Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

millainen telejatke?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Susqu, 31 Toukokuu 2012.

  1. Susqu

    Susqu

    18
    0
    0
    Osaisiko joku auttaa? Haluaisin pidennettyä kuvausmatkoja, kun kuvailen paljon lintuja kotimme vieressä lahdellmalla, mutta linnut on lahdelman toisella puolen ja 300mm ei ihan riitä. Mulla on kesällä 2011 ostettu Nikon D5100 jäkkäri. Mun objektiivit on : AF-S NIKKOR 18-55mm 1:3.5 -5.6G ja AF-S NIKKOR 55-300mm 1:4.5-5.6G.

    Mä oon ettinyt 2X telejaketta, pitäs jostain löytää hyvin pidetty käytetty ja tietty edullisesti. Ja tietty millainen telejatke olis sopiva mun kameraan ja objektiiveihin?? Tietoa kellään mistä voisi löytyä?

    Rajala ProShopissa on myynnissä tällainen: KENKO SO TELEPLUS 2X TELEJATKE , joten onko tällainen sopiva???

    Voisiko joku auttaa untuvikkoa? :)
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: millainen telejatke?

    Et voi noihin obiskoihin käytännössä mitään telejatketta yhdistää. Jatke pudottaa aina valovoimaa, 1.4 jatkekin jo aukolla. Ja varmaan löytyy muitakin syitä kunhan obiskojen ohjekirjoja alat tutkia.

    Mutta mihin sinä jatketta tarvitset? Joku aivan erityistarkoitus? Kroppikamera ja 300 milliin yltävä tele on kyllä jo aikamoinen peli. Tuota kapeammilla kuvakulmilla tärähdys, lämpöväreily jne. alkavat olla jo melkoisia ongelmia. Ainakin siis jos kuvanlaatu on tärkeä kriteeri.
     
  3. telf

    telf

    324
    0
    0
    Vs: millainen telejatke?

    En tiedä fyysisesti mikä sopii, mutta aika rankka valovoiman tiputus tapahtuu jos 2x telejatke laitetaan f/5.6 putkeen, nimittäin f/11 asti. Valoa tarvii todella runsaasti, jos meinaataan ottaa 1/1000+ sulinajalla lintukuvia.
     
  4. Susqu

    Susqu

    18
    0
    0
    Vs: millainen telejatke?

    Ajattelin, jalustalla kuvata lintuja järvellä. En vaadi kuvanlaadulta hirveitä, lähinnä sitä, että niistä saa selvän, mitään huippukuvia en etsi, en edes ole huippukuvaaja ;) Ihan omaa harrastustoimintaa vain tämä kuvaaminen, olisi mukava saada semmosia kuvia, joista selviää mikä lintu/eläinlaji on kyseessä. En koskaan julkaise kuvia lehdissä yms. Ihan omaksi iloksi kuvailen ja tosiaankaan kuvalaatu ei tarvitse mitenkään isoja laatuvaatimuksia. ;) Ja kun tuo 300mm ei ihan riitä siihen, että esim. härkälintujen pesällä pesivää linta ei saa kuvaan selväksi, ei tietäis mikä lintu on kyseessä, jos ei kiikarilla olis selvinnyt. ;)

    Mikä sitten olis apu, jos tuota telejatketta ei voi käyttää? :)
     
  5. Susqu

    Susqu

    18
    0
    0
    Vs: millainen telejatke?

    Tuli mieleen sitten, että mihin tuollaista telejatketta sitten käytetään, kun jos tuohon mun obeen ei kannata hommata?
     
  6. telf

    telf

    324
    0
    0
    Vs: millainen telejatke?

    polttovälin kaksinkertaistamiseen, mutta valovoimaisempiin putkiin, esim 300 2.8lla toimii 2x telejatke kohtuu hyvin, polttoväli kaksikertaistuu 600mm ja valovoima on silti f/5.6, joka on vielä ihan siedettävä.

    Muok: tuohon toiseen kysymykseen, mikä olisi apu: Laadukkaat linssin ja raha :)
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: millainen telejatke?

    Telejatkeet ovat omimmillaan valovoimaisemmissa opiskoissa;  2.8  muuntuu 5.6:ksi, ja sillä vielä pärjäilee.  5.6 -> 11,  menettelee suurilla herkkyyksillä, mutta ei sillä kummoista kuvanlaatua saa.

    Sitten on syytä tarkistaa, sopivatko jatkeet fyysisesti just siihen opiskaan. Joissakin on takalinssi niin lähellä, ettei mahdu.
     
  8. Susqu

    Susqu

    18
    0
    0
    Vs: millainen telejatke?

    Ahaaa, kiitos kun neuvoitte, ehkä ei kannata ostaa sitten. Entä onko 1.4X edes mitään järkeä?

    Vai pitääkö mun muuttaa asumaan tuonne härkälintupesän läheisyyteen :D
     
  9. telf

    telf

    324
    0
    0
    Vs: millainen telejatke?

    kysy testattavaksi se 2x telejatke ja kokeile, jos tulos tyydyttää, niin anna palaa.

    vinkki; osta kumivene, jos ei pääse muuten lähemmäksi :D

    no joo, menipä taas, hyvää kesää.
     
  10. Susqu

    Susqu

    18
    0
    0
    Vs: millainen telejatke?

    :DDD Sainpa hyvät naurut tälle päivälle, kiitos :DD

    Tuli mieleen, että viittisittekö katella mun kuvia, jotka EI ole laadukkaita, mutta te voisitte enemmän kuvanneita tajuta, mitä tasoa mä "vaadin" ja mikä mulle "kelpaa"?? Onko jossain joku paikka minne voisin laittaa kuvani teille katottavaksi?
     
  11. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
     
    Viimeksi muokattu: 14 Maaliskuu 2019
  12. Susqu

    Susqu

    18
    0
    0
    Vs: millainen telejatke?

    Mulla oli aiemmassa Canoon EOS 400D tamronin pitkä 300mmm pitki ja se oli ainakin mulle riittävä, en tiedä onko niissä käytännössä suuria eroja. Siksi nytkin olinkin ostamassa "ei rungon valmistajan" jatketta, kun ne on halvempia ja mulle riittäviä.
     
  13. Susqu

    Susqu

    18
    0
    0
    Vs: millainen telejatke?

    Nyt mentävä asioille , vastailkaa jos johonki voin laittaa kuvaa, niin tgeen sen illemalla ;)
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: millainen telejatke?

    Veikkaanpa että telejatke pudottaa kuvanlaatua ihan liikaa. Lisäksi tulevat muut pitkään polttoväliin luonnostaan liittyvät ongelmat. Aikalailla saman lopputuloksen saat kun kroppaat teknisesti onnistunutta 300mm otettua kuvaa.
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: millainen telejatke?

    Susqu,

    Myin Nikkor AIS 300mm f/4,5 IF ED objektiivin lintuja kuvaavalle vaikka hänellä oli ennestään 70-300 F 4.5-5.6 VR. Ei ollut kuitenkaan kokeillut sitä telejatkeella, mutta telejatkeenkin käyttö nimenomaan häntä kiinnosti ja oli lukenut käyttäjäkokemuksia että tuolla AIS:llä ainakin kuvanlaatu on tyydyttävää TC-200 jatkeella. Tuossa pari kuvaa ja yleistä juttua: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,68066.0.html
     
  17. Vs: millainen telejatke?

    Nikonin omat telejatkeet eivät taida muutenkaan toimia näiden ns. kittilasien kanssa vaan vaativat upotetut takaelementin, että ne saa edes objektiiviin kiinni. Esim. 70-200mm:ssä tällainen toimii hyvin.

    Sigma, Kenko, yms. tekevät sitten jatkeita, jotka "toimivat" kaikkien lasien kanssa, mutta mielummin lähtisin OP:na kaupoille ja hankkisin vaikka Sigman 150-500mm lasin.
     
  18. Susqu

    Susqu

    18
    0
    0
  19. Susqu

    Susqu

    18
    0
    0
    Vs: millainen telejatke?

    Mä alan ite olla tuon 150-500 kannalla, mut lompakko ei. :p Mistä semmosen sais edukkaasti??
     
  20. Vs: millainen telejatke?

    Ainakin Nikonin uusinta 2x (TC- 20E III) jatketta on kehuttu optisesti paremmaksi kuin puolta halvemmat Sigmat ja Kenkot. Vielä en ole päässyt testaamaan.