vähemälläkin fraseerauksella asian olisi voinut sanoa.)

13. Kun saman voi käydä läpi lyhyesti ja ytimekkästi 600 eri keskustelulla netissä?

14. Tai 1787