Johtuuko se värikuvassa väripisteiden leviämisestä kehityksen jälkeen kun siitä muodosttuu väri? Toinen kysymys mustavalkoinen filmin terävyys vastaan digikuvan terävyys? Kun olen katsellut kuvia eri digi kamera merkkien Kennon pikseleiden sijoittelua kennossa niin eri väri pikselit sijoittuvat mustavalkoista laajemmalle. Olisko tässä syy mustavalkoiseen filmikuvan terävyyteen ja uudelleen ihastumiseen sekä kuvassa sen tarkkaan pinnan muodon esille tulemiseen kuvissa.Sitä tahtoo mennä herkästi uusien virtauksien mukaan ja luopua vanhoista hyvistä asioista. Nyt aamutuntien aikana tuli mieleen vuosien takaa Adoxin KB15 mustavalkofilmin ja sen erinomainen terävyys. Olisi mukava kuulla muidenkin mietteitä asiasta.
Vs: Miksi mustavalkoinen filmin kuva näyttää tarkemmalta kuin värikuva? Eiköhän MV/värinega ja Kodachrome/muut diafilmit vertailuissa ole samaa asiaa. Sekä MV:ssä että Kodachromessa on vain yksi valoherkkä kalvo, kun muissa värifilmeissä niitä on kolme. Mutta voinhan olla väärässäkin. Tää on vain maalaisjärjellä mietittyä. Kun olen digitoinut diojani, niin KodachromeII/25 kuvat ovat huomattavasti muita terävämpiä. Samalla kalustolla kuvattuna ja käytännössä pidemmillä valotusajoilla.
Vs: Miksi mustavalkoinen filmin kuva näyttää tarkemmalta kuin värikuva? Mustavalkoisessa filmin rae tekee hiukan sellaista valheellista terävyysvaikutelmaa. Kun rae on skarppi, niin syntyy illuusio terävästä kuvasta, vaikkei se itse kuva sen kummallisempi ole.
Vs: Miksi mustavalkoinen filmin kuva näyttää tarkemmalta kuin värikuva? Voisikohan se johtua, ei kuvasta, vaan tavasta jolla silmä - aivoyhdistelmä toimii? Jospa havaitsemme harmaasävyt eri lailla kuin värit? Silmässähän on niitä erilaisia soluja...
Vs: Miksi mustavalkoinen filmin kuva näyttää tarkemmalta kuin värikuva? Kodachromen terävyys johtuu siitä, että itse materiaali oli ohuempaa koska väriaineita ei ollut mukana emulsiossa vaan ne lisättiin kehitysprosessissa kolmessa vaiheessa jotka tuottivat kukin oman kerroksen. Jos katsoo Kodachromea pitkin pintaa, huomaa kuinka kolmiulotteinen se on. Koska filmin emulsio on ohuempi kuin kaikilla muilla diafilmeillä, ei valo siroa niin paljon kuin paksummassa emulsiossa jossa on väriainekset jo mukana, ja tuloksena on terävämpi kuva.
Vs: Miksi mustavalkoinen filmin kuva näyttää tarkemmalta kuin värikuva? Toki sitten, onhan mv-filkalle kehitteitä ja kehitysmenetelmiä, joilla reunaterävyyttä saadaan tehostettua (mitä muuten on acutance suomeksi?). Niin on sitten digilläkin terävöitysmenetelmiä, vaikka taitamaton saakin niillä lähinnä vahinkoa aikaan.
Vs: Miksi mustavalkoinen filmin kuva näyttää tarkemmalta kuin värikuva? Akutanssi tai reunaefekti esmerkiksi. K-14-prosessissa Kodachromeen kehitetään pinta-aktiivisella kehitteellä voimakas reunaefektireliefi, jonka näkee filmin emulsiota viistoon katsoessa. Totta, digillä terävöitys on vaikeaa, jos haluaa säilyttää "valokuvamaisen" terävyyden.