Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Samapa toi mulle, mistä ei voi puhu, niin siitä on vaiettava? Lopetan tähän nyt ennen kuin Teemu hukkuu jostain käsitämätömästä syystä lähettetyihin yksäreihin, että miten noin saa sanoa
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Joo samahan toi sulle, alottelet keskusteluja ja provoat, mutta kaikki onkin sitten aivan sama.
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Johan taas on soppa kiehumassa. Itse opettelin kuvaamisen alkeet pentax me superilla, jonka varmasti kaikki tunnistaa filmikalustoksi. Itse olen suositellut (jos se vaan käytännössä on suinkin mahdollista), kuvaamisen aloittamista filmivehkeillä. Mielestäni juuri tietoisuus siitä, että jokainen kuvattu ruutu on ainutkertainen, ja myös rahallisesti paljon digiruutua arvokkaampi, saa aikaan sen, että kuvan suunnitteluun ja itse kuvaamistapahtumaan keskitytään paljon huolellisemmin kuin digilaitteilla. Väistelin digin houkutuksia viimeiseen asti, kunnes emäntä pirulainen meni ostamaan mulle joululahjaksi ensimmäisen digipokkarin. Siitä se sitten repesi. Molemmissa välineissä on omat hyvät ja huonot puolensa, sen varmasti kaikki myöntävät, mutta aloitteleva kuvaajanalku on ihan varmasti pihalla kuin lumiukko, jos kukaan ei ole neuvomassa edes perusasioita valokuvauksen ihmeellisestä maailmasta. Aloittelija, unohda kaikki lukemasi kinastelut, mene vaikka kansalaisopistoon tai liity paikalliseen kameraseuraan, edes siksi aikaa, että opit perusasiat. Sen jälkeen voit helpommin muodostaa oman mielipiteesi ja jättää nettifoorumeiden höpinät omaan arvoonsa... "I rest my case"
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Kysyit, miksi suositella filmijärjestelmää. Perustelin oman näkemykseni. Hyökkäät perusteluani vastaan. Miksi siis kysyt? Etkö voi lukea kenenkään perustelua ja ajatella:" Jaha, tuo ihminen ajattelee noin, ok. Hänellä on siihen oikeus. Minä ajattelen erilain, ok." T Jukkis
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? No sori jos noin sen koit, toki saat ajatella miten haluat ja kunnioitan sitä, ehkä olin ainoa joka koki tämän väitelynä ja vastasin omalta kannaltani argumenteihisi.
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Joo, ei se mitään. Keskustelunhan tuleekin olla vuorovaikutteista. Tämä on itse asiassa ihan mielenkiintoinen keskustelu. T Jukkis
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Jari hyvä, tuota kirjoitustasi kun lukee, niin en näe yhtään syytä miksi ei voisi suositella aloittelijalle filmikameraa. Kamera se filmikamerakin on. 10v sitten ei normi duunarilla ollut mitään jakoa ostaa sitä digi järkkäriä, miksi se pitäisi ostaa nyt heti? Juu, ymmärrän sen, että koneelta on helmpompi katsella niitä kuvia heti (oikeasti, ei siltä kameran ruudulta näe juuri mitään, edes välttämättä sitä onko kuva terävä sieltä mistä pitää). Mutta sanoisin että kaikilla ei välttämättä ole sellaista konetta joka jaksaisi editoida niitä, tai kovalevyllä tilaa säilöä niitä. Toisaalta peräänkuulutan sitä, että miksi edes olet kiinostunut filmikamerasta (edes ison koon filmikamerasta), jos kerran digi on mielestäsi ylivertainen? Itse kuvaan vain filmille tätä nykyä. Ei ne filmikameroiden hinnat tosiaan enää tuosta laske, joidenkin hinnat voivat jopa nousta. Mutta kuten on jo aiemmin todettu, otetaan 40 vuotta eteenpäin ja aletaan tutkia, millä mahdollisesti saa auki ne kuvat jotka on otettu tänä päivänä, saati jos niitstä on enää ainuttakaan bittiä jäljellä
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Oman kokemukseni mukaan digillä tyydyttävään tulokseen pääseminen vaatii kuvaamista RAW-muodossa ja jälkikäsittelyä. Mutta kun ei vaan riitä kiinnostus siihen kuvanmuokkaamiseen tietokoneella. Mieluummin teen "käsityötä" harjoittelemalla erilaisia tekniikoita filminkehityksessä ja paperille vedostamisessa. Siinä vaan nyt on oma miellyttävä tunnelmansa kun saa olla yksin kaikessa rauhassa omalla pimiöllä. Alkuinnostuksen jälkeen otti päähän että on tullut digijärjestelmäkin (Pentax *istD) hankittua. Nyttemmin olen kuitenkin sille löytänyt sopivaa käyttöä makrokuvaamisen ja urheilukuvaamisen saralta. Jos minun siis pitäisi suositella aloittelijalla filmi/digikameraa suosittelisin luultavimmin kokeilemaan digiä. Kehottaisin sitä ennen pohtimaan että tuleeko oikeasti muokattua kuvat ja saatettua ne ns. "valmiiksi", eli sellaiseen muotoon jossa ne säilyvät PITKÄÄN (ilmeisesti kuitenkin useimmat haluavat kuviensa säilyvän jopa jälkipolville?). Siis paperille asti. Jos ei, niin eikös silloin filmi ole parempi vaihtoehto näppäilijällekin. Minä haluan, eikä tietsikka hommat kiinnosta siinä määrin, siispä kuvaan filmille ja fiilistelen pimiölläni. Eli mielestäni itse kuvaamisen, tai lopputuloksen laadun kannalta (useimmissa tapauksissa) ei ole väliä, onko kamera digi vai filmi. Ratkaisevaa on miten haluaa sen työn saattaa loppuun... Ai niin. Annoin siskolleni (20v) Pentax Program A Plus -kameran 50mm/1.7 -objektiivilla (oma ensimmäinen "oikea" kamerani). Vähän ajan kuluttua hokasin että joutaisihan tuo digikin, kun lojuu vaan tuolla laatikossa. Tarjosin sitä hänelle, vaan eipä halunnut. On kuulemma "kivempaa kuvata filmille". Täytyy myöntää, olin yllättynyt. Ja siskoni ei varmaankaan ole koskaan lukenut ainuttakaan kameralehteä/nettipalstaa, joka olisi hänen mielipidettään muokannut. Kunhan tallentelee elämäänsä. Filmille, ja kuva on valmis arkistoitavaksi vaikka sadaksi vuodeksi kunhan filmi on kehitetty. Selittämättömäksi jää tämän omankin postini jälkeen tämä digi vs. filmi taistelu. Oman valintani olen kuitenkin tehnyt. Niko
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Jari, pyysit kolme päivää sitten ylläpidolta bannisi poistamista koska: "Olisi ihan nasta välillä katsoa kuvia" Onko tämä provosoiminen sitä kuvien katsomista? Vai valheellisella perustelullako olet liikkeellä? AnselA
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Jari, pyysit kolme päivää sitten ylläpidolta bannisi poistamista koska: "Olisi ihan nasta välillä katsoa kuvia" Onko tämä provosoiminen sitä kuvien katsomista? Vai valheellisella perustelullako olet liikkeellä? AnselA Kuvia on ainakin Jarin omalla sivulla 1322 kappaletta, siellä on mistä katsoa T Jukkis
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Äläs ny vielä innostu... nythän on tosiaan perjantai...
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Oikeastaan minun ei tarvinnut tyrkyttää. Kesällä 6-vuotias tyttäreni sanoi vaativaan ääneen, että hän haluaa järjestelmäkameran. Ja että se ***ei saa olla digikamera***. Ilmeisesti tyttö oli huomannut, että äitinsä digipokkarilla otettiin kuvia, mutta paperille asti niistä ei päässyt ***yksikään***. No, tyttö kuvasi syksyn aikana harvakseltaan. Mutta lopputulokset olivat sitä luokkaa, että minulle vastaavaan tasoon pääseminen kesti vuosia. En tiedä oliko kyseessä tuuria vai mikä. Ehkä tyttö laukaisi ajatuksella "laaki ja vainaa".
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? jarisiren.1g.fi Äkkiä vilkaisten kaveri on älykäs kuvallisesti. Huolimatta aiheista näin sellaista otetta mikä keskivertoharrastajalta jää ikuisesti saavuttamatta. Tämä syntyi lähinnä komposition tarkkuudesta. Mm. kuvan keskipisteen sijoitus ja sen muodostaman jännitteen käyttö oli tarkkaa, mikä on melko harvinaista yleisesti. Pyydän anteeksi henkilökohtaisuuksiin menemisestä!
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?p=149658#p149658
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Komia ketju Jarilla taas. eikun lusikka soppaan: Mekaaninen filmijärkkäri valovoimaisella normaalilla näyttää syväterävyyden nopeammin kuin digijärkkärillä ehtii laukaisinta painaa. Niissä taitaa kaikissa olla se syväterävyyden tarkistusnappikin. Ja filmiänkyrän etsimestä näkee suurempienkin aukkojen bokehin ainakin tarkemmin kuin nykyzoomeille tarkoitetuilla etsimillä (clik!). Neulamittarilla valon määrä on niin helppo mitata, että 8-vuotiaskin oppii sen alle minuutissa. Ja samalla näkee konkreettisesti mikä valotukseen vaikuttaa kun itse vääntää kamerasta napit kohdalleen. (Jokos jossain digijärkkärissa herkkyyden säätämisen aikana näkyy valotusmittarin lukema etsimessä?) Olen käyttänyt henkilökuvaukseen paljon 28-millistä croppidigillä, etsimestä ei kerta kaikkiaan näe kuvattavan ilmettä. Pakko opetella katsomaan vasemmalla silmällä kameran ohi se naama. Änkyräetsin ja 50mm toimii ihan eri tavalla. Digin kanssa nyt vaan joutuu stressaamaan: menikö puhki, tuliko terävä. MV-filmille voi vaan kuvata ja keskittyä hetkeen. (joo saa digilläkin aloittaa, en minä tiedä kumpaa suosittelisin aloittelijalle.. Mutta kyllä filmille oikeasti on perusteita, joista tosin suurin osa johtuu digirunkojen monimutkaisuudesta ja liiasta nykyaikaisuudesta.)
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Jere. Hyvän etsimen tarve on juuri se ratkaiseva ominaisuus, miksi minulla ei ole digijärkkäriä vielä. (Seikka on suhteessa hankintahintaan ja hinnan suhteeseen kameran käyttötarpeeseen toki.) Perustaa ja tonttia ei voi unohtaa talostakaan, jos talo on tärkeä - huolimatta uusista rakennusmateriaaleista. Miltä tuntuisi uusi talo jossa ei oikein näe tai kuule kuten vanhassa? (No minähän tarkennan käsin. Olen vanha jäärä siis, Siren?)
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Ja mikä sen hienompaa kuin kuvata Sinarin palkilla, voi ihan itse määritellä mistä syväterävyys alkaa ja mihin se päättyy, systeemi kertoo aukon ja vielä sen jälkeen mihin kohtaa pitää tarkentaa, että tätä haluttu syväterävyys toteutuu, hieno peli. Onko tällaista ominaisuutta yhdessäkään digissä vielä tänä päivänä??? Epäilen ettei ole edes monessa muussakaan kamerassa, digi tai ei....
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Joo pyysin ip eston poistamista ja Teemu sanoin että laitaa mulle normaalin sydeemin ja voin kirjoitella. Mikä nyt on ongelma, kovasti on asiaakin tässä ketjussa ja muutama tyyppi ei siedä että heidän kanssa ollaan eri mieltä. Hyvin kevyesti olen kärjistänyt ja keskustelua on virinnyt, mutta ihan sama voin olla kirjoitamattakin. Edittiä Käsittämätöntä sinänsä että pari ahdassielua saa itkemällä pidettyä keskustelut hyvää päivää kirvesvartta tasolla, se että ei ole kykyä hyväksyä erimielisyyttä aletaan lähettelemään yksäreitä ylläpidolle, vielä käsitämättömänpää on se että ylläpito reagoi täysin harmittomaan huulenheitoon. Tämä kärjistys resepti on toiminut vuosia ja suurimaksi osaksi on poikinut hedelmällisiä keskusteluita todellisista aiheista, jokainen voi kopioina testituloksia tai lainat käyttö ohjetta, mutta itse valokuvasta on niin helvetin vaikea puhua tai muusta missä pitäisi itse ajatella.
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Olisit avoimesti kertonut että haluat herätellä keskusteluja. Jotain "uutta" niinku filmi / digi...
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Saat anteeksi, tuossa muuten kuvat jotka on netissä. Tenavat päättää tuolla kerran viikossa mikä, on taidetta Harhakuva.org Tuolla ulkomaan elävät pisteyttää ja kommentoi http://photo.net/photos/Jari Siren Tuonne valitsen itse ja laitan linkitettävät jarisiren.1g.fi Tuolla on joka kuukausi kilpailu ぶるぶる!キャビテーションエステの効果って知ってる? Tuolta tulee pelimerkkejä http://www.kuvapalvelu.com/ (kuvituskuva hakuun jari siren 1800kpl)