Vs: Miksi sanotaan että digillä joutuu tekemään hirveästi työtä fotarissa? Nimenomaan! Tätähän minä juuri tarkoitan.
Vs: Miksi sanotaan että digillä joutuu tekemään hirveästi työtä fotarissa? Nyt minä ei käsitä - siis valittavatko nämä sunnuntaikuvaajat, jotka eivät siis kuviaan photoshoppaa, sen photoshoppauksen vaikeudesta?
Vs: Miksi sanotaan että digillä joutuu tekemään hirveästi työtä fotarissa? Ne, jotka ennen sunnuntaikuvasivat filmille valittavat nyt että digikuvia joutuu photoshoppaamaan ja siksi digikuvaus on niin vaikeaa ja työlästä.
Vs: Miksi sanotaan että digillä joutuu tekemään hirveästi työtä fotarissa? Jaa, no se on heidän osa elämää ja ihan omakohtainen valintansa. Oletko kysynyt heiltä syytä tähän photoshoppaamiseen?
Vs: Miksi sanotaan että digillä joutuu tekemään hirveästi työtä fotarissa? No juuri sitähän mä tässä just vähän niinkun teen...
Vs: Miksi sanotaan että digillä joutuu tekemään hirveästi työtä fotarissa? No luin nyt sen laatuketjun läpi ja siitä ainakin välittyi sellainen informaatio, että kyseiset jampat, jotka valittivat digikuvien työstön hankaluudesta, eivät välttämättä ole mitään sunnuntaikuvaajia. Kyllähän aikaisemminkin on nähty vaivaa pimiössä printtien kanssa vääntäessä, nyt se vääntäminen tapahtuu photoshopissa. Dia-kuvaajat ovat sitten asia erikseen, siinä ei enää paljoa väännellä sitä kuvaa kun se projisoidaan seinälle. Omakohtaiset kokemukset digistä (aika vähäiset sellaiset) ovat kyllä olleet sen suuntaisia, että ei se kuva sieltä kennolta tullessa mitenkään valmista tavaraa ole, vaan kyllä sitä pitää kuvankäsittelyssä säätää. Sama homma on ollut filmien kanssa, pimiössä se lopullinen kuva syntyy, nega on raakamateriaalia siihen. Kymppikuvien kanssa on tietenkin eri asia, mutta siinäkin voi lähteä siitä, että pyrkii kalibroituun ketjuun (kuvaa esim. Fujin filmille ja rulla sitten kehitykseen labraan, joka käyttää Fujin kamoja loppuun asti).