Vs: Miksi hurreja vihataan? Mietittekö koskaan että näillä teksteillä loukkaatte Kameralaukun ruotsinkielisiä jäseniä? Vai onko tämä kenties päämääränne? Saken perimmäisiä syitä avata tämänaiheista ketjua kameraforumin palstoilla ihmetyttää, mutta hänen ajatus- tai arvomaailmaa en nyt muutenkaan ymmärrä.
Vs: Miksi hurreja vihataan? Miksi ylipäätään puhutaan suomenruotsalaisesta väestöstä? Ihan yhtä suomalaisia ne ovat kuin muutkin, vaikka ruotsinkieltä taitavatkin.
Vs: Miksi hurreja vihataan? Saattaa olla,että lähitulevaisuudessa puhutaan jotain muuta ns.vierastakieltä kuin ruotsia vieläkin enemmän ja rikkaushan se on kun kieliä ja murteita riittää.
Vs: Miksi hurreja vihataan? Jollain tasolla ymmärrän tämän keskuskelun olemassaolon Suomessa, mutta en tiedä onko sillä mitään sisältöä nykyään ollut. Suomen Valtio, virallisesti kaksikielinen ja yhä enenevissä määrin kolmas kieli ajettu sisään vaikka 2 kansakuntaa jotka ovat satoja vuosia / ajan alusta olleet maassa saavat huomionsa vain pohjoisessa (tämä siis koskien jälkimmäistä kansaa). No, Ruotsalaiset olivat valloittajakansoja samoin kun venäläiset, kuitenkin kumpiakin ajetaan voimakkaasti voimakkaaseen asemaan nykyään toisen jo olevan kohtalaisesti vallassa, eikö nähdä ristiriitaa tässä asiassa? No on asia miten on, niin työn puolesta olen ollut 60% töissä Suomenruotsalaisten kanssa ja ihan samaa porukkaa on yleensä Suomalaisiin nähden, 5-10% ovat erittäin asenteellisia, mutta vastaavasti ainakin 40% ovat erittäin hankalassa pinkeessä Kantasuomalaisia kohtaan. Nämä asiat vain lisää vastakkainasettelua ja totuus on että yleisesti kutsutut "ns Rantaruotsalaiset" (ym Ruotsinkieliset Suomessa ml Ahvenanmaa) ovat Erittäin, painotan Erittäin Suomen, eli Kotimaan puolestapuhujia (Ålandissa ehkä noin 20% ovat Anti-Suomi, yleensä vain kielen puolesta). Toki siellä on Järjettömän vahva Ruotsikanta, mutta mm politiikassa ja mielenlaadusta Lähempänä Suomea, vaikka Ruotsista Vaikutetaan vahvasti mielipiteisiin eripuraisuuden synnyttämiseksi valtiossa Suomi). Toivottavasti joku saa uuden näkökohdan ns valtamedian "näkemyksistä" jolla kannatetaan tätä eripuraa.
Vs: Miksi hurreja vihataan? Kiinnostaisi itseänikin enemmän asian tutkimenen, itse kun saanut varsin yksipuolisen ja sanattoman "selvityksen" asiasta, mutta monessa asiassa se Venäjä, nimenomaan Rossija (Roslagenin Viikinkien mukaan nimetystä maasta) on monesti pyrkinyt Ja tarjonnut hyvät vaihtoehdot kansalla mutta mihin mm UK ja Ranska siirtomaana jne muut ryövärit ovat hankaloittaneet ja jonka jälkeläiset nykyisesstä ns jenkkiläsliitossa puuhaa, on kyllä mielenkiintoista että Suomessa on niinkin vahva "kannatus" valtamediassa tuota hypetystä kohtaan jota porvarit vahvasti kannattavat mutta ovat ensimmäisinä lautoissa ruotsiin jo menossa kun kriisi kohtaa. "Kansana syvissä" riveissä on sitten paljon pelkuruutta myös. Vaimon isoäiti sanoi asian hyvin kun tiedusteltiin sotien ennen/jälkeen tilannetta: ennen sotia oltiin patriootteja ja työläisiä, sodan jälkeen ei ollut vaihtoehtoa kuin porvaruus. Mm kylätalolle menivät ennen työväenpuoleen kannattajina, sodan jälkeen ei ollut vaihtoehtona kuin olla porvari tai "sinne päin", tms maalaispuolue (ent keskustapuolue jne), muutoin ei viljelty omia peltoja tai rakennettu saunaa. Kyllähän 60-70 luvulla punaviher kukki ja paljon olemmekin saaneet heidän kautta. mutta myös paljon oman edun varjelua josta nyt jälkipolvi maksaa seuraavat 50v turhaa kun kaikki romutetaan heidän myötä.
Vs: Miksi hurreja vihataan? Pitää varmaan näin virallisesti tähän kommentoida, että tämä on hiukan harmaata aluetta. Toisaalta tarkoituksena on se, että sana on vapaa ja taas toisaalta tarkoituksena ei ole, että joku tuntee olonsa epämieluisaksi sen takia, että edustaa ihmisryhmää x. Sinällään aihe on varmasti ihan validi, mutta suosittelen itse kullekin osallistujalle asialinjalla pysymistä. Jos tämä ei onnistu, niin pistetään ketju lukkoon.
Vs: Miksi hurreja vihataan? Olen tehnyt töitä suomenruotsalaisten ja ruotsalaisten kanssa Suomessa ja hitusen Ruotsissa. Minulla on jokunen kaveri, jonka äidinkieli on ruotsi. Aina on saatu hyvin asiat rullaamaan, on naurettu samoille asioille ja pidetty samoja asioita tärkeinä. Pelkästään bisnesmielessä meillä olisi Ruotsin suunnalta opittavaa, jos malttaisimme katsoa diskuteerausverukkeen ohi. Suomessa on paljon ruotsalaistaustaista menestyvää bisnestä, joka tuottaa meillekin hyvinvointia. Pitää kääntää huomio kielikeskustelusta tulevaisuuden tekemiseen, jos aiomme tulla toimeen kansakuntien joukossa. Jos aiomme käydä kauppaa, pitää osata asiakkaan kieli ja tavat. Ruotsista on hyvä aloittaa, kun tavat ovat tutut - vaikka suomessa olisikin piru merrassa eikä irti - niin kuin naapurissa. Valokuvausasioissa naapureilta saa ihan kelvollista sparrausta esimerkiksi kuumaan kotoiseen museokeskuteluumme Fotografiskaa tutkimalla. Vaikka ruotsalaishankkeessa on ollut onnea mukana, sisältö on ollut silti pitkäjänteiselle menestykselle tärkeämpää kuin sääsuoja. Rahoitustapakin voisi olla tutkimisen arvoista.
Vs: Miksi hurreja vihataan? Isäni äiti oli osittain ruotsinkielinen johtuen siitä, että hänen isänsä oli täysin ruotsinkielinen. Isäni isän suku tulle suvun puheiden mukaan taas skotlannista (tämä todennäköisesti tarkoittaa Gotlantia, mutta skotlanti oli helpompi lausua) Sääli etten koskaan oppinut kunnolla ruotsia, ei sen puoleen ei kyllä isänikään puhu, isoisästäni en osaa sanoa osasiko hän, Perniöstä kun oli kotoisin ja sukuun on tullut kyllä ihan Tukholmasta saakka porukkaa, niin ehkä nämä esi-isät osasivat ruotsia. Mene ja tiedä.
Vs: Miksi hurreja vihataan? Mä en ollenkaan ymmärrä Kenin asenetta, miksi kieli kysymyksestä ei saisi keskustella ja miksi yleensä loukkaantua kielestä puhuttaessa. On ilmeisesti kova paikka, kun oli mielenosoituksena pari kuukautta foorumilta pois sen takia, ei kannata ottaa tuolaistan mitä ei ole kohditettu henkilöön itseensä. Tässä ketjuss on lisäski ymmärtääkseni puhe Ruotsista maana, eikä suomen ruotsalaisuudesta. Mitä taas tulee ruotsinkielen asemaan, niin se on RKPeen poliitisen pelin tulosta, eli kaikki käy kunhan ei kosketa kieleen. Ehkä kuitenkin olisi syytä enemmän olla vaan tyytyväinen kielivähemmistön edustajana ja toivoa että tämä jatkuisi mahdollisimman pitkään, eikä kiukutella kohtuutoman edunsaajana. Vihaiset ulostulot vain haitaa kielen asemaa, eikä ole mitenkään perusteltua vaati lukkoa ja esttää että tämä olisi tabu foorumilla missä saa hyvin vapaasti puhua monesta muustakin ryhmästä. Itse olen asunut kielivähemmistönä pienessä ruotsinkielisessä kunnassa, enkä saanut omalla äidinkielleäni kaikkia kunnan palveluita, mutta ei se minua isommin itkettänyt.
Vs: Miksi hurreja vihataan? Ruotsissahan karkitkin aiheuttavat mielipahaa: http://www.makuja.fi/artikkelit/1853792 ... asistisia/"]http://www.makuja.fi/artikkelit/1853792/ajankohtaista/haribo-kohun-keskella-salmiakit-pois-myynnista-liian-rasistisia/
Vs: Miksi hurreja vihataan? Puheena oleva maa taitaa kuitenkin sanoituksissa olla sama. Sävelhän kai lainattiin jonkun muun maan kansallislaulusta.
Vs: Miksi hurreja vihataan? Kävin äsken kodinkonekaupassa ja siellä yksi rouva hajosi kun myyjä ei osannut ruotsia, lähti kiroillen suomeksi kuulemma toiseen kauppaan. Aika usein tätä näkee täällä porvoossa.
Vs: Miksi hurreja vihataan? Miksi suomenruotsalaiset muuten puhuvat "erittäin kuuluvasti" ?Tiedetään kyllä.
Vs: Miksi hurreja vihataan? Vaikken kuulu suomenruotsalaisiin enkä ruotsalaisiin minulla tekee pahaa nähdä tätä otsikkoa laukussa. Se edustaa foorumia siinä kuin muutkin otsikot ja tällainen minua hävettää. Keskustelu itsessään on sitten toinen juttu, että sen sisällön ja tyylin voi jokainen osallistuja valita itse. Se ei kai ole syy vihata? Vaikka kyllähän jotkut kuulemma vihaavat kaikenlaista molotusta, on näin laukussa tunnustettu... :
Vs: Miksi hurreja vihataan? Muistatko ihan ite vai piti taas googlettaa ?(ok,tää ei googlessa löydy) Mulla ei ole Hurreja vastaan mitään,kolmen tolpan kansaa,se välillä tökkii
Vs: Miksi hurreja vihataan? Voi olla että muistan ilkeästi ja vähemmän sanatarkasti. Kysymys oli myös Sirenille. Mitä tarkoittaa kolmen tolpan kansa?
Vs: Miksi hurreja vihataan? Ruotsi teki jonkun ratkaisumaalin jääkiekossa Suomea vastaan kolmen tolpan kautta maaliin Esimerkkejä löytyy muitakin mutta nämä on osin katkeruuteen perustuvia pupatuksia.Eli Hannu hanhet