Vs: Tyhmä kysymys 3 Minusta tämä on oikein hyvä kysymys. Etsin. peilikammio, Etsin (jos prisma) ja kenno muodostavat "taikakuution", joka on optismekaanisista syistä hyvä rakentaa yhteen. Kaikki loppu voi aivan hyvin olla vaikka Mikki Hiiren muotoinen tms. Jos prismaetsin korvataan suosiolla jollakin parin miljoonan kuvapisteen joka suuntaan kääntyilevällä superruudulla, pienenee tuo optiikan + kennon yhdistävän kappaleen koko entisestään. Olemmekohan me käyttäjät liian konservatiivisia ja tyhmiä kun hyväksymme nykyisten digipokkareiden naurettavan tyhmän ergonomian ?
Vs: Tyhmä kysymys 3 Niinpä. Olisi edes matkittu filmikameroita, kun niissä oli onnistumisia mutta kun ei. Pitää ajatella kamera uudestaan, vaika ihmistä ei saadakan muutettua.
Vs: Tyhmä kysymys 3 Mulla oli joskus aikoina ennen Kiinan kivisotia hauska digikamera, joka muistutti L-kirjainta. Olisiko ollut Fuji eikun Soni se olikin.
Vs: Miksi digikamerat näyttävät filmikameroilta Kiitos vastauksista. Valvojan vihjeestä muutin otsikon niin että siitä näkee mistä on kyse. Muotoilu kiehtoo ja siksi ihmetyttää. Filmikameran muoto tulee tietysti siitä, että filmin täytyy marssia objektiivin taitse ja sivuille tarvii tilaa rullille. Digissä kun ei ole tuota vaatimusta niin luulisi syntyvän uutta muotoa. Ergonominen ehtohan on että pysyy kädessä ja mahd. vakaana. Sama vaatimus on pyssyllä. Niinpä esim. porakoneet, hiustenkuivaajat ja kuumailmapuhaltimet ovat pyssyn muotoisia. Kameralla tosin tähdätään toisia ihmisiä toisin kuin edellä mainituilla, mikä tietysti tuottaa ongelmia jos näyttää aseelta. Kumminkin luulisi että enemmän olisi vapauduttu kun reunaehdot höllenee. Onhan maailmassa taitavia muotoilijoita.
Vs: Miksi digikamerat näyttävät filmikameroilta Digikameroiden historiassa on kokeiltu monenlaista muotoilua. DigiCamHistory.Com-sivustolta on kiva katsella menneitä malleja DigiCamHistory (kaupallinen historiahan alkoi oikeastaan vasta 1995) Kuitenkin kokeilut eivät ole jääneet elämään ja koko ajan on menty "klassisempaan" muotoiluun - nyt on retro peräti muotia. Asiaan vaikuttavia näkökulmia: 1) Tuotteiden pitää heti kertoa ulkonäöllään, mitä ne tekevät, jotta ostaja ja käyttäjä osaavat suhtautua niihin oikein. Siksi still-kameran pitää näyttää "still-kameralta", eikä kiikareilta, videokameralta tai kasettinauhurilta 2) Ihmisten ja asioiden osoittelu on psykologisesti herkkää. Tässäkin kameran pitää näyttää kameralta, jotta ihmiset tietävät, mitä se tyyppi oikein tekee - ja kuvaaja tietää muiden tietävän. Jotkut alkuvuosien digit olivat epämääräisiä laatikoita - omituisen näköistä. Kiikarin näköinen kamera on tosi hassu. Ja pyssyllä osoittelu on vaarallista. 3) Valokuvauksessa on ylipäätään usein nostalginen pohjavire, joten muotoilunkin nostalgia sopii siihen hyvin
Vs: Tyhmä kysymys 3 Olisipa nyt sitten suunniteltu kunnolla uudelleen kun kerran pitää iso näyttökin kuulemma olla.