Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Miksi ei CaNikon?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana RB, 11 Helmikuu 2008.

  1. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    10-sarjan canoneissa taitaa olla synkkaliitin ja tietty sitä kalliimmissa. Nikonilla D200:ssa.

    Tosiaan, itse vertasin hinnan mukaan, voishan sitä verrata ominaisuuksien mukaan. Molemmilla tavoilla hinta-laatu-suhde on K10D:llä ja *istD:llä aika kova ;).

    Eli miksi Canon 400D kun samalla hintaa sais K10D:n? Yleisimmät vastaukset varmaan olisivat tyyliin: laajin lisävarustevalikoima, tarjonta Suomessa, käytettyä kamaa halvalla?

    Ottikos tuo 40D lopulta paljon kiinni etsimen koossakaan? Taisivat pienentää kenno jonkun prosentin, jolloin saivat suurennuskerrointa vähän ylöspäin, mutta lopputulos ei ihan kamalasti eronnut kuitenkaan siitä, mistä lähdettiin ;-).
     
  2. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Mitä nyt äkkiseltään vilkaisin, niin ei mielestäni valitettavasti tuo Pentaxin K10D:ään tarjoa synkka liitintä.
     
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    En mäkään löytänyt. Sen salamasynkakaan ei pärjää  20D:lle sunmuille. Tosin 5D:kin on yhtä heikoilla.
     
  4. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Hmm voi olla että se sitten on K10D:stä riisuttu. istD:ssä se ainakin on ja muistaakseni piti olla DS:ssä myös, vaikka dpreview kertoo muuta.
     
  5. solisti

    solisti Member

    57
    0
    6
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Ei ole kummassakaan synkkaliitintä.
     
  6. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Niin K10D:ssä ja DS:ssä? D:ssä ainakin on.
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Nää on niitä Pentaxin rampautuksia, joista ei saisi puhua ;)
     
  8. solisti

    solisti Member

    57
    0
    6
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Jep, D on ainut pentaxin DSLR jossa tuo liitin on vakiona. Kylläkään ei taida montaa euroa maksaa varustekenkään lisähankintana oli kamera mikä tahansa.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Tässä suunnittelen salamasysteemeitä, niin saattaapi tulla tilanne että käytössä on samaan aikaan salama salamakengässä ja pc.pistokkeella ohjataan muita salamoita Skyportin kautta. Nikonin salamassa on pc-pistoke mutta jos on joku muu merkki niin se pitää olla rungossa.

    Mulla on Canonin 20,30 & 5D käytössä. Niiden sekakäyttöä helpottaa todella paljon se että säätimet ja vipstaakit ovat melkein samat. 40D tekeekin poikkeuksen paljon huonompaan suuntaan.

    Monella muulla säätimet ja hantaakit ovat matkan varrella muuttuneet paljonkin, sitä sanotaan kehitykseksi mutta se vaikeuttaa useammalla kameralla rinnakkain kuvaamista.
     
  10. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Itse en ymmärrä miksi kameraa pitäisi koko ajan vaihtaa tai omistaa useampi kallis digijärkkäri, mutta joillekin siihenkin on tarve. Voihan sitä sit tosiaan ostaa sen mukaan kameransa.

    Harmi sinänsä, että halpa tapa salamien irrottamiseen rungosta eli PC-synkkaliitäntä on katoamassa. Viime talvena kun kiersi Tampereen kameraliikkeitä, vain harvassa myyjä edes tiesi, mikä on "PC-johto" tai millä nimellä sitä nyt sitten kutsuttiinkaan. Tosin saahan niitä adaptereita toisinkin päin, eli että johto tulee (esim.) Haman kenkään, johon salama kiinnitetään.
     
  11. Vs: Miksi ei CaNikon?

    Sorry, tuli epäselvä ilmaus. Minun moka. Pentaxin paremman luokan rungoista se PC-liitin todella puuttuu K10:stä. K20:ssä se taas on, kuten oli *ist D:ssä.
    Noissa halvemmissa sitä ei ole koskaan ollutkaan, kuten ei ole vastaavissa muillakaan merkeillä (?)
     
  12. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Tarvetta tulee välittömästi silloin kun tekee kuvaamista tosissaan, kun kerta lupaa kuvata jonkin homman, niin se ON onnistuttava.. AINA pitää olla varavehkeet koska nykytekniikka on haavoittuvaista.

    20:nen jäi kolmoskameraksi, turha myydä koska käyttöarvoa on enemmän kuin myyntiarvoa. Mulla se toimii pääasiassa passikuvakamerana, se on siihen parempi kuin edeltäjänsä G7.
     
  13. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Hmm kallista puuhaa, kun pitää ostaa tuplasti kameroita, eiväthän ne muutenkaan halpoja ole. Mahtaako miten monella rahakeikkaa tekevällä olla aina kaksi runkoa mukana?

    Tiedän kyllä että monilla näin on, mutta onko syynä todella nykytekniikan haavoittuvuus vai se, että on tullut osteltua niitä runkoja ja vanhat on voinu jättää pyörimään, kun ei niistä niin kauheesti käytettynä ehkä irtoa massia, eikä niin haittaa jos on vähän rahaa kii, kun kalusto poikii lisää. Monestiko vararunkoon on joutunut turvautumaan?
     
  14. Vs: Miksi ei CaNikon?

    Te ootten harhautunut selitämään kameraostoksianne "järkisyin", vaikka kyseltiin onko muita syitä jättää joku kamera ostamatta. Ei kaikkia kameroita voi ostaa, joten muut on jätettävä kauppaan. Pitääkö jokaiselle ostamattomalle tuotteelle ola järkevä syy? ;-D
     
  15. Vs: Miksi ei CaNikon?

    Ensimmäinen järkkärini oli OM10 ja melkein heti hommasin OM2n.n ja 10 vaihtui OM40,seen ja 2n taasen OM4,seen joka minulla on vieläkin.
    Muutama vuosi sitten hommasin lähes uudenveroisen OM2n, eräältä harrastajalta.
    Moni tuli takavuosina aina kyselemään miksi en kuvaa Canonilla ja joka kerta piti selvittää samat argumentit Olympuksen puolesta.
    Edeleenkin kuvaan kaikki luonto, tärkeimmät muotokuvat dialle vaikka omistankin kaksi Nikonin Pro digirunkoa.
    Jostain syystä Pentax ja Minolta eivät ole vain tulleet niin tutuiksi että olisin siirtynyt niihin tai ostanut toiseksi rungoksi ja Canonit taas edellä mainitusta syystä.
    Kaverini lainasi minulle joskus Contaxiaan joka kanssa vaikutti varsin pätevältä kameralta mutta olen silti pysynyt OM.n rungoissa.
     
  16. Vs: Miksi ei CaNikon?

    Meinaatko, että minun Canonin hylkimiseni muinaisen kaverin (ja nykyisten erään foorumin kirjoittelijoiden) sen liki uskonnon mittasuhteet saavuttaneen erinomaisuudesta mouhuamisen takia on "järkisyy"? ;-)

    Ei se tosin ole minua käytännössä haitannutkaan, koska "järkisyiden" perusteella minulle mielenkiintoiset vehkeet löytyvät vasta malliston yläpäästä, eikä minulla ole halua sijoittaa valokuvaamiseen niin paljoa kuin mitä ne maksavat. Sama koskee tietty Nikoniakin. En käytä välineitäni pajavasarana, eikä leipäni ole niistä riippuvainen, joten vähempikin riittää. Omassa valinnassani tarvitsemani laatu on oikeassa paikassa oman käyttöni kannalta, enkä maksa omalta kannaltani turhasta jykevyydestä. Tietyt kuvanlaadulliset jutskat kiinnostaisivat noissa huippuvehkeissä kyllä, mutta se kokonaisuus jossa on kannaltani liikaa tarpeetonta, nostaa niiden hinnan yli kipurajan. Ja joku 5D ei ole vastaus, siinä taas joutuu luopumaan niistä muista jutuista liikaa....

    Ei, mitään järkisyytä ei tarvita. Voiko kukaan puolustella parinvalintaansakaan millään järkisyyllä? kaverit sitä yleensä aidosti ja syystä ihmettelevät....
     
  17. Vs: Miksi ei CaNikon?

    Hassua tämä yhden asian kansakunnan malli... minusta Olympukset ovat niin hienoja laitteita ettei niitä pitäisi tarvita kenellekään perustella... Ainoat rungot, jotka ovat oman kalustoni ulkopuolelta joskus herättäneet omistamisen haluja ovat olleet kaverieni käyttämät Olympuksen OM-1 ja OM-2 sekä Nikonin FM-2 (muistinkohan mallin oikein, sellainen "perus" runko, hyvin MX:n kaltainen, jossa ainakin kromatussa rungossa oli nahat prismankin päällä, 70-80-lukujen vaihdetta)
     
  18. Vs: Miksi ei CaNikon?

    Tähän voisi laittaa "huikean yhtäläisyyden" syyn edesmenneen Irwin "Antti Yrjö Hammarberg" Goodmanin laulusta; "Yksi tykkää äidistä toinen tyttärestä, minä tykkään kummastakin..."
    Eli eikö se nyt ole ihan sama millä välineillä toimitaan?
    Kuvia saa vaikka ns "lelukameralla" jos osaa.
     
  19. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Miksi ei CaNikon?

    Tästä juolahti mieleen seuraavaa:
    Pitäiskö näyttelyssä laittaa kuva välineestä jolla on sen tehnyt? Maalarikin vois ottaa pensselistään kuvan viereen.