Asensin sitten guptshuin tai mikä se nyt oli ja harjoittelen tonemappingiä, eikä se ole helppoa. Tuossa ohessa normaalin kuvankäsittelyni läpikäynyt kuva ja toinen tonemappingin kautta kulkenut. Koitin ottaa aika rauhallisesti sen tonemappingin kanssa, mutta voisitteko harjaantuneemmat kuvankäsittelijät opastaa, mitä asioita pitäisi ottaa huomioon ja mitkä ovat oleellisimmat perussäädöt tonemappingin kanssa? Omassa tapauksessani vaihtoehdot näyttävät olevan vielä toistaiseksi "ei juurikaan muutosta" / "täysin psykedeelinen lopputulos". Kiitos, Tomi
Vs: Miten tätä pitäisi lähteä veivaamaan? (Ihmisten lienee kovin vaikea neuvoa, ellet edes tiedä, minkä ohjelman asensit ja minkä suhteen pitäisi antaa neuvoja.)
Vs: Miten tätä pitäisi lähteä veivaamaan? Kirjoitin tuon eka rivin teaserin ihan sinua varten ;.). Tottakai tiedän mitä asensin, se on Luminance HDR:n qtpfsgui, virkehän oli vitsi ja kysymys kirjoituksessani koskee tonemappingin yleisiä säätöjä ja periaatteita.
Vs: Miten tätä pitäisi lähteä veivaamaan? Tässä vielä yksi esimerkki, webbitutoriaalin pohjalta tehtynä... Alkaa mennä aika kummallisen näköiseksi omasta mielestäni. T: Tomi
Vs: Miten tätä pitäisi lähteä veivaamaan? Miksi tuota pitäisi tonemapata, kun tonet on hyvin mapattuna peruskuvassa??? -p-
Vs: Miten tätä pitäisi lähteä veivaamaan? Totta, Ei tuo alkuperäinen kuva ole huono, käytän sitä vain harjoittelukappaleena/esimerkkinä tässä kirjoituksessani. Ongelmani on lähinnä se, että miten yleensä ottaen yhdistää eri valotuksia tonemapping-ohjelman avulla (tässä tapauksessa tuo nimihirviö Qtpfsgui), jotta saisin alkuperäisen kuvan sekä yli-, että alivaloittuneet osat pelastetuiksi. Lyhyen kokemukseni perusteella tulokset tahtovat olla joko liian varovaisia tai niin yliampuvia, ettei niitä kehtaa edes itse katsoa. T: Tomi