Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Bronica S2?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana 3js, 24 Tammikuu 2010.

1. 3js

3js Member

686
    0
    16
    Mahtaako kukaan tietää miten toi syväterävyysasteikko on hoidettu 50 millisen suhteen? Löytyykö se siitä sivusta vai miten? Pitääkö vaihtaa oma tarkennuskierä? Vai onks sillä omaa? Danks etukäteen.

2. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36
    Vs: Bronica S2?

Mulla on se mikä lie kierä (=eli helikoidi?) joka tuli kameran mukana kun käytettynä ostin, ja tässä on asteikot 75, 80 ja 100mm:lle. Siihen kyllä sopii nämä tavallisimmat objektiivit kaikki mitä mulla on, eli 50/75/135/200mm Nikkorit, mutta asteikkoa ei kaikille ole. En tiedä oliko erikseen koskaan toisenlaisia joissa erona on tuo asteikko?
    50mm objektiivin kyljestä ei myöskään mitään vihjeitä löydy, pelkät aukkonumerot vain.

3. 3js

3js Member

686
    0
    16

Okei, luulis et semmonen helikoidikin löytyis jos olis se 50 millinen, mutta tiedä häntä.

4. Vs: Bronica S2?

Ei löydy... On olemassa toinen helicoidi, mutta se on lähinnä pisimmille telelinsseille. Ja itse en ole tähän päivään mennessä nähnyt sitä myynnissä missään. En sitten tiedä, olisiko joku tehnyt erikseen tuon syväterävyysasteikon 50 mm linssille. Ja toisaalta onko se sama eri linsseillä mitä on olemassa... Niitä 50 mm linssejä kun on ainakin 2 nikkoria F=1:2.8 ja sitten uudempi F=1:3.5. Itselläni on tuo vanhempi valovoimaisempi värkki.

edit: niin onhan sitte vielä tuo Komuran 50 mm 3.5 linssi. Lieneekö kaikissa tarkennusasteikko ihan sama?

http://medfmt.8k.com/brondof.html

5. IKI

IKI Member

116
    0
    16

Minullla on noita tarkennusosia ainakin kolmea tyyppiä.Yksi on semmoinen jossa asteikot 50, 75, 135 ja 200 mm polttoväleille. Kamera on malli S2a. Saattaisi olla yksi tuommoinen jopa joutilaana

6. Vs: Bronica S2?

Oho... enpäs ole tuollaseen törmänny koskaan. Tosin ihan hyvin oon pärjänny tolla perus 75/200 bajonetilla, vaikka ei 50 mm linssille sitä asteikkoa olekaan. Onkos toi joku S2A versioon tehty helicoidi vai onko toi vanhempaa perua?

7. Vs: Bronica S2?

Oli niitä useaa eri tyyppiä mutta kuka niitä viitsi vaihtaa, kun ei mihinkään vaikuttannu. Sensijaan noita Bronican räppänöitä piti olla ainakin kolme runkoa: Yksi huollossa, toinen menossa huoltoon ja kolmas saattoi toimia yhden kuvauksen jos oli muistanut lukea iltarukouksen ja kumartaa aamulla mekkaaan päin...

8. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Joo, en suosittele noita bronicoja (S2) edes vihamiehillenikään. Hirveitä louskuja. Sitten kun mennään tuonne uudenpaan SQ-luokkaan, niin jo muuttuu ääni kellossa, tai siis kamerassa.

kapa

9. toninikkanen

1 628
    0
    36

Liittyykö nämä epäluotettavuusantipatiat ainoastaan S2-malliin vai onko myös S2A ja EC-TL mielestänne susia?

10. Kasimir

9 684
    547
    113

Omalta osaltani en osaa vastata, mutta tuosta mainitsemastani rungosta on huonot kokemukset, tosin vain lainakamana ja kaverin (oikeastaan kahdenkin) eri ihmisen henkilökohtaisten kokemusten kautta. Siis puolimutua. Itsellni ollut SQ ja SQ-A, joista ei mitään moitittavaa. Vuosia käyttäneenä en kertaakaan käyttänyt korjattavana. Aina pelasi.

kapa

11. Vs: Bronica S2?

No nuo kokemukset lienee melko vaihtelevia, koska oma Bronica S2 on toiminut moitteettomasti. Perä vähän vuotaa, mutta se nyt ei ole itse kameran vika. Ja kai nyt 43 vuotiaan perän kuuluukin hieman vuotaa...

12. Vs: Bronica S2?

Bronica S2 on oikein jännä ja hauska kamera. Onhan niissä vikoja mutta niin on muissakin samanikäisissä... Peilimekanismi on erikoinen/mielenkiintoinen ja äänestä huolimatta tärähdys valotuksen alussa ei ole niin kova kuin voisi luulla. Peruslasi 75mm Nikkor piirtää neulanterävästi. Ihan hyvä perus peili-6x6, joka esim. saattaa jopa vaikka toimia. En valita.

13. Vs: Bronica S2?

Mä oon tykänny kaikista mun kameroista eniten tuosta Bronicasta. Se vaan on niin sairaan hieno peli. Joo ehkä ne on epävarmoja, mutta kun ei palkkani ole kiinni Bronican toimivuudesta, niin en tuosta pahemmin välitä.

14. toninikkanen

1 628
    0
    36

Oikeastaan itse kyselin juuri siksi tätä juttua, että onkos koko Bronican epäluotettavuusmaine lähtöisin vaan tosta S2-mallista vai onko muissakin havaittavissa "tavallista enemmän hajoamista kuin mitä nyt yli nelkytvuotiailla yksilöillä yleensä" (mitä ikinä tarkoittakaan)?

15. Kasimir

9 684
    547
    113

Taitaa näin olla. Kuten jo aikaisemmin mainitsin niin vuosia työhevosena olleet SQ ja SQ-A eivät kaivanneet korjausta koskaan.
    Työpaikan Hasseli kylläkin.

kapa

16. lautturi_

lautturi_ Member

962
    1
    18

sq-a ei tarvinnut vieläkään..välillä filmin siirto takkuilee vähän. vaihdoin varmuuden vuoksi patterin ;) oli muuten hiton kallis..15 hiton euroa yhestä pölyttyneestä patterista tuntuu aika paljolta..

17. toninikkanen

1 628
    0
    36

On se nyt kumma että vähemmän aikaa tehtyä S2:ta on ollut kaikilla mutta pitempään valmistettua S2A:ta, josta rattaiden hajoamistyyppivika on korjattu, ei ole mun lisäks kellään. Noh saan siis ihan itse kokeilla, miten luotettavasti se kestää käyttöä seuraavat 40 vuotta..

18. IKI

IKI Member

116
    0
    16

Minullakin on tuo S2A malli. Hyvin on louskuttanut vaikka on vanha ammattikäytössä ollut peli. Optiikkaa on 52 - 300 mm väliltä ja periä muutama. On myös paljelaite jolla voi tarkentaa äärettömään kaikilla objektiiveilla. Sovittamista odottamassa on 2,8/200 mm ja 3,5/450 mm optiikat (pelkät linssiosat).

Mielenkiintoinen värkki kaikkiaan

19. toninikkanen

1 628
    0
    36

Kummat palkeet sulla on? Ne "compact bellows" vai ne hienommat joissa on tilt/shift-ominaisuudet? Voisitko kertoa noiden linssien sovittamisesta lisää, ilmeisesti jotenkin askartelet palkeisiin kiinni ne?

Ostin Jimmy Kohilta sekä runkotulppia että helikoidiin tulevia tulppia parit kappaleet samalla kun ostin muita tarvikkeita, juuri siksi, jos joskus innostun sovitteluhommiin, niin noista voi olla apua.

20. Kasimir

9 684
    547
    113

No jopas ovat patterille hinnan keksineet. Joskus huomasin minäkin pientä epämääräisyyttä filminsiirrossa. Ei koskaan sentään ruudut menneet päällekkäin. Välit kyllä välillä vaihtelivat. Hasselilla taasen meni päällekkäin.

Mainosmies kapa, joka kehuu kameramerkkiä, joka on jo haudattu