Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Miksi ei CaNikon?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana RB, 11 Helmikuu 2008.

  1. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Noh näyttelynhän voi itse kukin tehdä miten haluaa. Olen itseasias nähny yhdessä näyttelyssä
    kuvan kuvaajan kahdesta tosi kärsineen näköisestä leicasta. Taisi olla jonkun eläkkeellä olevan expressenin
    kuvaajan näyttely pari kolme vuotta sitten :)
     
  2. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Noo, minä ajan vanhalla mersulla ja kuvaan Canonin täyskennolla Leican laajakulma&makrokakkuloilla ja EF24-70 ja EF70-200. Syystä että tottunut niihin.

    Yksi syy miksi Canoniin olen urautunut on huolella suunniteltu ja koeteltu rakenne ja hyvä käytettävyys, mitä ei esimerkiksi taannoisesta Fuji S?:sta voinut sanoa. Jouduin opettelemaan kun jouduin opettamaan..

    Mutta jos joku Nikon D3 tai Leican R10 olisi yhtä sopiva käytettävä mulle kuin 5D niin mikä ettei.. Toisaalta samalla rahalla saisin 1Ds MkIIIsen, köh.
     
  3. Vs: Miksi ei CaNikon?

    Mun kaveri kehui Nokan kännyköiden käyttöliittymää pari tuntia ja kun annoin sille käteen Siemensin niin se ei osannut edes käyttää sitä! Onpa se hyvä alusta arvioinnille? ;-D

    Just näitä "faktapohjaisia" plörinöitä tääs kai EI haettu? Kerros ny joku tyhmä syy miksi canon on hirmuhyvä ;-)
     
  4. Vs: Miksi ei CaNikon?

    Joo, ei kai noissa missään NIIN kökkö käyttöliittymä ole, ettei siihen ajan kanssa tottuisi. Se ei oikein kelpaa toisen huonouden perusteeksi, että ne napit ja valikot ovat vain ERILAISIA kuin siinä ikiomassa johon on tottunut.... 
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Ei pelkkä varallaolokaan ole toisen rungon tarkoitus. Paljon tulee kannettua kahta kameraa joissa on erimoiset optiikat.paljon helpompi vaihtaa lennosta kameraa, kuin äheltää opiskojen kanssa kun tilanne on päällä.

    Filmikuvauksen aikaan oli 2 Mamiyan RB:tä ja 2 Nikonin filmikameraa. Stodiosalamoita pitää olla parit varalla, kun niillä on välillä tapana sanoa POKS.Sama koskee kameran pikkusalamoitakin.

    Huollon toimivuus kameroilla on myös aika tärkeää, vaikka huoltojonot N&C:kin onpitkiä tosipaikan tullen.
     
  6. Vs: Miksi ei CaNikon?

    Eikös ne huollon jonot ole liki samat kaikilla merkeillä Suomessa? meinaan kun tuolla JAS:lla on käytännössä takuuhuoltojen monopoli....
     
  7. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Ei muutaku superzoomia kehiin ;-). 18-200!
     
  8. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Vuosien varrela ainakin Minoltan huoto on ollut jossain vaiheessa täällä Ruottissa......
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Joo..18-200/2,8......;)
     
  10. Vs: Miksi ei CaNikon?

    Minolta on kuollut ja kuopattu, ei sillä ole enää takuuhuoltoa...  JAS:lla on Canonin, Casion, Nikonin, Pentaxin, Samsungin ja Tamronin takuuhuolto... Sonylla ja Olylla on varmaan omansa jossain...
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Niin, vuosien varrella näitä kameravalintoja on tehty, ei mitään poukkoilua eiikä muotijuttujen perässä säntäilyä, vaan pitkänlinjan valintoja.
     
  12. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Oma eka järkkärini oli M42-kierteellä, ensin Prakticaa, seuraavana olikin Pentax, kuten nykyään, vaikka bajonetti on muuttunut, nuo M42-objektiivit kävisivät yhä (sovitteella) kameraani.
    Ei ollut mikään muotivillitys, vaan kaverit sano että M42-kierteeseen saa halvalla optiikkaa. Loogista olisi kai ostaa digi-Pena, jos digin ostaisin. Siihenkin kävisi yhä samat M42-optiikat.
     
  13. Vs: Miksi ei CaNikon?

    Rungot ja linssit ovat välineitä kuvan tuottamiseen kuten maalarin pensselitkin. Valitaan se mikä kulloiseenkin tilanteeseen sopii parhaiten. Monesti se on juuri se pensseli (kamera) mikä on laukussa mukana! Välineen valintaan vaikuttaa tavoiteltu lopputulos. MV vai väri? Dia vai nega? Digitiedosto sähköpostijakeluun vain vedostukseen tarkoitettu? Jos vedos, mikä on koko, entä muoto? Suorakaide vai neliö? Rakeisuus, syväterävyys, bokeh? Kuvaustilanne eli voiko/viitsiikö raahata koko studiota mukaan vai selviäisikö yhdellä rungolla ja kakkulalla koko häistä?

    Digiä käytetään töissä kun kuvataan tilaisuuksia tai kun lopputuote eli kuva on pienikokoinen. Jos tarvitaan metrinen suurennos kolikosta niin palkki kehiin. Omaehtoiset kuvat filmillä, mieluiten mv niin pääsee kemian kanssa kläträämään rauhassa ja naatiskellen.

    Ai niin, otsikon merkeistä on nikonia, tosin filmirunko ja käsitarkenteista.