Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Miksei ev-arvoja digikameran näytöltä

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tuojuk, 10 Kesäkuu 2024.

  1. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 587
    1 602
    113
    Hyödyllinen toiminto olisi, jos saisi perinteiset ev-arvot digikameran näytöltä vaikka pieneltä alueelta. Helpottaisi esim. studiokuvauksessa valojen säätöä.
    Jos väläyttäisi koekuvan ja katsoisi kameran näytöltä suurentamalla vaikka valopuolen tiettyä posken kohtaa ja sen jälkeen varjopuolen. Samoin voisi katsoa kaikki eri osiot, jotta esim. taustassa ja kohteessa olisi riitävä ero tai että hiusvalo ei olisi kirkkaampi kuin päävalo jne.
    Samoin olisi hyvä toiminto maisemakuvauksessa.
     
  2. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    3 464
    713
    113
    ^ Monien kameroiden näytöissä on jo ennestään melkoisesti tietoa, että ei välttämättä mahdu enää tuollaista.

    Erillisissä valotusmittareissa mainittu toiminto yleensä on, ja ovat muutenkin kätevämpiä käyttää studiokuvauksessa.
     
  3. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 587
    1 602
    113
    Näin on ja sellaista minäkin käytän. Säästäisi vain tilaa kameralaukussa, jos tuon saman voisi tehdä ottamastaan koekuvasta. Kameran takanäyttö kun aina hieman valehtelee.
     
  4. jaska26

    jaska26 Active Member

    396
    116
    43
    Takanäyttö ei valehtele ja toimii toki hyvin ihanteellisissa olosuhteissa. Kuvan valotuksen kannalta vaikeat tilateet ovat kuitenkin usein sellaisia, joissa valon ja varjon erot ovat suuria, kuten kirkas auringonpaiste, joka vaikeuttaa myös kuvan tarkastelua takanäytöltä. Ainakin minulla olevissa Panasoniceissa etsintä voi käyttää myös jo otetun kuvan katseluun ja zoomaamiseen ihan kuten kuvaamiseenkin silloin kun valaistus liiaksi häiritsee takanäytön käyttöä. Tosin ei se etsin kuvan katselussakaan ole läheskään niin kätevä ja hyvä kuin takanäyttö on silloin kun ympäristön valaistus sen vain sallii.
     
    Viimeksi muokattu: 10 Kesäkuu 2024
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 381
    1 251
    113
    Salamakuvaus ja studiokuvaus on aikalailla vähemmistön hommia.
    Käteviä EV-näytöt olisi, nykyään varmaan moni ei niistä ymmärrä.
    Kun sais edes toiminnon jossa joistikilla vois liikutella pientä mittauspistettä näytöllä ja histogrammissa joku pallukka näyttäis missä mennään. Ja nimenomaan selkeä RGB-histogrammi kun ihmiskuvissa punainen kanava on kriittinen ylivalotuksen suhteen.

    Harmittaa kun Canonin ropsukamerasta (R6) on pc-synkkaliitin jätetty pois, ei ole edes akkukahvassa niinkuin R:n kahvassa on.
     
  6. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 725
    125
    63
    Studiossa kameraan kiinni joku ulkoinen videomonitori jossa on false color tai vastaava näkymä. Jos hinnat alkaen malleja miettii, niin Feelworld F5 taitaa olla reilu 150e ja siihen akku + HDMI-piuha päälle.
     
  7. hoffig

    hoffig Member

    52
    23
    8
    Jos kamera tukee näytössä LUT:eja, niin false color LUT on myös yksi vaihtoehto, joskin sen rukkailu päälle ja pois voi vaatia enemmän tai vähemmän ähellystä riippuen kamerasta.
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    23 071
    3 449
    113
    Kyllä se prosessoidun kuvan näyttäää, ja näkymä voi poiketa paljonkin raakakuvasta. Toki, jos kameran prosessori saa kuvan korjattua siihen näytettävään muotoon, onnistuu sama jollain konstilla editoijaltakin, mutta varsinaisesti luotettava se takanäytön kuva ei ole.