Ekasta kuvasta kun heivaisit lasipurkin veke nii jees. Ei toi viiskymppisen poke ole kovin kaunista täydellä aukolla. Mitä olet itse mieltä?
Ai bokehista? Juu, kaipa se voisi kauniimpaa olla. Tällä kertaa kuitenkin harjoituksena oli toimia käsivaralla hieman heikossa valossa (ihan vaan harjoituksen vuoksi/jottei olisi liian helppoa/jotta välttyisin "varmoilta" ja siksi tylsiltä kuvilta), ja session kaikki kuvat on otettu täydellä aukolla siitä syystä. Itseäni bokeh tai mikään muukaan kalustotekninen aspekti ei kuvissa häiritse, mikä lienee osittain kiinni siitä, että pyrin nykyisin keskittymään sisältöön teknisen nysväyksen kustannuksella, mikä ainakin siltä osin on onnistumassa, että en niin paljoa jaksa huolehtia kaluston mahdollisista teknisistä ominaisuuksista/puutteista . Kyseenalaista on, kuinka hyvin tuon sisällön tuominen kuviin onnistuu, mutta pikkuhiljaa...
Bokeh ei ole mikään kalustotekninen aspekti vaan jotain joka näkyy kuvassa, siksi siitä mussutin. Itse olen hakenut oman viiskymppiseni sweet pointin ja se löytyy kohdasta F3.5. Annetaan pisteet kuitenkin siitä että oikeasti olit yöllä hautausmaalla.
No juu, en minä tarkoittanut sanoa, etteikö sitä saisi kommentoida. Mutta on se siinä mielessä kalustotekninen että sen hyvyys/kuonous on kalustosta kiinni. Siihen en tietääksein voi vaikuttaa kuvaushetkellä (olettaen, että valitsen aukon muiden perusteiden, kuten esim. valon määrän käsivaralla tai taiteellisten syiden perusteella). Sommitteluun ja kuvan sisältöön voin vaikuttaa. Itse en siis rajoita ilmaisua sen mukaan millä aukkoalueella objektiivi toimii parhaiten, kun mikään objektiiveistani ei minun silmääni tuota katastrofijälkeä suurimmalla aukollaan.