Osaisiko joku kertoa, että miksi Canonin Digital Photo Professional ei avaa skannattua mustavalkokuvaa? Skannerina käytän CanoScan 8800F:ää. Skannatun värikuvan se kyllä tunnistaa, mutta mustavalkoisen kohdalla näyttää vainen ruksia. On vähän outoa. T. Jaakko
Vs: Miksi Digital Photo Professional ei älyä mustavalkokuvaa? Mulla on sama skanneri ja kyllä noi näytti aukeavan. Vika kuitenkin varmaankin on siinä että tuo skanneri tallentaa tuon MV-skannin jossain ihme indexed colour modessa. Esim toi mun photoshop elementsin arkistosofta ei noita tajua. Saanekko ton skannerin ajureits tota muutettua, pitäs tarkistaa.
Vs: Miksi Digital Photo Professional ei älyä mustavalkokuvaa? Minullakin on tuo skanneri ja ei ole ollut mitään ongelmia, eli kuvat aukeaa lightroomiin, photoshoppiin j.n.e. Testasin äsken tuota niin että skannasin yhden MV-negan mustavalkoisena ja kaikilla muilla softilla kuva aukeaa mutta Nikonin Capture NX eipä sitä aukaisekaan. Tulee kuvan aukaisua yrittäessäni vain herja: "Invalid color format. The file format is not supported". Oiskohan siinä Canonin softassa jostain samasta jutusta kyse? Kuvan tallensin skannerisoftassa *jpg formaattiin. Sitten tein testin, että skannasin saman MV-negan niin että kerroin skannerisoftalle kuitenkin että kyseessä on värinega ja voila! nyt Capture aukaisi sen. Että tämmöistä, mahtoiko olla apua? EDIT: Niin siis ilmeisesti Capture ( ja ehkäpä se Canoninkin DPP) vaatii nuo RGB värikanavat mitä pelkässä mustavalko formaattiin tallennetussa kuvassa ei ole. Harri
Vs: Miksi Digital Photo Professional ei älyä mustavalkokuvaa? No siinähän se vastaus taisi tullakin. Eli jos skannatessa laitan skannausasetukseksi värinegatiivin mustavalkoisen asemesta, aukaisee tuo DPP kuvan ihan oikein. Ei minullakaan mitään ogelmaa ole ollut, kun Photoshopilla tai Lightromilla olen kuvia availlut, ainoastaan DPP:llä. Aika tyhmä systeemi muuten, että skannerille täytyy kertoa, että nyt skannataan värikuvaa, jotta tietty (Canonin) ohjelma osaa sitten aukaista sen... Ja kiitos molemmille vastauksista! T. Jaakko