Ostin sitten palkeen hasseliin ja kaksoislankalaukaisijan. Ja koska laukaisjassa on ominaisuutena se, että ensin, toinen niistä langoista tulee ensin esiin, niin kumpi pitää laukaista ensin, olen nyt itse tullut siihen tulokseen pähkäillessäni, että ensin obiska jasitten vasta kamera. Olenko aivan oikeassa vai aivan hakoteillä??
No minun mielestä olet, tuo kaksoislaukaisijan ideahan on tärhtämättömyys, eli sun kameran pitäisi tunnistaa se että siinä on sellainen kiinni. Ensin heilahtaa peili edestä pois ja kameran suljin vilahtaa auki, kun sitten taas itse valotustapahtuma tehdään objektiivin keskussulkimella 'ympyräliikkeisenä' ja pienemmin massoin. Esim. RZ:lla tämän voi suorittaa myös niin, että pistetään tuo normaali 1-lankainen lankalaukaisija optiikan laukaisinpistokkeeseen kiinni, väännetään kampi sinne viritysasennon perille ja sitten langalla laukaistaan keskussuljin optiikasta. Tällöin filmin valottuminen tapahtuu optiikan sulkimella.
Eli väärin ajattelin Ja toisaalta turhaan ostin tuollaisen kaksoislankalaukaisijan, kun olisin pärjännyt yhdelläkin. Hmm.. Studip me
No varmemmin siellä pysyy rajaus paikalla, kun ei tarvii viritellä välissä, joten ihan hyvä kapistus. Mistä muuten löysit tuon 2-lankasen laukasijan, sillä itellä ois hivenen tarvetta ? Myy mulle se ;o)
Hasselin laukaisinta painettaessa tapahtuu, seuraavassa järjestyksessä: Suljin menee kiinni Himmennin sulkeutuu valitulle aukolle Peili nousee Apusuljin avautuu Suljin avautuu Suljin sulkeutuu Himmennin auvautuu taydelle aukolle Apusuljin sulkeutuu Peili laskeutuu Suljin avautuu siis mun ARVAUKSENI on että suljin pitäisi laukaista ensin
Eli siis, ensin obiska vai kamera?? Täytyy myöntää etten ihan ymmärtänyt Vika tuskin on kirjoittajassa, vaan minussa.
Siis obiska. (Arvaus) EDIT: löytyi faktaa Ernst Wildi, The Hasselblad Manual, sivu 289 "For syncronising camera and lens with the nonautomatic bellows, you must adjust the double-cable release so that the various camera and lens functions follow this sequence: 1. Lens shutter closes and diaphragm stop down to preset aperture 2. Mirror moves up and rear curtain opens 3. Shutter opens and closes at the set shutter speed This sequence of operation is obtained by adjusting the lenght of each cable release stroke, which is done by turning the threaded cable releases. Once adjusted, they are locked with a set screw."
Sitten seuraava kysymys. Nyt kun olen ostanut sen hasselin palkeen, ja kun olen laukaissut sen obiskan, niin sehän pitäisi saada viritettyäkin uudelleen? Mitenkäs nyt sitten toimitaan? Eikös se ollut niin, että runko pitää olla viritettynä, että saa obiskan vaihdettua? Mä olen nyt vähän hukassa. Auttakkee... Oisko jossain jotain soomenkieleistä kirjaa hasselista ja sen toiminnasta?
Toiminta on seuraavassa järjestyksessä: Palje on kiinni rungossa joka on viritetty. Siihen kiinnität objektiivin, jonka senkin tulee olla viritetty. Jos suljin on lauennut, niin sulkimen voi virittää ruuvitaltalla (Höh Heli!) kääntämällä. Sitten opiska kiinni palkeeseen ja kuvaamaan. Kun olet laukaissut kameran, virität sen uudelleen, jolloin suljin avautuu ja peili laskeutuu ja apusulkimen ladonovet asettuvat filmin eteen. Suomenkielisiä kirjoja ei ole, mutta kyselkääpä Color-kolmiolta onko sinne siirtynyt/jäänyt yhtään Hasselin suomenkielistä vihkosta. Meillä on täällä museolla mapillinen, joita remontin takia pääsee kopioimaan vasta syyskuussa.
No nyt kun sitten laukaisen tuon obiskan ja kameran myös sillä lankalaukaisimella, niin munhan pitää viritää ne uudelleen, tuo kameran viritys tapahtuu tietysti tuosta kammesta, mutta entäs obiska sitten, ruuvista??
Ensin pitää laueta runko, sitten opiska. Muotokuvauksessa käytin jatkuvasti studiossa kaksoislankalaukaisinta estämään kuvattavan silmien kiinni lupsahtamisen. -Mamiya jalustalla -sommittelu ja tarkennus -ohjaillaan mallia ja jutellaan mukavia -kun näyttäis h-hetki lähestyvän, laukaistaan runko jolloin apusuljin ja peili klapsahtaa ja mallin silmät vaistomaisesti usein räpsähtävät kiinni, seurataan kuvattavaa kameran ohi, ei etsimestä. -välittömästi tämän jälkeen katsotaan kameran ohi ja laukaistaan objektiivi jos tilanne näyttää siltä. sulkimen pieni ja nopea napsahdus ei saa mallin silmiä räpsähtämään ja kuva onnistuu. -jos tilanne menee pieleen, viritetään kamera uudelleen ja pannaan filmiperästä kaksoisvalotusnappi asentoon jossa kamera voidaan laukaista uudelleen. Saman homman voi tehdä Hasselin 500 C:llä laukaisemalla runko viritinveivin juuressa olevalla peilin ylösnostovivulla ja objektiivin laukaisu normaalisti laukaisimesta, edes lankalaukaisinta ei tarvita. RB:ssä pitää olla ainakin tavallinen lankalaukaisin objektiivissa. Mun eka Hasseli menikin jumiin juuri sillä kohtaa, kun peili oli ylhäällä mutta objektiivi ei ollut lauennut. Lapsikuvauksessa ja käsivaralta kuvatessa tämä hommeli ei oikein toimi, lapset eivät myöskään räpsyttele sulkimen takia silmiään. Kun tämän systeemin oppii, niin on todella vaikeaa siirtyä kuvaamaan digijärkkärillä käsivaralta samaa hommaa. Kun kameraa pitää kuvausasennossa, niin tuntuu että kuvattavan ja mallin välinen hyvä yhteys on menetetty, siksi kuvaan digijärkälläkin paljon jalustaa apuna käyttäen.
Olen käyttänyt vain hasselin loittoja, jotka välittävät rungolta tulevan viritysväännön opiskalle. Eikö palkeen etulaudassa ole namiska, jota vääntämällä sulkimen voi käsin virittää?
Ei kysymyksessä ollut mitään tyhmää. Tyhmempää olisi olla kysymättä ;D Jäi itseänikin vielä askarruttamaan ja googletin rec.photo.equipment.medium-format -uutisryhmää. Löytyi pari aiheeseen liittyvää keskustelua Google-ryhmät Google-ryhmät Elikkäs se kaksoislankalaukaisija pitäisi saada säädettyä niin että kun painetaan "vähän" niin ensin laukeaa (opiskassa oleva) suljin "kolmanneksen" = menee kiinni. Kun painetaan lisää niin runko laukeaa = peili nousee ja apusulkimen "ladonovet aukeaa". Kun painetaan vielä lisää niin suljin laukeaa "loppuun" (auki -> kiinni) ja suorittaa varsinaisen valotuksen. Peili ja apusuljin ovat tässä prosessissa ne hitaat. Jos suljin laukeaa ensimmäisellä painalluksella kokonaan (kiinni -> auki -> kiinni) niin valotusjasta riippuen voi peili ja apusuljin olla vasta lähdössä liikkeelle kun suljin on taas jo kiinni, eikä filmille tartu mitään. ARVAUS: Jos valotusaika on pidempi kuin 1/2 sek. niin ei oo väliä? Makrokuvauksessa "vaiheittainen" laukaisu, jossa peilin nousun jälkeen voi odottaa tärinöiden vaimenemista, tuottaa terävämpiä kuvia.
Eli, joo, katotaas vielä kerran. Kun en ole niin hirveesti hetinyt perehtyä hasseliin ja sen tekniseen puoleen, niin kertaus on opintojen äiti. Yritän saada asian itselleni ymmärrettävään muotoon. Siis kun ensin panetaan vähän, niin obiskan suljis lävähtää kiinni, eli aukko muuttu sellaiseksi kuin oli tarkoitus? Sitten painetaan lisää ja peili nousee ylös ja vähän lisää niin valotus tapahtuu sovitulla ajalla. Eikun ei se noin voi mennä, koska kamerassa on vain apusuljin ja ajan määritys tapahtuu obiskassa. Täytyy tutkia tota ilman kasettia palkeen, obiskan ja lankalaukaisijan kanssa. Mutta kiitos vielä kerran.
Itse itselleni vastaten, jostain syystä nyt tuntuu siltä, ettei tuo Mamiyan lankalaukaisin toimi niinkuin Hasselin?? Koska se toimii seuraavalla tavalla, siinä tulee ensin toinen niistä tapeista ulos ja sitten toinen. Nyt jos tehdään niin, että ensin laukaistaan obiska, niin se apusuljin ei välttämättä ehdikkään mukaan ja ne ladonovet eivät ehdi kokonaan auki, kun kuva jo otetaan. Toisaalta jos ensi aukaistaan ladonovet, niin silloinhan kuva valottuu, koska obiska on täysin auki? Vai olenko aivan hukassa teoriani kanssa??
Aaa aivan. Empiiristen tutkimusten jälkeen olen tullut seuraavaan johtopäätökseen. Koska nythän on niin, että normaalistikin voidaan peili vapauttaa, vasta sitten laukaistaan kamera, ettei tärähdä. Palkeen kanssa tätä ei voida tehdä, koska apusuljin ei sulkeudu objektiivissa, vaan pysyy auki ja tällöin filmi valottuu. Ja koska tämä lankalaukaisin toimii siten kuin esitin, eli ensin tulee toinen tappi kokonaan ulos ja vasta sitten toinen ja sekin heti kokonaan ulos, kun toinen tappi on jo ulkona, joten ainakin tällä lankalaukaisijalla tämä täytyy tehdä siis nopeasti kertarykäisyllä siten, että ensin kamera ja heti perään obiska. Näin siis oletan, että hasselin lankalaukaisin toimii erilailla kuin esitetty lankalaukaisija joka siis on Mamiyan. Teoriani voi kumota, esittämällä hyvät perustelut