Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikro- ja makrokontrasti

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Kasimir, 4 Heinäkuu 2013.

  1. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Selvittäkääpä selkokielellä, mitä nuo termit oikeasti tarkoittavat ja miten ne näkyvät lopullisessa vedoksessa. Esimerkkejä saa myös laittaa, vaikka printtejä ei täällä voikaan esittää.
    Paras selitys mitä olen muualta saanut, oli että makrokontrasti on noin 0.06 neliömetriä (=A4).

    kapa
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 346
    113
    Vs: Mikro- ja makrokontrasti

    Enpä osaa selittää, mikä tietysti johtuu siitä, etten ymmärrä asiaa sen täsmällisemmin.  Mutta, suosikkifilosofini BB on sanonut, että kaikki asiat ovat yksinkertaisia, kun itse on yksinkertainen.  Minä olen tyytynyt seuraavaan näkemykseen, piippareilta varmastikin löytyy paremmalta kuulostavia tulkintoja.

    Makrokontrasti on se densiteettiero, joka kuvan tekemisen laitteistolla saadaan aikaan. Siis printissä valkoisen ja mustan ero.

    Mikrokontrasti on lähekkäisten vaaleiden ja tummien ero, joka sitten osin aikaansaa terävyysvaikutelmaa siinä vedoksessa/tulosteessa.  Siis miten pienen sävyeron tai miten pienen kohteen sävyeron laitteisto pystyy toistamaan.

    Kaikki työnkulun vekottimet alkavat toistaa "mustan ja valkean" asemasta tummempaa ja vaaleampaa harmaata, kun pienennetään palikoita. MTF-käyrät sitten kertovat juuri siitä.


    Kuvassa tämä näkyy hyvin, kun viivakuvioita printtaillaan. Harvempi viivoitus toistuu "mustana ja valkeana", mitä ne nyt sitten milläkin (esim. tulostimella) ovatkaan, tiuhempi harmaan sävyinä.

    Tulosteessa siis yksityiskohtien erottumisena, pintarakenne jne.
     

    Liitetyt tiedostot:

  3. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Mikro- ja makrokontrasti

    Kiitos Sakke. Tuota minä uumoilinkin, mutta selkeää vastausta en ollut vielä saanut keneltäkään. Täältähän se olisi selvinnyt alta aikayksikön, eikä pikselipiippareitten saitilta ,)
    Mikroista ja makroista ei ennen puhuttu, puhuttiin vain kontrastista ja terävyydestä ja niitten kompromisseista (lähinnä ison koon objektiivien kohdalla).

    kapa