Ostinpa käytetyn Profoton Pro-40 salaman kun sopivaan hintaan tuli vastaan. Ajattelin kokeilla salamakuvausta Hasselblad 503 CX kamerallani. Salamakuvaus Hasselilla on minulle täysiin uutta ja vierasta, en tiedä siitä mitään. Tutkin netistä tulostettuja Hasselin käyttöohjeita, mutta en kertakaikkeaan ymmärtänyt niitä, meni sormi suuhun. Olen kiitollinen jos saan apua (varmasti tyhmiin) kysymyksiini. Jos käyttää kyseistä salamaa, kytketäänkö se CF-linssiin, kamerarunkoon vai molempiin? Onko Flash Adapter SCA 390 oikea adapteri jos on näin että täytyy kytkeä molempiin (vai onko se ainoastaan Metzin salamoita varten)? Täytyykö rungossa muuttaa filmin ISO-arvoa salamakuvakkeelle kun käytetään salamaa? Toimiiko homma siis periaatteessa näin? - Asetan etukäteen ajan, esim. 1/60s. sekä kameraan että valotusmittariin (Gossen Variosix F), joka ei ole kaapelilla synkattu järjestelmään. - Laukaisen salaman testiväläytyksellä jolloin valotusmittari mittaa vallitsevan valon + salamavalon ja antaa F-luvun. Asetan vastaavan aukkoluvun kameraan. - Otan kuvan. Epäselvää on minulle mitä 503 CX, joka ilmeisesti on sopiva runko juuri salamakuvaukselle, tekee. Ymmärtääkseni se mittaa myöskin valoa ja ilmoittaa jotain pienellä lampulla etsimen vasemmassa kulmassa. Säätääkö kamera siis vielä jotenkin salaman tehoa? EDIT: Vähän tutkiskelin lisää, taitaa olla niin että adapteria ei tarvita, vaan salama kytketään suoraan CF-linssin liittimeen. Adapteri käytetään ilmeisesti pienemmillä, kannettavilla salamalaitteilla. Mutta hyvä jos joku vahvistaisi tämän.
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä No mulla ei ole kun 500C/M , mutta siinäkin studiotuikut tuli kiinni siihen objektiivin synkkaliittimeen ja tuo adapteri on Mezzin salamia varten (niitä jotka laitetaan siihen esim. kinokameran päälle). Mutta tosiaan silloin kun viimeksi kuvasin niillä iänikuisilla tuikuilla, niin ensin katoin digillä valotuksen kohdilleen (sulla on helpompaa tuon salamamittarin kanssa) ja sitten jouduin vielä laskemaan ajat uudelleen kun käytin 25ASA filkkaa. Hyvin onnistu ja varmasti onnistuu sullakin ja jos ei, niin en ota vastuuta
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä 503 on TTL-runko, jonka käyttö on helppoa ja tarkkaa. Synkronointi tapahtuu objektiivin synkronipistokkeesta ja salama kommunikoi peilikammion TTL-mittakennon kanssa rungon kyljen pistokkeen välityksellä. Itse olen käyttänyt (uudempaa) 503:a Metzin CT-60:n kanssa hyvällä menestyksellä. Kaapelit joudut kaiketi hankkimaan. T. Kerkko.
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä Ei taida Profoton Pro-40 olla kommunikointikykyinen? Sitä alkuperäinen kysymys kai koski.
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä Tästä juuri oli kyse. Näin ollen lähden siitä että rungon ja obiskan välille ei tarvitaan mitään adaptereita, vaan studiosalama kytketään suoraan CF-linssin liittimeen. No, kokeilemallahan tuo selviää... Kiitos kaikille vastauksista!
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä Minkäänmerkkisiä TTL-kykyisiä studiosalamia ei varmaan ole olemassakaan?
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä OK, näin tämänkin oppi - kiitos. Juuri tämän takia laitoin tämän kysymykseen tänne aloittelijan kysymyspalstalle. En todellakaan tiedä mitään studiovaloista tai niiden käytöstä.
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä Vai onko kyky sitten valotusmittarin oikeastaan. Sinariin saa TTL-salamamittauksenkin, kuten vaikkapa Minoltan normaalin salamamittarin kiinni Sinarin mittalaitteeseen (sellainen tikku, joka työnnetään tähyslasin eteen mihin filmikin). Näin mikä tahansa salama toimii TTL mittauksella. TTL = through the lens
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä TTL-mittaus kai perustuu siihen että salama sytytetään ja sammutetaan TTL-kennon ohjeiden mukaisesti. Siis että se polttaa sitä esim 1/2000s. Studiosalamat eivät kai kykene tottelemaan tota TTL-kennoa vaikka haluaisivatkin, siitä oli kyse?
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä Kunhan poikkesin selityksiin, mikä on TTL-salamamittaus. Jos käsisalamissa on useinkin TTL-merkinnällä asento, mikä tarkoittaa tuota laajempaa asiaa, se ei vielä kai tarkoita sitä, että TTL-salamamittaus tarkoittaisi sitä, vaan astetta yksinkertaisempaa asiaa? Oikokaa käsitykseni - minä panen vastaan! Mutta joo, TTL- salama-automatiikkaa haette tässä.
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä Salaman tehon säätö tapahtuu tietääkseni nimenomaan välähdysaikaa muuttaen. Tähän minä en osaa vastata. Eikö sellaisia ole ensinkään? Siis TTL-salama-automatiikkamahdollisuutta.
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä jep, ainakin noissa "pikkusalamoissa". Nikonin SB-600 palaa täydellä (1/1) teholla 1/1000s, 1/64-osateholla 1/64000s. Ehkä studiosalamoissa säädellään nimenomaan tehoa? En tiedä.
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä Studiosalamissa samoin. Manuaalista voi lukea miten välähdysajat muuttuvat eri osatehoilla. Ehkä muunlainen tekniikka toisi ongelmia väritasapainoon? Kuvittelisin.
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä Jep..ja vanhat tositehokkaat genikset välähtävät niin pitkään ettei liikettä saa kunnolla pysäytettyä.
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä Profoto-salamassa on kuulemma säätönappula näillä luvuilla: 1/1, 1/2, 1/4, 1/8 (saan salaman vasta ensi viikolla). Eli ilmeisesti tehoista on kyse. Hasselbladin adapteri Flash Adapter SCA 390 kytketään sekä linssiin että 503 CX runkoon (joka on TTL-runko). Ymmärtääkseni juuri tämä adapteri mahdollistaa TTL-mittauksen. Kun kytkee (ilmeisesti Hasselbladin oman) salamalaitteen adapteriin toimi TTL-mittaus sekä synkronisointi. Tämä osio käsitellään Hasselbladin esitteissä ja tuotesivuilla aika löysästi, lähinnä pönikitetään omia salamalaitteita. Mutta luulisin että studiosalamat pitää kytkeä pelkästään linssiin jolloin TTL-mittaus ei toimi, sillä yhteys runkoon ei tällä pelaa. Ainoastaan synkronisointi toimii tällöin. Mutta lopuksi totean että en oikeasti tiedä yhtään mitään mistään. ;-)
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä Mainitsemaasi mallinimeä en löytänyt. Profoto - the light shaping company; Mutta tuolla on esimerkiksi Compact-sarjan esitteitä. Jaa niin: minulla on hyvä mutta edullinen salamamittari myytävänä. Se mittaa myös rajoitetusti (ei kovin hämärässä) vallitsevaa valoa. YV:llä kyselyä vaan, muuta ilmoitusta en ole vielä laittanut. Tuollainen . Manuaali on myös ja kotelo. Fototeknisiltä ostettu, uuden veroinen.
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä Joo, Pro-40 on vanhempi malli, käsittääkseni juuri Compact-sarjan edeltäjä. On myös olemassa Pro-41, mutta en tiedä eroja. Aika huonosti löytyy tietoa netistä tästä mallista. Tällaisia kuvia sain kuitenkin myyjältä.
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä Olen kuullut Profotosta muuten vain kehuja, mutta lisävarusteiden tai varaosien löytäminen saattaisi olla vaikeaa tai kallista. En kyllä oikeasti tiedä. Huhu vain.
Vs: Salamakuvaus Hasselblad 503 CX:llä Varmasti on kallista, onhan Profoto sikakallis merkki. Tämä vanhus nyt vaan sattui lähtemään sopivaan hintaan. Kuulemma on kunnossa ja toimii hyvin. Jää nähtäväksi. Pitää vielä hankkia jostain hyvä softbox ja salamajalustan niin pääsee kokeilemaan. Olen seurannut joitakin valokuvaajia jotka tietoisesti kuvaa mustavalkofilkalla Hasselbladilla ja ainoastaan yhdellä valolla, ja tämä kokeilu hieman kiinnostaa, siksi tämä hankinta.