Vs: Miksi filmi kiehtoo? Mulla kyllä filmikuvaamiseen liittyy paljon nostalgiaa, lähinnä omasta henkilöhistoriasta. Sillä on valokuvauksen aloittanut, ja se ensimmäinen kerta, kun oli omatekemiä mustavalkokuvia huoneen lattia ja sänky täynnä, on syöpynyt mieleeni lähtemättömästi. ne olivat siellä varmaan viikon levällään ja kävin niitä tuon viikon aikana satoja kertoja katsomassa ja ihmettelemässä. Olin purkittanut filmin itse, kehittänyt filmin ja tehnyt 18*24 kuvia. Olin vuokralaisena jyväskylässä 4 hengen pimiössä. Siellä oli hyvät laitteet, aina jännitti, että oliko siellä vapaata kun sinne meni. Oli se yleensä. Pidän myös filmin jäljestä, kuten Frank. Studiokuvat kuvaan digillä, muutoin yleensä filmillä, aina vain mustavalkoista. Mä pidän litkujen hajuista, kaikesta, mikä filmin kehittämiseen liitttyy. Joskus kun ehdin vielä pimiöön, on se niitä elämän kultahetkiä. Kuvaan ainoastaan Konicahexarilla, sillä on niin vaivatonta kuvata, painaa vain laukaisunappulaa.
Vs: Miksi filmi kiehtoo? Minusta filmin dynamiikassa ei ole mitään kiehtovaa. Digin on tietty ihan persiistä mutta silti. Ei kai tässä niitä verrata?
Vs: Miksi filmi kiehtoo? Tämä on muuten ihan käyttäjän vika. Onko tietsikan avulla kirjoitettu kirjallisuus huonompaa kuin sulkakynällä kirjoitettu? No ei se digikuvakaan valmiiksi kuvaksi tuosta vaan tule. Mutta sinullahan on kamerassa ilmeisesti se "suoratulostusnappi"?
Vs: Miksi filmi kiehtoo? Tässä ei pidä mennä inttämislinjalle,joillekin näppäimiä ja ruutuja täynnä oleva kamera on rakkaampi kuin toiselle.Ikäkin vaikuttaa,nuorempi polvi on bittimaailmassa syntynyt ja filmi lähinnä isojen poikin juttuja näin leikillisesti sanottuna.Digikameran ongelmana on arvon romahtaminen,ja kun uusi hieno kamera on ostettu,kaupan hyllyllä on huomenna "parempi".Molempi parempi.
Vs: Miksi filmi kiehtoo? Ei ole totta ;-). Tunnen paljon nuorempia filmikuvaajia ja useita, jotka eivät digikameraa omista tai ainakaan vakavasti käytä ollenkaan (pokkari saattaa löytyä). Heistä monet kuvaavat filmille enempi sen lopputuloksen takia, kuin vain sen takia että se olisi jotenkin aidompaa tai fiinimpää harrastamista, tai että digillä kuvaaminen väkisin olis jotenkin sielutonta.
Vs: Miksi filmi kiehtoo? Lopputulemasi on hyvä, mutta näkökulmia on monia Minäkin olen sen verran vanha, että ehdin kuvaamaan neljännesvuosisadan filmille. Harrastusta kuitenkin rajoitti se, ettei kuvan kehittämiseen ja vedostamiseen paljoakaan voinut vaikuttaa. Aina ei ollut pääsyä pimiöön. Enkä minä mikään pimiövelho ole muutenkaan, pimeässä äheltäminen on vähän eri asia kuin valokuvaaminen... Digitalisoituminen kiihdytti valokuvausharrastusta ja mahdollisuus käpistellä kuvia tietokoneella toi siihen uuden ulottuvuuden. Digitalisoitumisen ansiosta myös oppiminen nopeutui kun kuvaamisen tulokset näki nopeammin. Ekat digipokkarit olivat toki surkeita, mutta nyt ei ole enää valittamista kun kennokin on kinofilmin kokoinen. Digi ei ole täydellistä, mutta kyllä se valokuvaamiseen on kaikenkaikkiaan positiivisesti vaikuttanut
Vs: Miksi filmi kiehtoo? Digi on popularisoinut valokuvausta, hyvässä ja pahassa. vertaisin Digiä ja Analogista (MV ) kuvausta maalaukseen ja grafiikkaan. Maalausta ( taidetta) on kun on pala paperia, väriliidut tai pensseli ja värejä. Grafiikka työskentelyyn vaaditaan oikeat työkalut, vedostus laatta, grafiikkaprässi jne. Pitkä prosessi joka onnistuu vain harvoilta, mutta sitten "muutama veto ja viilto" saattaa sitten olla syy laittaa lopputulos raameihin ja seinälle. Ei siis kaikille, eikä onnistu kaikilta... M.O.T.
Vs: Miksi filmi kiehtoo? Toisaalta hyvä valokuvaus ei ole sen kummempaa käytetään sitten digiä tai filmiä. Huonoon valokuvaukseen digi on toki ylivertainen
Vs: Miksi filmi kiehtoo? Värinegalle kun lätkii ja kymppikuviksi teetättää, on velho ja jos digillä jyystää photarissa kuvaa viikon, on veltto tusinanäppäilijä. Kyllä digi ohjaa massakuvaamiseen, mutta samaan suuntaa ohjausta oli jo moottorifilminsiirron ja AF:nkin tuleminen. Ja sitä ennenkin, esim. nopean rullanvaihdon, ja jo rullan muodossa.
Vs: Miksi filmi kiehtoo? Eräs valokuvausliikkeen nokkamies sanoi että ei ole ikinä nähny niin huonoja kuvia,kun mitä nyt digiaikana ihmiset kiikuttaa halutakseen paperikuvia.Itse hän kuvaa vielä paljon filmillä,myös ammattitöitä.Huonot kuvat ei ole tietenkään digin vika,tai on ja ei.
Vs: Miksi filmi kiehtoo? Kumma, kun ei tätä ketjua pysty pitämään filmikuvaajien asiana. Miksi aina pitää sotkea se digi mukaan? TJukka
Vs: Miksi filmi kiehtoo? Aihe on "miksi filmi kiehtoo?" Otsikko sisältää siis ajatuksen, että filmi vetää puoleensa. Mistä se vetää puoleensa? Jos digistä puhuminen on kiellytty (eläköön tämä kieltojen maa!!!), niin sitten vaihtoehdoksi pitää varmaan asettaa kuvaamatta oleminen :-/
Vs: Miksi filmi kiehtoo? Ase ei tapa, mutta ilman joutuisi hakkaamaan liikennemerkillä. Totta kai se on digin vika. Yksi viisas sanoi että koskaan ei ole ollut niin paljon hyvää kuvaa, ja häntä viisaampi sanoi että sen löytäminen vain on entistäkin vaikeampaa ;-D
Vs: Miksi filmi kiehtoo? kun sanoo on ja ei, niin mielyttää kaikkia,eli selvää lipomista havaittavissa t kimo
Vs: Miksi filmi kiehtoo? Olihan se aivan selvä alusta lähtien että tässä pohjalla on asetelmä digi vs. filmi. Kysymyshän oli miksi filmi kiehtoo. Ennen vanhaan ei ollut kuin "filmi", joten kysymys olisi ollut miksi valokuvaus kiehtoo. Nykyään tässä muodossa tämä tarkoittaa "miksi digi ei kiehdo enempää kuin filmi" =). Paljon näyttää porukka keskittyvän siihen lopputuloksen aikaansaamiseen (molemmin puolin). Tätä olen aina ihmetellyt näissä keskusteluissa. Kyllä mä ainakin lähden siitä, että se lopputulos pitää aina olla päämääränä ja pääasiana valokuvauksessa. Hommat tehdään sen ehdoilla ja tekniikka valitaan sitä silmälläpitäen. Jos (subjektiivisesti) parasta tai ainakin mun haluamaa jälkeä saisin digikameroilla ja -työnkululla, varmasti kuvaisin niillä vaikka se ei yhtä mukavaa oliskaan. Voisin tehdä sen uhrauksen kuvien takia, kuten nyt näen hieman enempi vaivaa niiden kuvian eteen. Jostain syystä mun on vaikea ymmärtää sitä, että homma tehtäis vaikeamman kautta vain siks että päästäis tekemään. Tietysti se käsityöpuuhastelukin voi olla mukavaa ja kemialliset prosessit jännittäviä, jos se harrastaminen on pääasia. Vaikka oma viehätyksensä siinä perinteisessä prosessissa on, niin ei se silti aina pelkästään ihanaa puuhastelua ole (mulle) vaan välillä vähän puurtamistakin. Tulokset kuitenkin on sen arvoisia ja sehän palkitsee . Jos kuvat on kuitenkin sä tärkein, niin sen tekotavan ei pitäis antaa sokeuttaa lopputulokselta. Jos todella olis niin, että filmikuvausta yleisesti harrastettais lähinnä sen käsityön, perinteen ja retroilu-kokeilujen takia, olisin huolissani. Onneks kuitenkin tiedän että moni siitä lopputuloksesta enempi kiinnostunut, vakavemminkin kuvaava, arvostaa filmissä nimenomaan sitä jälkeä. Se vahvistaa uskoa siihen, että homma tulee jatkumaan eikä lopu heti kun ne vanhat ja nykyiset jäärät lopettaa, ketka ei koskaan digiin suostuneet vaihtamaan lähinnä tunnesyistä. Luulen ja toivon, että monella kuitenkin syynä on "huono itsetunto" uuden tekniikan huuman aikana. On jotenkin vaikea myöntää itselleen tai muille, mikä niissä filmikuvissa kiehtoo. Tuskin se on pelkästään se niiden eteen nähty vaiva ja jokaiseen filmiin ja kehitykseen käytetty raha. Kyllä niissä itse kuvissakin jotain on, vaikka digikameroilla yleensä saiskin puhtaamman ja tarkemman näköstä kuvaa (varsinkin netissä verrattuna).
Vs: Miksi filmi kiehtoo? Totta Frank turisee..mutta voihan foorumilla aloittaa kekustelun ,miksi digi kiehtoo?
Vs: Miksi filmi kiehtoo? [sarkasmia] Hmmm.... Digi ei kiehdo, siihen sorrutaan samalla tavalla kuin pikaruokaankin sorrutaan.[/sarkasmia]