Juu, josko se mitään auttaa. Palkan taso kun ei mene kuitenkaan sen mukaan mitä jossain lukee. Tämä on totta. Ei voi, mutta itse voin kertoa että vaikka ammatinvalinnanohjausta koulussa olikin, niin tieto oikeista palkkaeroista ja työllistymistilanteesta jäivät kyllä jokseenkin hämäriksi, eikä 15-vuotiaana ollut muutenkaan käsitystä jonkin palkan todellisesta ostovoimasta, koska elämisen kulujen käsitys oli suunilleen haihattelun tasolla. Tämä oli ennen nettiaikaa, mutta ei minulla ole nytkään kovin ällistynyt vaikutelma tullut nykyisienkään samanikäisten käsityksestä elämän realiteetteihin. Ei 18-vuotiaatkaan oman perheensä taloudesta juuri mitään taida käsittää. Eikö? Mitä minä olen käsittänyt niin jopa ylenjuonti on yleensä oikeasti tyrmäystippoja. Tai ainakin niille joilla niitä on edessä! Tuuristahan kaikk juu on kiinni! Ei kun onnesta, ei kun itsestä!
Tämä on kyllä valitettavan totta. Kun olen kysellyt vanhimmila lapsiltani (nyt lukiossa molemmat), että mitä teille ammatinvalinnan ohjauksen tunneilla yläasteella oikein kerrotaan, niin hurjalta tuntui. Heille ei ollut todellisuudessa kerrottu millaisiin töihin esim. ammattikorkeakoulun ja yliopistojen yleisimmiltä opintosuunnilta valmistutaan, mitkä ovat noissa töissä uranäkymät, ja miten palkka ja muut vastikkeet ovat ja kehittyvät. Ei mitään käytännön kannalta oleellista. Ja kun ottaa huomioon, että harvat ovat oikeasti kiinnostuneita, niin opetus ei edes sitten sisällä perustietoa. Näytin heille monsterin sivuilta löytyviä työpaikan valintaan liittyviä lyhyitä artikkeleita, niin he olivat aivan ulkona, että tuollaistako pitäisi ottaa huomioon. Eipä paljon ole parannusta tapahtunut sitten 70-luvun. Siis ei yhtään.... Mutta silti vastuu on kuitenkin yksilöllä....... ei sitä valintaa voi kenenkään toisen niskoille heittää. Vaikka mahdollisuuksia on nykyään, vaaditaan pahuksenmoista omaa aktiivisuutta käyttää niitä hyväkseen. Silti jos ei sitä tee, ei siitä voi kuitenkaan toisia syyttää.
Nää on ihan yhtä päteviä kuin: - insinöörien taso laskee kun heitä koulutetaan lisää - neekerit donkkaa tykimmin kuin valkoiset jne... Eikö esim. taidekuvaaminen ole hauskaa jos sitä tekee harrastupohjalta, leipätyönohessa?!?!?
Kovasti lainaat ihmisten tekstejä ja heitä siten joinkun latteuksen perään. Eikö sinulla ole omia mielipiteitä?
Magnum In Motion erityisesti bruce gildenin pätkä. Newyorkphotoblog.com Noi kannattaa kuunnella läpi, melko mielenkiintoista. Mulla on semmonen fiilis että esim Anselia kiinnosti itse vuoret yms enemmän kuin itse valokuvaus, ja HCB:tä ihmiset, siksi kai niiden valokuvatkin ovat aikas hyviä.