Kestääkö tuo Sony ISO 12800? Se on pakollinen, kun näyttelyt ovat usein varsin hämärissä halleissa, jos pääsee ISO 3200 on kyseessä jo hyvä valaistus
Canuuna saisi tehdä tolppa2-version 400mm f5.6 -obiskasta. Sääsuojaus ja lyhyempi min tarkennusetäisyys, kiitos!
Jos itse saisin päättää, niin joku 17-70(85)mm f1.8-2.2 väliltä valovoimalla, kuvanvakaaja ja nopea tarkennusnoottori (Ring usm vastaava) croppikameroihin. Eli suhteellisen valovoimainen optiikka, mutta painohan tuossa tahtoo nousta.
Itse kävin tuossa kuvaamassa Hämeen linna museossa Hämeenlinnassa, niin 2000D kamerassa suunnilleen 6400 vai olisko ollu jopa se 12800 (mut kuitenkin) ei tahtonut riittää siellä alhaalla olevassa keittiössä kuvaamisessa Canon EF-S 17-85MM F4-5.6 is usm optiikan kanssa, pahimmillaan 1/15-25s ajoilla. Olis melkein pitänyt olla se Sigma 18-35mm F1.8, jotta olisi saatu järkeviä suljinaikoja käyttöön.
Valitettavasti ei ole Canonin runkoon kelpaava (EF/EF-S) ja tuosta puuttuu tarkennusmoottori. Sekä kuvanvakaaja. Ja Sigman 18-35mm F1.8 ja 50-100mm F1.8 maksavat vain murto-osan noista ja sentään tarkennusmoottori löytyy. Ja kuka nyt noita videokameroihin optimoituja optiikoita käyttää järjestelmäkameroissa ja riittääkö tuossa enään piirto yli 20megapikselin kennolle? Sigmat maksaa 10-osan tuon hinnasta (1800€ yhteensä) ja 2.7kg vähemmän painoa.
Ei taida piirtoympyräkään normikroppiin riittää. Ehkä: Image Coverage S35+: 31.4 mm diagonal All Angénieux cine lenses collection : The Optimo Lens Line
En oikeastaan irrottaisi opiskaa erilleen runkopohdinnasta. Linssi voisi olla AF-s 1,8/28mm, mutta japanissa tehtynä siten: - linssi on tehdassuunniteltu piirroltaan antamaan ei kaareutuvia linjoja - Siis softasidonnaiset korjaukset minimiin - Ca-korjaukset mielellään alle pikselin luokkaa, ei olla liian ankaria laajispäässä - tarkennus A/M - käsipyörällä ainakin 180 astetta Nikonin runkoihin -Magic Lanter'ia vastaava avoimen koodin käyttis Myös tiedosto formaatiksi vaihtoehtoisesti DGN (raw) standardi Mulla on kääntyvänäyttöinen D5200, jossa on hyvä Toshiban kenno. Tämän 5000-sarjan es merkiksi voi vapauttaa avoimen koodin rustailuun. Alussa mainitsemani 28mm toimii siinä mukavasti n. 42mm'senä. Aivan passeli. Sattuu olemaan Nikon, voi olla muukin, konsepti vapaasti kopioitavissa. Itseasiassa ostin sellaisen viime viikolla. Kaikki hyvin... tai joltain osin pettymys, no pitää asennoitua, kuvankäsittelyn jälkisäätö ei kyllä kaikkea korjaa, joskus turhauttaa. ... puuttuukohan ripaus ammattiylpeyttä tuotantolinjoilta, tai palkkiota? Erikoistsekatuille vaikka sininen rengas ja +200 ecua laaduntarkkailupalkkiota, tai 20 % lisähintaa, tehdastilausmahdollisuus 2 kk toimitusajalla ja optimilaatua. lisäys 9.9-19. Nyt kun 28mm on tullut tutummaksi, niin olis toivonut paremman CA-korjauksen. Aina pitää poistaa liika violetti kuvasta. Muuten mieluinen linssi. Himskatti mikä on se syy kompromissiin, ettei anneta iloa nauttia puhtaista väreistä.
Jep ja noiden suunnittelufilosofia lähtee vähän eri lähtökohdissa kuin filmi/digitaalikameroihin. Niissä painotetaan vähän eri asioita ja yleensä ne taitaa olla täysin manuaalitarkenteisia.
Mulle voisi riittää joku 20-105mm f/2.8 objektiivi vaelluksille (ainoaksi optiikaksi). Olisi tarpeeksi laaja telttaan ja olisi varmaan tarpeeksi pitkä joihinkin maisemakuviin. Tai voisi se olla ehkä f4.0:kin, kun hämärimmät kuvat tulee kuitenkin laajispäässä. 24mm laajispää on vähän siinä ja tässä ottaisiko kuvat kuitenkin 14-24mm optiikalla. Se olisi kilo tai pari pois ahkiosta jos tollainen olisi tarjolla.
No juu, tuommoisen minäkin haluaisin. No, 18-120 tai sitten 18-150, jos haluamaan saa ruveta. Ei tarvitsisi tavan kuvaussessiossa vaihdella opiskaa, eikä tietysti kuljetellakaan matkoilla tms.