Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Riippuu paljon kasetista. Mulla on Macolta tilattuja muovisia, ne kestää 5-6 kertaa. Freestylestä metallisia, toistakymmentä. Kannattavinta on purkaa kaupan filmikasetti vetämällä filmi ulos ja leikkaamalla niin että jää 1,5 cm filkkaa kasetin suusta roikkumaan. Teipillä ladattava filmi kiinni siihen ja lataamaan. Käytän joka kasetin uudelleen 1-2 krt.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Ja joo, Leicalla on omat IXMOO kasettinsa. Kiven alla ja kalliita. Parhaita kuulemma silti.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Niitä olen käyttänyt noin 10 vuotta. 16 kpl IXMOO-kasettia on tullut kerättyä, nykyään arvokkaita, viitisen vuotta saattoi vielä tehdä löytöjä. Parhaita ovat – ja niin ikuisia kun mikään nyt voi olla.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Kyllähän niitä muovikasettejakin käyttää vaikka kuinka ja kauan, mutta pitää aina välillä imuroida ne lamellit.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Hyvä valinta, jos tärkeintä on että valotettu ruutu on halpa. Mutta jos tärkeintä on että saa filmin johon on tottunut ja josta pitää niin ...
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Aikoinaan keräsin kaikki vapautuvat metalliset filmikasetit ja latasin niihin filkat ns. päivänvalolatauslaitteella. En laskenut kuinka monta kertaa yhtä käytin, mutta sanotaan näin, ettei yhtäkään mennyt roskiin koska se olisi vuotanut valoa tai raapinut filmin pintaa. Jos itse kehitti filkan, niin eipä tuo paljoa maksanut. Tuollaiseen 36kuvan kasettiin meni huokeasti 40 ruudun verran filkkaa.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Tuostapa tuli vähän off topic mieleen, et Exakta VX 1000 kamerassa oli filmileikkuri, jolla pystyi pätkäisemään filmin rullan osittaista kehitystä varten. Mut Joo, kinarilla on mukava ottaa räpsyjä, en viitsi oikein keskikokoa tai 127:a siihen tuhlata. Vaikka räpsyjähän ne kaikki on. Enkä usko, että kinosta luovun, kameroista kyllä, vaikka 9x12 kokoa harjoittelen.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Mikähän siinä noin yleisesti on kun 36:sen kokonaiskustannus on sama (24 filkka on kiven alla ja kehitys maksaa kuitenkin saman) ettei voi sitä rullaa kuvata täyteen, kyllä siitä yhdestä aiheesta voi ottaa useamman ruudun tai kuvata myöhemmin. Itsellä filkat makaa kameroissa välillä viikkoja, ei ne siellä happane.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Mulla vaan Macon kasetit on ruvennu vuotamaan valoa. Tiivisteet on kiinnitetty ihan vasemmalla kädellä eikä ne kestä oikein mitään.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Kimo: toisekseen miksi jeesustelet tälläistä asiaa hävettääkö tuhlaaminen vai puuttuuko sielun veljet, onko tämä treffi-ilmo vai tarvitko kenties uskon vahvistusta?
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? No tossakin voi olla miksi nallipyssy ei nappaa, että miksi norsupyssy ja siihen mustaruuti on parempi: http://www.flickr.com/photos/vaporstew/with/8698345472/
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? kimon ja tuusan kanssa samaa mieltä siitä että 36 ruutua on kyllä aika puuduttava määrä kuvattavasksi ennen prosessointia. varsinkin kun on tottunut, useat keskarilla, jotkut isolla ja kaikki digillä näkemään aika pian "kuvaussession" tulokset. itselataaminen ei oikein nappaa eikä 24ruudun filkkaa (joka sekin on liikaa) enää tahdo saada.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Ei noita filkkakokoja voi vaan vertaa tohon tapaan suoraan, ensinnäkään kukaan ole puhunut tässä mitään käyttötarkoituksesta... että mitä oikeen kuvaa? Sehän sen kameranvalinnan pitkälti päättää... koko kinarin idea on se, että se on halpaa & nopeaa. Jos joku värinegarulla maksaa kinariin 2e ja saat sillä 36 kuvaa kameralla joka mahtuu taskuun. Vertaa sitä nyt sit johonkin 5x7 kameraan jossa värinega maksaa 10e ruutu ja tarvit aika pirun ison repun & jalustan kameralle. Ei vaan mitään järkeä vertailla noita...
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? tottakai on. jos tekniikka ei yhtään kiinnosta eikä oikein laatu tai hintakaan mutta pimiöön on taidetta luomaan päästävä niin ruutujen määrä on ratkaiseva tekijä. EDIT: ne ajat on ohi kun filmille ruiskittiin mitä tahansa paskaa, nyt on digit sitä varten.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? no ei toi nyt noinkaan mene, et yksinkertaisesti pysty kuvaamaan suuremmilla kameroilla samoja asioita tai yhtä nopeasti kuin pienillä... kameroilla on paikkansa, ja ne valitaan käyttötarkoituksen mukaan. pienellä kameralla sä saat suuremman syväterävyyden mitä suuremmalla negalla, tarvit vähemmän valoa siis käytännössä.. siinä on jos yksi pirun iso syy kuvata pienellä formaatilla.. toinen on se koko ja käyttönopeus.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Uskaltaistko tässä tehdä välikyssärin, ettei tarvitse ihan omaa aihetta : Mistä johtuu varsinkin isompien kokojen objektiivien osalta joskus näkyvä bokeh joka antaa ymmärtää, että tausta pyörisi, silti tarkat alueet on ok? Tuollaisia kuvia on pari jhalmun linkissä aika alussa.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? Nallipyssyt ja tosimiesten vehkeet.. Täähän on ku jenkkilän asehull..harrastajat.Isompi parempi. Mulla on kinosta luopuminen menossa. Ei siksi, että se olisi joku tuhkamunien lelu, vaan taloudellisten realiteettien takia. Kuitenkin on täydellinen järkkäri keskarille ja lf-kamerat, joten digi saa korvata kinojärkkärit nyt toistaiseksi. Menetän tässä toki jotain. Esim. Lasten leikkejä yms. On hankalampi dokumentoida filmille. Keskarin käyttö kun kuitenkin on hitaampaa... No, rivillä ja kittizoomilla vaan. Ja onhan mulla silti parit taskukinarit, mutta ikävästi kiinteällä 35mm optiikalla (polttoväli, josta en koskaan ole pitänyt). Isossa kamerassa on etunsa. Ja rajansa. Edes speedillä kuvaus ei ole niin kovin speed loppuenlopuksi. Maisemat, asetelmat, kasvit, paikallaan pysyvien mallien muotokuvaus lienevät sitä ison koon omaa aluetta. Kivointa isossa on terävyysalueen hallittavuus. Saa lyhyttä tai pitkää tai vaikka vinoa doffia jos haluaa. Toinen kiva on hyvällä jalustalla ja optiikalla saatava tarkkuus (kuinkas usein sitä tarvitsee, on asia erikseen). Isompi etu mm. Keskariin verrattuna on sävykkyys. jossain määrin myös ison kameran suhteellinen kankeus pakottaa edes vähän miettimään mitä kuvaa. Ei kuitenkaan tarpeeksi, kuten omista ja lukuisten muiden lf-harrastajien kuvista näkyy. Pitäisi olla myös kyky olla pystyttämättä sitä kamera vaikka sen olisi jonnekin vaivalla raahannut. Varsinkin fieldin pystyttää usein liian heppoisin perustein miettimättä kunnolla, että onko kohteesta todella kunnon kuvaksi.
Vs: Miksi nallipyssy ei nappaa ? toi pyörivä tausta johtuu pitkälti linssirakenteesta ja valosta, osa linsseistä tekee tota helpommin.. erityisen herkkiä pyörimiseen ovat petzval rakenteiset lasit joiden ominaisuuksiin kuuluu hyvin terävä keskialue ja reunoille nopeasti hajoava piirto. toi ei liity mitenkään filmikokoon, vaan linssiin.. saman effektin saa helposti oikeanlaisella lasilla millä vaan formaatilla tsekkaa vaikka näitä hakusanoja googlen kuvahakuun : petzval swirly bokeh se miksi toi efekti usein näkyy isolla formaatilla on se, että vanhimmat lasit on usein isoille filkoille.. ja toi petzval rakenne oli ekoja nopeita linssejä (f3.8), joka oli todella suosittu linssityyppi muotokuvauksessa valokuvan alkuvaiheessa kyl silti ison koon kamerat on eirittäin kivoja alustoja leikkiä linsseillä, oikeastaan suurin syy on se että filmi on niin iso ettei linssin tarvi enään vaan piirtää järjettömän hyvin.. vaan on varaa valita linssi muiden ominaisuuksien perusteella. kinarissa esim. ei paljoa lähdetä fiilistelemään softeilla laseilla