Joku 4-5v sitten tuli aloiteltua, nyt on tasan kaksi kameraa, Leica ja Sinar. Leica kulkee aina kätevästi kaulassa kun kaupungilla asioi ja siinä samassa sitten tulee tallenneltua kaupunkinäkymiä. Sinarinkin voisi myydä ja ostaa parisataa rullaa filmiä ja lähteä kiertelemään maailmaa. Kyllä sitä kaikensorttista kuvaa on tullut otettua, mutta ne on semmosta sekavaa sillisalaattia, mielessä kytee pari reportaasiaiheutta jotka voisi ehkä toteuttaa, kunhan tämän laiskuuden voittaa. Skanneri pitäisi hommata että voisi katsoa mitä noille rullille nyt vuoden aikana on tarttunut. Elikkä laitehulluudesta yhden kameran, linssin ja filmin käyttäjäksi "pelastunut" Olishan semmoiset uudet digit ja pelit ihan kivoja mutta en tarvi niitä henkilökohtaisissa kuvissani, ja muutamaan hassuun kaupalliseen progikseen on ihan hyvin kelvannut skannattu filmikin vielä. janne | photo.net
Samasta syystähän sitä aloitti kuin jatkaakin, eli se on pirun hauskaa touhua! Kai ensi kipinä lähti siitä kun isän kameraa kakarana lainasi ensimmäisiä kertoja. Jäi kuitenkin taka-alalle muutamaksi vuodeksi, mitä nyt satunnaisesti faijan kameraa lainaili. Sitten tuli hommattua pari vuotta takaperin digipokkari, ja innostuttua kuvaamisesta oikein kunnolla. Mutta tietäähän sen ettei pokkari mihinkään riittänyt, kun järjestelmään oli tottunut jo alle kouluikäisestä. Tuli hankittua digijärkkäri, ja kuvaamisesta tuli ainakin harkitumpaa verrattuna pokkariräpsyttelyyn. Myös kirjastoa ja nettiä on tullut käytettyä paljon opiskeluun. Vielä on paljon opittavaa, ja tulee varmasti aina olemaankin. Kun nyt aluksi vielä tottuisi sellaiseenkin ihmeeseen kuin automaattitarkennus...
Vs: Miksi aloitit?? Kyllä mä oon aina tykännyt kameroista, ja kun en osaa piirtää, niin se jää ainoaksi tavaksi luoda jotain visuaalista. Mä taisin olla ihan myyty kun joskus '95 tms. sain koulussa kuvailla järkkärillä. Tuntui vaan mun jutulta. Sittenhän se kamera tuli ostettua kun porukoiden pokkari varastettiin jossain turistihelvetissä.
Vs: Miksi aloitit?? Mä olen aina tykännyt,kun leffoissa räpsitään seurantakuvia autosta, helvetin moisella putkella ja mv kuvaan ilmestyy kameran ristikkoja.. Sulkimen pieni räpsähdys pysäyttää aina jotain, ehkä siinä piilee juju. Piirtää en osaa,mutta ei tämäkään kovin kaksinaista vielä ole.
Vs: Miksi aloitit?? Mulla on välillä huono omatunto, kun kuvittelen tuon otsikon vihaisella ja syyttävällä äänellä tiuskaistuksi :-(
Vs: Miksi aloitit?? pitäiskö tähän osata vastata? olen tykännyt aina kameroista ja kuvaamisesta.. olen tykännyt myös piirtämisestä, mutta siihen ei meinaa riittää hermot. kameralla kun sen kuvan saa parhaassa tapauksessa "tehtyä" sekunnin murto-osassa, kun piirtämällä siihen voi kulua tuntikausia. yritän siis mennä siitä mistä aita on matalin ;D kai se halu luoda ja dokumentoida on se pääsyy. luulisin. ehkä. mahdollisesti.
Vs: Miksi aloitit?? Monen asian summana. Peruskouluaikoina sain isältä lahjaksi hänen vanhan Canonin AE-1 järkän, jota kai voi pitää vakavemman harrastuksen aloittamisesta. Samalla tuli löydettyä Kamera-lehti jonka "tissikuvat" tekivät syvän vaikutuksen esipuberteettiseen mieleeni. Muut luki välitunneilla koulun yhteydessä olleessa kirjastossa sarjakuvia ja minä syvennyin Kamera-lehteen. Tuli siinä puolihuomaamatta selailtua myös niitä teoriapuolen juttuja ja jonkun verran jopa analysoitua kuvia. Köyhänä koululaisena oppi piti hankkia myös muuten kuin kuvaamalla ja kokeilemalla. Filmi oli sikahintaista henkilökohtaiseen budjettiin suhteutettuna (kehitetty negakuva kaikkineen 3,5mk/kpl ja tulot oli viikkoraha 20mk + mainostenjaosta saadut hilut) Dia tuli löydettyä aika nopeasti etenkin kun faijalta löytyi jo projektorit yms. ja tyhjiä kehyksiäkin oli kaapeissa vino pino. Seuraava boostaus tuli lukioaikoina kun tutustuin toiseen kuvaamista harrastaneeseen kaveriin. Tuolloin aikaan ennen nettiä muiden harrastajien kuvia ei ollu juurikaan näkyvillä missään ja kuvaava kaveri toi pientä "kilpailuhenkisyyttä" tuotosten laadukkuuden suhteen ja samalla piristysruiskeen kehittyä kuvaajana. Kolmas aallonhuippu oli digitaalikameroiden ja netin tulo ja sitä eletään vieläkin.. Kuvannut olen niin pitkään kun muistan ja omiin albumeihin laitettu oman elämän dokumentointiprojekti alkaa jostain 3-luokan luokkaretken kuvista. Sitä edeltävät on porukoiden albumeissa.