Vs: Millainen harmaakortti Minä olen tollo, kun oletan sinun tarkoittavan sitä mitä kirjoitat: "Ihan samalla tavalla kuin määrittelemällä valkotasapaino kohteen luona mittaamalla valkoista korttia". Ei valkoista korttia käytettäessä kameraa suunnata kohti valon lähdettä.
Vs: Millainen harmaakortti Ei nyt tehdä tästä ihan väkisin näin triviaalia juttua, eihän. Olen varma, että sinä tiedät mitä tarkoitan ja siksi en viitsi enää jatkaa, mutta sanon vielä yhden tärkeän pointin, eli valkoista korttia kuvataan siten, että siihen kohdistuu se valo mikä kohdistuu myös kohteeseen ja objektiivisuoja jonka LÄPI tarkastellaan valoa, kohdistetaan tietysti valonlähdettä kohti joka suuntautuu kohti kohdetta.
Vs: Millainen harmaakortti Vain tollo pitää tällaistä ketjua oppaanaan kun vasta tutustuu aiheeseen. Tosin olisi mainiota jos viitsittäisiin kirjoittaa parhaalla tavalla.
Vs: Millainen harmaakortti Minä luulen tietäväni miten harmaakorttia käytetään. Luulen myös tietäväni heijastuvan ja kohdistuvan valonmittauksen erilaisen suoritustavan. Mutta kun näitä ketjuja ehkä lukee joku muukin, jolle asia on uusi niin olisi kohtuullista, että kirjoitetaan asioista niiden oikeilla nimillä. Harmaakorttia käytettäessä ei mitata kohdistuvaa vaan heijastuvaa valoa.
Vs: Millainen harmaakortti Tai edes sinne päin. Kun kaksi asiaa tehdään ihan eri tavalla, sitä kuvaisi "ihan eri tavalla" paremmin kuin "ihan samalla tavalla".
Vs: Millainen harmaakortti Mun täytyy sanoa, että joskus tuntuu kuin haluttaisiin väkisin löytää tekstistä puutteita jotta siitä voisi esittää ilkkuvia mielipiteitä. Ok, jos joku noviisi lukee tekstin ja yllättäen tulkitseekin sen väärin, niin se on spekulaatiota, ei välttämättä todellisuutta tällä saitilla, mutta olkoon siis niin, että kirjoitusten tulee olla yksiselitteisiä, ilman pienintäkään väärinkäsityksen mahista - voi pojat nyt pitää varautua toooosi pitkiin teksteihin )
Vs: Millainen harmaakortti Noviisi on kuullut harmaakortista ja menee googlettamaan. Google tarjoaa heti tätä keskustelua ja noviisi on innoissaan. Nyt löytyy asiantuntemusta tihkuvaa keskustelua aiheesta. Kohta tiedän kuinka valitsen harmaakortin ja käytän sitä! Noviisi pettyy pahan kerran. Törmää vain pilkunviilaukseen ja nälvintään. Todellisuutta. Valitettavasti.
Vs: Millainen harmaakortti Kohdistuvan ja heijastuvan valonmittauksen eron korostaminen, ei ole pilkunviilausta. Noviisin on syytäkin pettyä, jos hänelle syntyy sekavan kielenkäytön takia sellainen käsitys, että harmaakorttimittauksissa mittari suunnataan kohti valonlähdettä.
Vs: Millainen harmaakortti Noviisin on myös hyvä tietää harmaatasapainonsäädön huonot puolet. Ettei mene tekniikkahymistelyn puolelle...
Vs: Millainen harmaakortti Meinaatko, että keinovalossa kuvattua keltaista kuvaa ei saa "korjata oikeaksi", vaan sen pitää olla "väärän värinen". Näinhän olet opettanut. Kapa