Vs: Miksei mene filmi spiraalille 1. Metallikierukka ladataan aloittaen kierukan keskeltä. Siellä on 'sarvet' tai klipsi johon filmin suoraksi leikattu pää löysästi kiinnitetään, emulsio alaspäin. 2. Filmirullaa pitävä kämmen puristaa filmiä hieman alaspäin kuprulle niin että filmi kulkee sujuvasti kierukan sisään. Kierukkaa pitävä käsi pyörittää kierukkaa kunnes filmi on kokonaan kierukalla.
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Mistähän noita metallispiraaleja löytyisi, olen ajatellut itsekkin siirtyä niihin, kun muovispiraalit takkuaa milloin enemmän milloin vähemmän. Ja eikait noiden hinnat nyt luulisi niin hirveitä olevan...
Vs: Miksei mene filmi spiraalille spiraalit astianpesukoneeseen niin piki lähtee, siellä ne pesee automiehet pölykapselinsa ja siellä pestään pikeentynyt työmaa kahvinkeitinkin. mammalle tosin ei tohdi tästä kertoa.
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Metallisia purkkeja saa hieman metsästää, mutta eivät välttämättä ole kalliimpia kuin muoviset. Itse olen onnistunut löytämään peräti seitsemän erikorkuisia metallisia purkkeja spiraleineen, kinolle, keskarille ja 70mm:n filmille. Kameralaukun myyntipalsta, tradera.se, blocket.se, ebay... Pisimmän matkan teki 70mm:n purkkini joka tuli Kaliforniasta saakka. Kindermann ja Nikor ovat laadukkaita merkkejä, mutta ei kai näissä oikeastaan ole suurempia eroja.
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Kiitos vastauksesta, laitoinkin jo ostoilmoituksen. Netistä surffailin että myös uusia löytyisi ja ilmeisesti sopisivat myös patersonin muoviseen purkkiin: http://www.thedarkroom.co.uk/catalogsea ... 2500+Tanks"]http://www.thedarkroom.co.uk/catalogsearch/result/?q=Hewes+Stainless+Steel+Spiral-120%2F220mm+with+1+inch+Centre+Core+for+Jobo+2500+Tanks http://www.thedarkroom.co.uk/hewes-stai ... tanks.html"]http://www.thedarkroom.co.uk/hewes-stainless-steel-spiral-35mm-with-1-inch-core-for-paterson-tanks.html
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Suosittelisin että ostat samalla kerralla sekä purkin että spiraalit metallisina.
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Kirjoitin tämän pari vuotta sitten, mutta miksipä se olisi siitä muuttunut: Viimeisimmästä kehityksestä taitaa olla lähes kymmenen vuotta, mutta tuhansien rullien kokemus säilyy motoriikassa varmaankin loppuiän. Kino: Kasetilla napakka isku pöytään nuppi edellä, jolloin pääty irtoaa tai sen irroitus pihdeillä rouhaisten. Filmi puolineen ulos oikeaan käteen, peukalon kynsi filmin reunaan ja vasemmalla repäisten pää suoraksi. 120: Rulla vasempaan käteen, oikean käden peukalonkynnellä liimapaperi poikki ja oikealla kädellä vetäen suojapaperi suoraksi, jolloin filmi kelautuu kauniisti rullalle, siirretään ote rullan ympärille ja repäistään filmin pää irti suojapaperista. Metallispiraalille: Spiraali vasempaan käteen, peukalo toiseen päähän, etusormi vapaaksi ja loput sormet vastapuolelle. Filmin pää oikean käden peukalon ja etusormen välissä, rulla kämmenessä. Taivutetaan filmiä sen verran kaarelle, että se menee sopivasti kierukan sisään, vasemman käden etusormi ottaa filmin pään vastaan ja ohjaa sen keskelle spiraaalia ja painaa sen jousen alle tai painaa lukituskynnen filmin läpi. Nyt kelataan filmi spiraalille kevyesti vetäen vasemman käden pyörittäessä spiraalia ja oikean käden peukalo-etusormiyhdistelmän pitäessä filmiä hiukan kaarella. Rulla pyörii kämmenessä kevyessä puristuksessa. Kinossa lopuksi puola irti. Siinä se, ei kai tuohon puolta minuuttia mene. Ei ole tullut koskaan katsotuksi. Tärkeintä on opetella riittävän herkkä kosketus, jolloin filmin oikean asettumisen spiraalille tuntee sormenpäissä.
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Hyvät ohjeet, juuri näin se tapahtuu. 70mm:n filmiä menee spiralille täydet viisi metriä samalla periaatteella. Siinä on jo hieman pyörittämistä.
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Koska filmin ihan alkupäässä ei ole valoitettuja ruutuja, niin itse laitan valossa huolellisesti filmin alkupään rullalle ja jatkan pimeässä siitä. Kokeilin eilen laittaa metallispiraalille ja kyllä se onnistuu nyt minultakin. Tosin vaatii hiukan harjoittelua.
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Kyllä mä alun saan aina eka yrittämällä menemään, mutta puolessa välissä filmiä jää jumiin. Olen katkaissut filmin, ja laittanut uudelle spiraalille lopun. Ei siinä mene kuin yksi ruutu. Harmittaahan sekin, kun yksi kuva jää tekemättä. TJ Ukka
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Kyllähän se kielisi sellaisesta että spiraalissa on kitkaa (paskaa/kosteutta) suhteessa tmaxin kelvottomiin ominaisuuksiin. Eli spiraali liukkaammaksi tai tmax jäykemmäksi. osta yksi uusi spiraali ja koita sillä, spiraalit ei paljon maksa.
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Kyllä vaikuttaa siltä, että spiraaleissa on pinttynyttä likaa huolimatta siitä, että olen aina pessyt hyvin. Pitänee pari jynssätä ihan hammasharjalla. TJukka
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Ei jynssäyksestä huolimatta meinannut mennä, mutta nyt olen leikannut pidemmän pätkän kuvatun filmin alusta pois ja pari rullaa on mennyt kuin heittämällä? Puhe siis kinofilmistä, omituista, mutta tuo muutaman ruudun leikkaaminen rullan alusta näyttäisi poistavan ongelman. T Jukka
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Patersonin spiraali tökki, aina jäi 3-4 ruutua ulos ja filmi hyppäsi pois spiraalilta... Puhdistin joka uran ensin pesten ja sitten kuivana karkealla käsipaperilla ängeten paperin läpi uran. Tänään sain työnnettyä koko filmin spiraalille ilman että tarvitsi yhtään nitkuttaa.
Vs: Miksei mene filmi spiraalille No, kirjoitan tähän omia kokemuksiani Patersonin spiraaleista... Jostakin aikoinaan luin, että Patersonin spiraalin pitää olla ns. "bone dry", jotta filmi menee hyvin spiraalille. Kokeilin spiraalin kuivaamista tukankuivaajalla. Se toimi, siis kuivan spiraalin kuivaaminen Nykyään laitan aina spiraalit kiertoilmauuniin ennen kehityshommia, 50 C ja 1 min. Eivät spiraalit enää takkua ollenkaan. En niitä mitenkään erityisen huolella ole pessyt, normaali huuhtelu tiskipesuaineella aina kehittämisen jälkeen vain. Edit: mainittakoon, että minulla on Patersonin spiraalit jostain 70-luvulta.
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Pitääpä tätä kokeilla! Mulla on aina spiraalit viikon kuivumassa, mutta ei kait riitä. T Jukka
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Voi teitä ressukoita, jotka taistelevat vielä muovispiraalien kanssa. Itse siirryin syksyllä metallikierukoihin ja purkkeihin ja homma toimii nyt hienosti, spiraalille laitto on tätä nykyä mukavan leppoista touhua, poissa hikinen ähinä muovirimpuloitten kanssa. Yllättävän työläs oli vain löytää metallikierukat, ebaysta sitten löydin hewelsit mitkä on parhaasta päästä. Purkki oli ehkä vieläkin hankalampi löytää jostain amerikasta se loppujen lopuksi tuli, mutta tyytyväinen olen.
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Ei mulla oo ollu mitään ongelmaa ei aptersonin eikä jobon spiraalien kanssa. Joskus tosiaan jos vähän ylipitkä kinofilmi jumittaa niin kunnon napautus pöytäänja taas menee.
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Olen ollut huomaavinani että kino 400Tmax on herkkä jumittumaan jos haluaa 36 ruutua mukaan. Valotankin nykyään 36 ruudun filmistä vain 24 ruutua. Muutenkin 36 ruudun valottaminen on minulle liikaa.
Vs: Miksei mene filmi spiraalille Ei mullakaan ennen tmaxia, trixi meni aina suoraan spiraalille. Kyllä näillä konsteilla, mitä on tullut: - tarkka pesu - enemmän päätä pois - kopautus pöydän kulmaan, jos jumittuu eiköhän noilla saa tästä lähtien spiraalille, nyt on jo 2 mennyt ihan sujauttamalla. T Jukka