Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Millainen ulkoinen mikrofoni?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana markku55, 30 Tammikuu 2013.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Hankin käytetyn Canon HG10 videokameran, ja nyt pitäisi sitten saada myös äänitys kuntoon, mitä mikkiä suosittelisitte?
    Käytetty Canonin MD50 kustantaa luokkaa satasen ja se tuntuu käytetystä aikas kovalta.
    Sitten on RODE merkkinen (O vinoviivalla, ei löydy näppiksestä ainakaan suoraan) valmistaja jolta löytyy uusiakin luokkaa 110-120€, mutta kaiken kaikkiaan tuolla hinnalla pitäisi sitten jo saada varmuudella selvä parannus suhteessa alkupeäiseen mikkiin.
    Te joilla oikeasti on kokemusta, kertoisitteko havaintojanne ja mitä suosittelette.

    Ps. 3,5mm mikkiplugin kautta ei syötetä virtaa, eli mikillä pitää olla oma paristo.
     
  2. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu 2019
  3. Vs: Millainen ulkoinen mikrofoni?

    Reilu satanen mikrofonista ei ole paljon. Roden Videomic on ihan käypä ja toimiva laite, mutta herkempiä ja suuntaavampiakin on. Harrastuskäyttöön hyvä mikki. Jos budjetti sallii, voi ostaa kaveriksi jonkun tallentimen (mm. kebaxin mainitsema) johon mikrofonin voi myös liittää.
     
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Millainen ulkoinen mikrofoni?

    Tämä näyttää ihan yhdeltä RODE:n mallilta liekö kopio, alkuperäinen maksaa siis kympin - kaksi enemmän:
    http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?cPath=1_121_20&products_id=3054

    Mutta niitä kokemuksia lisää jos vaan on.

    Ps.Tuuli- suhinasuodin olisi kyllä tarpeen paitsi tytön konserttitaltioinneissa jolloin tietysti äänenlaatu on tärkein.
     
  5. Vs: Millainen ulkoinen mikrofoni?

    Melkein mikä tahansa ulkoinen mikki on parannus suhteessa pelkkään kameran omaan mikkiin.
    Suosittelisin investoimaan sen satasen tai kaksi siedettävään mikkiin, ja esim. nuo Røden Videomic Pro:t näyttäisivät olevan ihan ok hankintoja. Moni muukin perinteinen mikrofonien ja/tai videolisukkeiden tekijä osaa tehdä hyviä mikkejä myös. Ostit sitten minkämerkkisen mikin tahansa, kannattaa sille hommata saman tien kaveriksi se kissanraato, tai edes jonkinlainen tuulisuoja. Ainakin jos meinaat jotain ulkonakin kuvata. Noita mikrofojejakin voi silloin tällöin löytää käytettynä, joten kannattaa pitää silmät auki.

    Mikin tyyppiä valitessa kannattaa sitten huomioida se aiottu käyttötapa ja lopputuote, eli se oma "elokuvasi". Jos noita Røden videomiccejä pidetään esimerkkeinä, se pitkulaisempi haulikkomallinen on suuntaavampi monomikki, kun taas se pallukkamainen stereomikki ottaa äänet mukaan laajemmalta alueelta. Ensimmäinen on siis hyvä esim. haastateltavan puheen erotukseen taustahälystä ja jopa huonekaiuista, jälkimmäinen taas ympäröivän äänimaiseman stereofoniseen tallennukeen. Niitä oikeita haulikkomikkejä on sitten useampaa sorttia, ja hinnat ovat yleensä reilusta satasesta useampaan tonniin.

    Sitten jos/kun se sisäinen Fellini herää ja ruokahalu alkaa kasvamaan syödessä, on tuo erillinen äänitallennin mainio kaveri sille kameran mikille, kuten silvasakin tuossa sanoi. Maksaahan se taas vähän enemmän, mutta lopputulos on vaivan ja investoinnin väärti.

    Silloin sen tallentimen voi viedä vaikka sinne esiintyjän lähelle, jolloin esiintyjän ääni erottuu ja äänenlaatu paranee taas pykälän, ja kameraan kiinnitetty, tai hätätapauksessa jopa sen oma mikki toimii apurina. Tallentimiin saa useimmiten kiinni myös erillisiä mirofoneja tarpeen ja tilanteen mukaan. Sitten vaan editointivaiheessa kaikki erilliset ääniraidat synkkaan.
    Jos taas tuohon tietokoneella editointiin ei ole intoa, on se erillinen mikki, vaikka sitten se suuntaavampi, yleensä hyvä kompromissi.

    PS.
    Se tanskalainen ö löytyy ainakin minulla alt ö -näppäinyhdistelmällä, oiskohan Wintoosassa ALT-GR ja ö, en nyt ole asiasta ihan varma. Kokeile molempia.
     
  6. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu 2019
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Millainen ulkoinen mikrofoni?

    Taidan tällä erää pysyttäytyä "helpossa" ratkaisussa joka ei tarvitse mitään huulisynkkaeditointia, varsinkin kun kukaan ei puhu tai laula vaan soittaa mm selloa.
    Ulkona tulee varmasti kuvattua muita juttuja, useimmiten samaa perhedokumentointia kuin tuo konserttitaltiointikin ja still kuvaukseni.
    En usko, että monohaulikko on huono, mutta onhan noita näkynyt suhteellisen suunnattuja steromikkejäkin.
    Jotenkin ymmärsin, että tuo Canonin MD50 olisi stereomikki, ja ulkonäöstä päätellen se on ainakin jossain määrin suuntaava.
    En halua ryhtyä äänittämään niin ammattimaisesti, että veisin mikin kohteen lähelle, vaan toivon mikin tuottavan kohtuullista "jälkeä" ollessaan kiinni kamerassa.
    Pitää tutustua tarjontaan paremmin, kunhan ymmärtäisin mihin pitäisi kiinnittää huomiota.
     
  8. Vs: Millainen ulkoinen mikrofoni?

    Jos konsertteja yms. aiot taltioida yhdellä kameralla niin että kamera on paikallaan, ilman kameran paikan vaihtoa valmiissa lopputuloksessa, on stereomikki hyvä valinta. Normaalin kuvaukseen perheen yms. ei stereomikki tuo lisäarvoa.

    Normikuvauksessa (eli ei-keikkataltioinneissa) stereomikki tuo vain sekavuutta ääneen. Tietysti riippuu miten millaisia spektaakkeleja aiot tehdä (ja lähinnä millaista pohjaääntä aioit editissä lisätä yms.), mutta sanoisin että että suuntaavalla monomikillä pärjäät huomattavan paljon paremmin kuin laajemmalla kuviolla varustetulla stereomikillä. 99% tv-ohjelmien äänestä on puhetta ja pisteääniä jotka on monona äänitetty, ja niillä on luotu aivan hyvin ääniämaisemia.

    Mutta kuten sanottu, jos haluat hyvän stereoäänen mainitsemastasi sellokonsertista, niin stereomikrofoni puolustaa paikkaansa. Yleiskäytössä se on huonompi.
     
  9. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Millainen ulkoinen mikrofoni?

    Ok, onko stereoääni hurjasti "näyttävämpi" kuunnella kuin mono ääni jossa taajustoisto on kohtuu tasainen, jos ei, niin valikoiva monohaulikkomikki on varmaan parempi yhdeksi mikiksi kameran oman mikin sijaan?
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Millainen ulkoinen mikrofoni?

    No en käy;D
     
  12. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Millainen ulkoinen mikrofoni?

    Your choice. Juniorin sellon saa kuulostamaan hyvältä tuolla äänityskonseptilla ja saat muutakin kuin kivaa videokuvaa muistoksi Raaseporin musiikkiopistolla vietyistä hetkistä.
     
  13. Vs: Millainen ulkoinen mikrofoni?

    Stereo-mikki sopii paremmin äänipohjan ja musiikin äänittämiseen. Jos stereomikillä tallentaa puhetta ja kohde liikkuu, kamera etääntyy välillä ja erityisesti taustaääni muuttuu paikan mukaan, on lopputulos aika kamalaa ja sekavaa kuunneltavaa. Suuntaavassa puikkomikissä ei ole yhtä laaja ääniala (keskiääni voittoisempi) mutta se toisaalta poimii tarkemmin vain halutut äänet.
     
  14. Makke_S

    Makke_S Member

    419
    2
    18
    Vs: Millainen ulkoinen mikrofoni?

    Ääni täältäkin erilliselle audiotallentimelle jos on musiikista kysymys. Niissä on kaikkea hyödyllistä tuloäänen säätöön liittyvää valmiina. Äänityslaite jalustalle jasopivaan paikkaan äänenlähteen kannalta (esiintymislavan reunaan tms.).
    Ainakin Olympuksen laitteissa tulee mukana infrapunaohjain jolla saa äänityksen päällä ja pois. Kameran kanssa voi sitten liikkua vapaammin.
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Millainen ulkoinen mikrofoni?

    Mä oon oikeesti kiitollinen neuvoistanne, varsinkin huolenne sellokonsertin äänityksen onnistumisesta, mutta, minä kun en ole äänimiehiä lainkaan, en ole koskaan käsitellyt videoita, saatikka yhdistänyt ääniä itse kuvaan.
    Huh, oisko helpompia ohjeita jolla saisin simppelisti yhdellä ulkoisella mikillä (siis kuitenkin kamerassa kiinni oleva) äänimaailman paremmaksi kuin kameran omalla kiinteällä mikillä?
    Siis ihan oikeesti, en ole havittelemassa mitään TV/orkesterilaatua, kunhan parantaisin tallentamani äänien tasoa siten, että mm taustan äänet ei häiritse jne.
     
  16. Ulkoinen kameralaukku ja pari ulkoista objektiivia.

    Miksi kaikki on muuten nykyään ulkoista? Ulkoinen salama, ulkoinen mikrofoni? Jos on ostamassa kameraan mikrofonia, niin ei kai sitä kukaan ajattele peilikotelonkaan tunkea. Kuten tuskin salamaakaan...

    Itsekin kannatan irrallisulkoista kokonaisääniratkaisullista mallia,
    vaikka tosiaan Zoomia. Ajattelin kyllä ensin Olympusta, mutta ne ovat tuolla lievästi kalliimpia.

    http://www.thomann.de/fi/zoom_h1_v2.htm
     
  17. Vs: Millainen ulkoinen mikrofoni?

    Okei, yritetään. Oletetaan tässä esimerkissä, että kuvaat abt. 3-10 metrin päästä musisoivaa esiintyjää jossain tavanomaisessa salissa tai isossa huoneessa, eikä esiintyjä siis liiku esityksen aikana mihinkään. Oletettavasti käytössäsi on myös jalusta.

    Ensinnäkin hommaa joku semmoinen suuntaava (mono-) videomikrofoni ja varmista, että sen mukana tulee edes vaaksan mitta mikkipiuhaa, mielellään kaksi. Jos ei tule, kysy jos tarjolla olisi erillistä jatkopiuhaa mikille.

    Sen kaveriksi hommaat sitten jonkinlaisen lisävarusteklampin tmv, jolla saat sen mikin irti siitä kameran päällä olevasta varusteluistista. Sitten klamppaat sen mikrofonin kiinni vaikka yhteen jalustan jalkaan siten, että mikki osoittaa sitä toivottua äänilähdettä, eli sitä sellistiä selloineen. Jos mitään klamppia ei ole, käytä vaikka jeesusteippiä. Pääasia että saat sen suuntaavan mikrofonin irti (ja vähän kauemmas) kamerasta, ja osoittamaan kohti pääkohdetta. Tarkista ennen esityksen alkua, että johto riittää eikä rahise mitään pintaa vasten, vaikka kamera vähän liikkuisikin.

    Vastaavasti jos sitä piuhaa on tarpeeksi,voisit ruuvata pelkän mikrofonin jalustaan kohti äänilähdettä, ja hoitaa varsinaisen kuvaamisen käsivaralta, tai vaikka erillisen monopodin kanssa. Konstit on monet, jne.

    Homman juju on siinä, että kun käytössä on vain yksi mikki, joka on suunnattu varsinaiseen kohteeseen, saat suht hyvää ja muuttumatonta ääntä kohteesta, vaikka välillä vaihtaisit kuvakulmaa, tai räpläisit muuten kameraasi kuvauksen aikana.

    Videosta tulee helposti mielenkiintoisempi, jos kuva kulkee välillä esim. yleisössä tai mahdollisissa muissa esiintyjissä, yksityiskohdissa jne, mutta ääni (musiikki) pysyy koko ajan samanlaisena.
    Jos taas se erillinen suuntaava (tai stereo-) mikki on suoraan kiinni kameran päällä, ääni muuttuu heti jos/kun käännät kameraa pois kohteesta ja vaihdat kuvakulmaa. Samoten kaikki kameran räpläämisestä ymv. syntyvät äänet kantautuvat herkästi ääniraidalle, jos mikki on kiinni kameran päällä.

    Eli se suuntaava mikki irrallaan kamerasta on vähän kuin semmoinen "köyhän miehen" äänitallennin+mikrofoni -yhdistelmä pelkän videomikin hinnalla. Toimii käytännössä ihan mukavasti, jos vaan mikkipiuhan pituus riittää. Ennakkosuunnittelu on aina hyväksi.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    No kylläpä täällä on puhuttu enimmäkseen ihan perusjutuista, ei mistään kymppitonnien TV-tuotannoista vermeineen. Kyllä hommaan kannattaa satanen tai muutama investoida. Äänihän on tunnetusti puolet koko leffasta. Esim. YouTubesta löytyy runsaasti esimerkkejä puolin ja toisin.
     
  18. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 16 Maaliskuu 2019
  19. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Millainen ulkoinen mikrofoni?

    markku55, oletko lukenut:

    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,73776.0.html

    EDIT: näköjään osallistuit keskusteluun...

    EDIT2: minä tekisin niin että veisin mikin sinne sellistin eteen. Etäisyys riippuu mikin ominaisuuksista. Piuhaa niin paljon kuin tekniikka sallii ja kamera kuvaa mitä kuvaa mutta mikki tallentaa sellistiä.