Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Millainen raetarkennin pimiöön?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana puuseppä, 22 Maaliskuu 2006.

Kertokaapa kokemuksistanne erimerkkisistä raetarkentimista. Itse en ole päässyt kokeilemaan kuin Patersonin pienempää mallia taitaa olla 10x suurennus ja se ainakin vaikuttaa vanhempana hieman huteralta.

Miten olis Kaiser?, 4x suurennus ja ilmeisesti muovirunko myyty kai myös LPL, Durst jne. merkeillä.
    Ja kuva kaiserista ja muistakin täältä:

Focus Finders / Film Clips / Filters | S/H DARKROOM | Second Hand Dark Rooms | Second-hand Darkroom Supplies

Onko suurennuskertoimella väliä?

Antakaapa palautetta, tässä vaiheessa mv-kuvien vedostukseen.
    Kiitos.

1. Eipä ole kokemusta kuin yhdestä, siitä minkä ostin kto:lta.. joku Patersonin perus-potkylä. Ei kai siltä periaatteessa muuta vaadita, kuin että sen voi säätää omalle silmälle (tarkaksi) ja että sillä voi tarkentaa rakeeseen..

2. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Mulla on ollut 5 erilaista (eri merkkistä, mallista, eri materiaaleista tehtyä jne.) ja kaikki ovat osanneet tarkentaa -- mitäpä muuta sen pitää tehdä...? Tietty jos meinaa hakata tarkentimella esim. nauloja seinään, niin saa hankkia mallin jossa on esim. avaruus-sukkula tms. tarkoitukseen tehtyä peilimateriaalia...muuten ei kyllä kestä. Sen sijaan ihan tarkentamiseen kelpaa se Haman tarkennin joka on minulla edelleen myynnissä.

3. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63
    Jos haluaa oikeasti hyvän raetarkentimen, kannattaa etsiä Peakin/Micromegan suurin malli. Ainoa kunnolla toimiva. Suuren peilin takia pääsee jopa lähelle kulmia. Maksaa uutena maltaita, mutta hyvällä tuurilla voi löytää käytettynä. Itse ostin joku vuosi sitten 60 eurolla.

4. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Edesmennyt Barry Thornton testaili kirjassa Edge of Darkness noita ja pieniä eroja oli. Onko sillä sitten merkitystä, tiedä häntä... Tarkennus kuitenkin tehdään täydellä aukolla ja sitten himmennetään.

Tuollainen Paterson-muoviputki toimii hyvin, mutta suurennuskoneen vinous-ongelmista kärsineenä itse kallistuisin sellaisen mallin puoleen, jolla voi tarkastaa myös reunojen terävyyden.. Noilla on aika rajoitettu se alue jolta voi tutkailla. Lähinnä kuvan keskeltä.

5. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Mulla on semmonen pieni Paterssonin putkiraetarkennin ja ihan hyvin toinii, niin pienllä kk-kuvilla (6x8 cm) että hiukka suuremmilla (40x50 cm) kuvillakin. On mulla semmonen korkeampikin Paterssoni jossa on jonkunmoinen peilihärdelli, mutta se toimii vain suurilla kuvilla.

Itse aikanaan väripaperia pitkästä rullasta lekanneena jouduin laittamaan tarkentimen pohjaan valokuvapaperinpalan että kuvista tuli tarkkoja, tahtoi paperit olla senverran kupruilla keskeltä että tarkkuus kärsi.

6. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36
    Mä oon käyttäny sekä tommosta "PATERSON MINOR FOCUS FINDERia" että "KAISER FOCUS FINDERia" tuolta second hand darkroomista. Tykkään jälkimmäisestä paljon enemmän, siittä näkee paremmin.

7. Miksi pitäisi päästä tarkistamaan kuvan reunasta?? Jos kuva ei ole reunasta fokuksessa silloin kun se on fokuksessa keskeltä, niin on ehkä obiskan vaihdon aika (taikka lienee paikallaan tarkistaa onko suurennuskone taikka alusta vinossa)
    Raetarkennin on varsin yksinkertainen laitos, enkä kyllä oikein ymmärrä millä perusteella siihen kannattaisi panostaa mitään kuuttakymppiäkään, kun halpiskin ajaa saman asian - mutta laitteena se on ehdottomasti hankkimisen arvoinen.

8. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Mullon suurennuskoneena joku Omega väripää-härdelli. Siinä on koko ylärustinki kummityynyjen varas kiinni ja ennenkö sillä pystyy mitään-yhtään tekemään, niin se pitäis saara jotenki säärettyä suoraan.
    Aikoinaan kaikenmaailman keksintöjä ja ruutupiirtoheitinkalvoa kokeilin käyttää sen säätämisen apuna. Tuli siinä joku erikois negakin, jonka kuvioitten avulla olis pitänyt se homma onnistua. Täs hommas olis ollu kiva jos raetarkentimella vois kattoa reunojen terävyydenkin, mutta sehän ei onnistu. Piti tiiraalla vaan jotenki muuten, ja sitten loppuajan syytellä huonoa suurennuskonetta ;) Olipahan siinä mun yksi valokuvaushistorian huonoimpia ostoksia, ja on tuolla varstossa vieläkin...

9. äyni

äyni Member

414
    0
    16
    No jaa, enpä niin tiedä.
    Tuleehan tuota käytettyä, mutta joskus sitä miettii, että miksi.

Ensiksikin suurennuskojetta kun ei kuitenkaan koskaan käytetä suurimmalla aukolla, ja terävyysalue kasvaa himmennettäessä, niin ybertarkka tarkennus ei ole aivan välttämätöntä. Ja toinen seikka on se, että raetarkenninkin täytyy ensiksi säätää omalle silmälle sopivaksi. Yhteiskäytössä olevassa pimiössä kun jokainen (tai ne jotka osaa) säätää raetarkenninta oman silmänsä mukaan, niin aina pitäisi muistaa tarkentimen säätö ennen kuin alkaa kuvaa tarkentamaan, että siitä olisi mitään hyötyä.

Aiemmin en käyttänyt raetarkenninta, kun ei sellaista ollut, enkä muista, että koskaan olisi tullut epäteräviä kuvia sen takia, ettei pelkällä silmällä näe tarkentaa riittävästi.

Kyllähän raetarkentimen voisi hankkia sitten jos ei kommuunipimiötä ole käytettävissä vaan joutuu oman pimiön rakentamaan, jos halvalla saisi, mutta en ikinä sijoittaisi monia kymmeniä euroja suhteellisen tarpeettomaan kapistukseen.

10. RB

RB Well-Known Member

9 431
    1 277
    113
    Ainakin värikuvia tehdessä raetarkennin on tosi hyödyllinen. Pimeässä tosihienorakeista filmiä ei oikein muuten tahdo saada teräväksi.

Toi eri käyttäjien vaatimat säädöt ei ainakaan mun tarkentimessa oo kovinkaan kummonen juttu. Se diopterisäätöhän ei vaikuta negan lopulliseen tarkkuuteen, vaan tarkennuskuvan tarkkuuteen. Vinksallaan diopterisäädön mukaan olevalla tarkentimella ei saa raetta teräväksi ollenkaan.

11. Juu, kiitokset vaan kaikille vastauksista. Hankin nyt kumminkin alkuun sellaisen tutun ja turvallisen patersonin
    perus lerssin käytettynä ja kyllä tuo nyt ainakin meikäläisen pelkän kaukonäköisen silmän hakkaa mennen tullen.
    Kätevä tuo tarkennus "siima" tuossa okuläärissä onnistuu tarkennus vaikka ilman lasejakin kun vaan säätää omalle silmälle kohilleen.

12. äyni

äyni Member

414
    0
    16
    Näin se nimen omaan tuleekin tehdä. Kunhan vain muistaa, ettei sitten ala tarkentamaan lasit päässä.
    Ja kyllä tuosta on juuri kauko- ja miksei likinäköisellekin hyötyä. Normaalinäköisellä hyöty on niin ja näin, mutta eipä raetarkentimesta ainakaan haittaa ole.
    Ja jos oikeasti halutaan olla kunnolla tarkka, niin tarkennuksessa tulee aina rajaajalla/pöydällä olla vedospaperin paksuinen paperi tms. myös raetarkentimen alla.

Tajusin vielä itsekin, että hajavalokoneella raetarkennin on tärkeämpi kuin kondensiokoneella, kun kondensiokoneen kuva on terävempi.