Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Memmu, 26 Kesäkuu 2016.

    Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Tuon rotlan mukaan niihin luvataan siis 10mb/s. kirjoitusnopeus.
     
  1. Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Joku nettisivu sanoo:

    "Included Software

    Nikon includes free organizing and editing software with the D7200.

        ViewNX-i – Browse and organize photos and videos
        Capture NX-D – Edit and process NEF (RAW) images
    "

    Ja tämän kameran osalta Nikonin oma lataussivu : http://downloadcenter.nikonimglib.com/en/products/197/D7200.html
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Tuota D7200 korttihakua kun rajaa Write Speed 30, 40 ja 45 MB/s niin tarjoaa nuo: http://www.mymemory.co.uk/compatible-memory/Digital_Cameras/Nikon/Nikon+D7200+_Memory_Cards?&filters=Write%20Speed:40MB/s,30MB/s,45MB/s

    Joskus käy niin ettei kamera huoli jotakin korttia, mutta silti minusta ei kannata tyytyä Nikonin viralliseen suppeaan listaan.  Mieluummin vaikka googlailisin löytääkö yhteensopivuusongelmia valitsemallaan kortilla.

    En enää muista vaatiiko uudempi keksintö SDXC jotain huomioitavaa SDHD:hen verraten.  Taisi olla nimenomaan se syynä, ettei mulla vanha lukija enää toiminut.

    Kameran yhdistämistä suoraan piuhalla tietokoneeseen en ole pitkiin aikoihin kokeillutkaan. Se jäi minulla siihen kun vuosia sitten hankin ensimmäisen Nikon digijärkkärin eikä tietokoneeni enää saanut sitten yhteyttä kuten vanhaan kameraan.  Siitä saakka on ollut lukijoita käytössä vaikkakin yhteysongelma olisi varmaan ollut ratkaistavissa.

    Nikonilta saa ilmaiseksi ladata NX-D ohjelman.  Sillä ainakin saa katseltua ottamansa raakat ja myös muunnettua ne jpegeiksi. Tätä olen kokeillut.  Se jo yksistään ehkä riittäisi siihen ettei välttämättä ole pakko edes kortille tallentaa jpegejä vaan kuvata ainoastaan Neffiä.


    Tuota My Memorya en tyrkytä varsinaisesti (vaikkakin olen ollut tyytyväinen asiakas) mutta siinä on erikoisliike laajalla valikoimalla ja hyvällä haulla.  On niitä varmaan muitakin EU:ssa.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  4. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Varsin tiheästi on erilaisia tarjouksia, jolloin varsin edullisesti saa hyviäkin kameroita. Jos tyhjältä pöydältä lähtee, niin voi katsoa parhaan tarjouksen omaavan merkin. Kun ei ole yhtä ja ainutta hyvää kameramerkkiä.

    Nef/raw voi kuvata, jolloin samalla tallentuu jpg tiedosto. Tulevaisuutta ajatellen se nef/raw antaa pelivaraa jos kuvia jälkikäsittelee. Jos kuvia ei käsitellä mitenkään, niin silloin voi kuvata jpg. Tosin silloin on turha ostaa järjestelmäkameraa.

    "Nopea" muistikortti voi olla hitaampi mitä "hitaampi" muistikortti. D7200 suhteen rajoitukset tulee ihan rungosta jos nef/raw muodossa kuvaa. Mutta toki se bufferin koko on ihan riittävä suurimmalle osalle kuvaajista. Muistikortinlukija on aika makuasia. Kameran akku kuluu jos sen liittää tietokoneeseen, kun muistikortinlukijan kautta ei se akku kulu. Toisaalta muistikortti voi teoriassa viottua aikaa myöten ihan fyysisen kulumisen kautta jos käyttää erillistä lukijaa.
     
  5. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Kun kameraa liittelee kaapelilla, niin pienikokoinen (microUSB?) liitin on lujilla. Sen korjaaminen on kallista.
     
  6. Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Aha, et huomannut tuota. Tässä: "64 gb Samsung EVO SDXC UHS-I Card 48 mb/s"
     
  7. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Niin, se on Class 10-kortti,  eli tuon verran ainakin pitäisi olla. Class 10 on minulla riittänyt aina niinkauan kuin sellainen on ollut olemassa (no, hitaampikin...), opiskelijabudjettiiin voisi hyvinkin tuntua sopivalta...

    Kuvaan 12 bit pakattua raw:ta. Bufferiin menee 47 kpl, tiedostokoko on luokkaa 3-4 megaa (16 mpix kameraan tuli tuo) joten tuolla kirjoitusnopeudella kortille menee noin 3 kuvaa sekunnissa. Kun kamera tuottaa kuvia 5,5 sekunnissa, mun pitäisi tuolla bufferilla ja kortilla selvitä noin 14 sekunnin sarjasta maksimikuvausnopeudella. Jotenkin tuntuu, että homma on OK...

    Vaikka tuossa 7200-kamerassa taitaakin olla pienempi bufferi, uskoisin, että  harrastajalle tuo ongelma ei tulle vastaan ihan hetikään, verrattuna siihen, että  huomennakin pitää ostaa nuudeleita.
     
  8. Memmu

    Memmu

    8
    0
    0
    Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Jos kuvaa raakakuvaa ja muuntaa ne koneella jpeg - muotoon niin säilyykö ne raakakuvan muokkausmahdollisuudet silti? (Oletan että kyllä, mutta kysympähän kuitenkin :D)

    ------------------------------------------

    Omassa koneessa on siis ihan paikka muistikortille, niin lukijaa en varmaan tähän sitten enää tarvitse? Ainakin tähän asti mennyt ihan sillä, että törkkää kortin koneeseen ja tsekkaa kuvat.

    Kuvia käsittelen kyllä, mutta vielä melko kevyesti ja aloittelevaan tyyliin. Aivan untuvikko siis vielä tällä saralla olen, varmaan vuosi sitten ymmärsin että niitä kuvia pitää oikeasti käsitellä. :D Olisiko kenelläkään ehdotella näppäriä kuvankäsittelyohjelmia? Hetki sitten latasin lightroomin kokeiluversion ja tykkäsin kovin, mutta en ainakaan vielä ole raaskinut sitä ostaa. Nyt mennään siis Gimpillä, PhotoFiltrellä, Picasalla..

    Kiitoksia kaikille kärsivällisille, jotka olette jaksaneet enemmän tai vähemmän vääntää rautalangasta! Ehkä tämä tästä, kun ei vaan tee kärpäsestä härkästä.
     
  9. Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Toki, kunhan et tuhoa sitä nef(raw) tiedostoa. ;-)

    Itse teen niin että kuvaan kummatkin; jos kuva vaatii, käytän sitä rawia, mutta kelpuutan muulloin jpegin.
    Ja milloin (minulle) vaatimus tulee, on useimmiten hankala huippuvalo, tai varjo, joita haluan koittaa hallita.
     
  10. Memmu

    Memmu

    8
    0
    0
    Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Kamera hankittu ja mukaan tarttui SanDisk Extreme 32gb -kortti. Mitään softaa ei mukana käsittääkseni tullut, pitänee siis ladata netistä. :)
     
  11. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Jos sen kaupasta ostit niin katsopa vielä, kyllä siellä  CD-levy pitäisi löytyä...
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  13. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Sama asiahan se on. Turhaa ostaa ylimääräinen lukija jos tietokoneesta löytyy jo valmiiksi.

    Kuvia ei tarvitse käsitellä jos kokee ne valmiiksi. Tulevaisuudessa jos mieli vaihtuu, niin voi sitten palata vanhaan kuvaan ja ehkä käsitellä. Eri ohjelmia löytyy paljon ja taitaa ne suosituimmat olla nykyään Capture One ja Lightroom. Se minkä sitten valitsee, niin riippuu sitten itsestäsi. Mitä on mukavin käyttää, niin on jo hyvä kriteeri valinnalle.
     
  14. Postimies

    Postimies Member

    123
    0
    16
    Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Muistaakseni Nikonin softat olivat kamalan hitaita. Tosin siitä on aikaa kun viimeksi olen käyttänyt. Yhden jpg kuvan konvertointi kesti yllättävän kauan. Jos lomareissulta on yli 1000 kuvaa, niin menee hetki että pääsee katsomaan. Osaako tuo Nikonin softa jo käyttää näytönohjaimmen laskentatehoa?

    Itse käytän käytän aina kortinlukijaa. Helpompi ne kortit on poimia laukusta kuin koko kamera.
     
  15. Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Nno, siihen auttaa se että kuvaa sekä neffin, että jpegin -tosin mun resurssinhallinta ja FastStone kuvaselain kumpikin näyttää ok siihen rawiin ympätyn jpeg-esikatselukuvan.
    Tuohon Nikonin softien nopeuteen en ota kantaa.
     
  16. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    (Yllättävän kauan! Se on kyllä tosiaan liian hidasta.)
     
  17. Memmu

    Memmu

    8
    0
    0
    Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Ei ollut ei. Eikä kyllä käyttöohjekirjan mukaankaan pitäisi paketissa olla?

    --------

    Netistä latasin tuon picture control utility 2 ja on kyllä niin tuskaisen hidas, että taidan ihan suosiolla käydä läpi muidenkin maksullisien kuvanmuokkausohjelmien kokeiluversiot ja satsata myös sellaiseen. Lightroomista tykkäsin kovasti, Paint Shop Pro menee seuraavaksi kokeiluun.
     
  18. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Millainen muistikortti Nikon D7200 -kameraan?

    Siitä on vaan sitten niin kauan, kun uuden Nikonin ostin, silloin kyllä oli. Maailma muuttuu, mullakin noita levyjä pyörii nurkissa, mutta nykyään kai kaikki sitten pitää itse imuroida netistä...?