Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? "fiilis" on pääasia, millä valinta kannattaa tehdä.... siinäpä kuolematon lausahdus. Se fiilis, mikä mulle ja ehkä muutamalle muullekin on tullut tätä ketjua seuratessa, aiheuttais ainakin itselle sellaisen fiiliksen, että kameranostoaikeet vaihtuis vaikka sulkapallomailan ostoaikeiksi. Onneksi omalla kohdalla ei enää valintaa tarvitse tehdä; opettelin filmillä, kun ei muuta ollut, jätin vuosiksi kameran nurkkaan, ja nyt kuvaan digillä koska se on kaikesta teknisyydestään huolimatta vielä tällaisen vanhan jääränkin opittavissa
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Palkin kanssa nukkuminen lienee miellyttävintä: Palkeet kun toimivat hyvin tyynynä
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Nykyään Heikki toimii hyvänä halinallena . Ladya en viitti sänkyyn ottaa.
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Kuvaamista oppii parhaiten kuvaamalla eli lähtekää nyt hyvät ihmiset opettelemaan sitä kuvaamista!
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Jotenkin tuntuu kamalata joillekin se että filmilläkin vois alottaa. Mitenköhän ne sillon 50 vuotta sitten pärjäs? Ja ajattele junatkin on joskus kulkenu höyryllä. Kamalaa. Eiks se ny ole ihan helvetin sama millä sitä alottaa kuhan vaan saa kuvia otettua.
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? No, olipa huima keskustelu! Hyvä näin, että keskustellaan asioista. Sehän merkitsee, että valokuvaus on hieno harrastus kuvasipahan sitten vaikka kenkälaatikolla, jossa on reikä. Itse olen pelkkä harrastelija ja aloitin harrastuksen 70-luvun puolella. Onneksi silloin ei voinut valita digi/filmi, sillä ehkä valokuvauksen perusasiat olisivat ehkä jääneet oppimatta. Nykyään kuvaan mieluiten 6x6:lla koska sillä kuvaaminen on vain yksinkertaisesti minulle mukavinta toteuttaa harrastustani. Digi ei vain ole miellyttänyt jostain syystä. Kait se tämä valokuvaus on niin itsekohtainen kokemus, että on turha edes ruveta väittelemään, mikä sopii ja mikä ei. Aloittelijalla on tänä päivänä tosiaan vaikea, kun joutuu miettimään satojen erilaisten härpättimien joukosta omansa...ja sitten vaihtamaan heti uudempaan ja "parempaan". Valmistajat ja markkinoijat kyllä pitävät huolen, että uusittavaa riittää. Kyllä ilman muuta kannattaa suositella myös filmikameraa aloittelijalle, onhan sentään filmin aikana kehitetty koko valokuvaukseen liittyvä termistö.
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Mitä se harrastelija kapa siinä oikein höpöttää?
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Näinhän sitä voisi kuvitella, mutta ei ne kuvat tunnu enää olevankaan se tärkein asia, vaan se millä aloittaa. Joidenkin mielestä se nyt vaan on niin, ettei filmillä yksinkertaisesti voi aloittaa, kun ei siitä näe mitä tuli kuvattua Olen myös sitä mieltä, että Euro on sekoittanut tai ainakin hämärtänyt hintoja. Kuka olisi markka aikaan ostanut 6000 markalla kameran ja muita härpäkkeitä silmää räpäyttämättä, vain ja ainoastaan harrastaakseen valokuvausta. Voin olla väärässäkin, saattaa olla, että jotkut ovat laittaneet enemmänkin rahaa kiinni jo markka-aikana.
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? taistelin tieni aina alusta yhdeksännelle sivulle asti, sit rupes haukotuttamaan liikaa. Te ootte kaikki väsyneitä änkyröitä, mua masentaa.
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? "Nyt muaki alko naurattaa" Jotain rajaa sentään
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? kuka olisi markka-aikana maksanut 3600 markkaa vuokraa yksiöstä Kalliossa, kymmenen markkaa litrasta kevytmaitoa, kaksitoista markkaa kupista kahvia, tai jouluapulaiselle kaksitoistatuhatta markkaa palkkaa kuukaudessa? älä nyt lähde sekoittamaan niitä markkoja ja inflaatiota tähän keskusteluun ;D
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Eli tänäpäivänä on ihan ok pistää esim reilu puolet kuukausiliksasta kameraan ja toinen puoli objektiiveihin ;D
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Eikö ollut tarpeeksi provosoiva vai oliko liian harrastelijamaista?
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Lähinnä tuo harrastaja sana hieman huvitti, herra virralinen taiteilija En sinänsä ole yhtään ihmeissäni kannastasi vaikka muistaakseni itselläsikin photari laulaa ahkeraan?
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? Aloittelijalle voisi tyrkyttää filmikameraa koska sillä voi ottaa valokuvia. Voisi aloittelijalle tyrkyttää myös digikameraa. Tai kehottaa opetella kuvaamaan hyvin kamerakännyllään. Kasvatuksellisesti näen aina sellaisen toiminnan, mitä ei suoriteta nenä näyttöpäätteessä kiinni, kehittävämpänä. Vaikkakin se olisi kemikaaleilta dunkkaava vessaan kyhätty pimiö. Filmihommissa harjaantuu kädentaidot ja prosessinomaisena työtapana siinä oppii tekemään asioita alusta loppuun ihan ite, omin käsin. Pelkällä hiirisormella toimiessa en itse ole saanut samanlaisia kokemuksia. Itsellä kun ikinä ei ole ollut ikinä minkäänlaista kilpailuviettiä, niin en osaa siihen ottaa kantaa, että saanko lisäarvoa valinnoilleni ja sitä myötä itselleni siitä että painan muiden valintoja alaspäin. Mut varmaan siitä saa, palkintopallilla yleensä voittajilla on muikein hymy.
Vs: Millä perusteela voisi aloitelijalle tyrkyttää filmikameraa? "virrallinen taiteilija"....kyllä sitä virtaa tarvitaan täälläkin.