Vs: mikro 4/3 -kamerat Katselin tuossa reissukuvia ja huomasin vähän odottamattoman asian: vaikka rungossa (E-PL2) on ollut vakaaja käytössä, niin silti terävyysero 1/400s ja 1/200s otettujen kuvien välillä on usein huomattava. 1/400s voittaa tuosta vain, vaikka mistään telekuvaamisesta ei ole kyse. Kittizoomilla (14-42/3.5-5.6 II R MSC) noita on kuvattu. Onkohan tässä kyse samasta ongelmasta, josta aikanaan kohistiin ensimmäisen, optisesti parhaan 14-42 -kittizoomin kohdalla? siinähän 'piippu' pääsi sotkemaan tarkkuutta sopivilla valotusajoilla, käytännössä 1/125 - 1/250s -alueella. Erikoista kuitenkin. Samalla pisti merkille exiffejä katsoessani sekin, että vaikka maisemaa on kuvattu ja tarkennuksen pitäisi olla kaiken järjen mukaan äärettömässä, niin se huitelee noin 4 metrissä.. Vähän huolestuttava havainto, täytyy perehtyä aiheeseen enemmän. Voihan olla, että maksimikontrasti saavutetaan jo noin paljon eteen tarkentamallakin jos/kun objektiivi ei pysty parempaan piirtoon? Ei kuitenkaan ole kovin kiva lukea EXIF:stä tämmöistä maisemakuvan kohdalla: <LIST> <LI> Circle Of Confusion : 0.015 mm</LI> <LI> Depth Of Field : 2.42 m (3.20 - 5.62)</LI> <LI> Field Of View : 23.9 deg (1.73 m)</LI> <LI> Focal Length : 42.0 mm (35 mm equivalent: 84.0 mm)</LI> <LI> Hyperfocal Distance : 14.68 m</LI> </LIST>
Vs: mikro 4/3 -kamerat Hankimpas sitte vihdoin ja viimein tämän m43-kameran. Harkintojen jälkeen jätin E-P1:n hyllylle ja valitsin uutukaisen iskemättömän E-PL2:n omaksi kumppaniksi. Kittitavaroita tietysti niin paljon mukaan ko pystyi, eli on akkua ja 14-42 & 40-150. Tykkään kyllä nuista Olympuksen laseista, ja epäilen kyllä hommaavani tuon 45mm f/1.8 jossain vaiheessa elämäntilannetta. Myös pannari pitäisi hommata, mutta se tulee luultavammin Panasonicin puolelta. Ostin kameran Maanantaina, latailin akut ja lueskelin ohjekirjan lävitte pääsääntösesti. Muutaman kuvan olen sillä nyt sisätiloissa ottanut, vaikuttaa ihan hyvältä. Vaikkaki en ole tottunu sisällä kuvaamaan f/4:llä , sitä valovoimaa on siis saatava. Kohinaahan tämä tuottaa, mutta omaan silmään mustavalkokuvissa ihan mukavan näköstä suttua sieltä tulee. Ei mitenkään häiritsevää. Katsotaampa mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja siirrynkö kokonaan Nikonista pois, nytkun äskettäin myin liki puolet kalustosta pois. Mukavan kevyeksi, mutta tyhjäksi, muuttui laukku.
Vs: mikro 4/3 -kamerat Ensimmäinen m43 kamerani oli hopeinen Olyn E-PL1, sen alkuperäisen kittizuumin vaihdoin MKII, joka toimii mielestäni kokoonpantavuuden ja laadun suhteen ok. Vekotinhulluus vaivasi, joten hankin vielä toisen mustan E-PL1:n. Nt on kalustossa myös Panan GF2 jonka mukana tuli 14mm F2,5. Lisäksi on adaptereita isommille objektiiveille, sekä Olyn 40-150mm ja 12-50mm zoomit. Viime viikonloppuna kuvailin tyttäreni kanssa pienessä pakkasessa (molemmilla E-PL1) ja huomasin yhden harmillisen jutun, joskus painoin vahingossa videonappia, koska käsineet oli sen verran turpeat, no onneksi akku ei siitä tyhjentynyt, joten nuohan saa poistettua - mielenkiintoista videota rantoja kävellessä ;D Nyt on sitten pakko myöntää, että ostin juuri myös käytetyn Sony 5n kitin ja erillisen EVF etsimen, saapas nähdä, mitä siitä seuraa.
Vs: mikro 4/3 -kamerat Yksi asia tosin on ihmetyttäny.. Nimittäin nuo pystykuvat.. Kamera kun ei niitä käsitä kääntää. Enkö mie vain ymmärrä jotaki?
Vs: mikro 4/3 -kamerat Joissakin kameroissa sensori ymmärtää missä asennossa kuva otetaan, ja joissakin ei, se kerrotaan yleensä teknisissä tiedoissa.
Vs: mikro 4/3 -kamerat Kuuluu ominaisuuksiin jotka ovat kalliimmissa e-p1/2/3 malleissa. Pl-malleista pitää jättää pois aina jotain....
Vs: mikro 4/3 -kamerat No jopa on melkoset säästöt saavutettu...Kiusattaan ihmisiä...Noh, eipä se ole koneella ko yksi napin painallus, mutta silti melko ilkeä temppu.
Vs: mikro 4/3 -kamerat Onko kellään kokemuksia lisäkahvoista EPL-5:een? Mistä löytyisi ja minkälaisia? Hieman ahdistaa pakkasessa hanskoilla tuo liukas ja pieni alkuperäinen kahva.
Vs: mikro 4/3 -kamerat Ihan kiusallani. Kameroistahan en tiedä mitään, niistä puhuvat tietäjät. Varsinkin ne, joilla ei ole minkäänlaisia kytkentöjä. Minulla on kytkentä, minulla on kaksi tuon merkkistä vehjettä. Ei kylläkään tuota: http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Reviews/Panasonic-Lumix-DMC-GH3/Measurement kapa
Vs: mikro 4/3 -kamerat Usein kuulen m4/3-kameroita moitittavan liian suuresta syväterävyysalueesta. Tämän ns. ongelman olen ratkaissut seuraavasti: Käytän joko Photoshopin Field Bluria tai Topaz Lens Effectsin valmiita profiileja (parempi ratkaisu) pehmentämään taustaa. Topaz Lens Effectsissä on kaikkien tunnetuimpien objektiivien Bokeht valmiina profiileina, kuten Leitz, Zeiss, Canon ja Nikon. Tämän esimerkin olen tehnyt erilliselle layerille Photoshopin Field Blurilla (vain CS6), kuvankäsittelyaikaa tämä ei lisää kovinkaan merkittävästi. Kuvattu 300 millisellä joten originaalissakin on aika vähän syväterävyyttä.
Vs: mikro 4/3 -kamerat Ei ole ei, mutta Topaz-plugiini tekee aivan aidon bokehn. Itse en pysty sitä millään erottamaan aidosta. Laitan myöhemmin mallit kunhan joudan (ainoa heikkous - Topaz laskee hiton kauan profiilia), nyt häivyn salille ja palaan linjoille myöhemmin..
Vs: mikro 4/3 -kamerat Usein kuulen kaikenlaisia muitakin hölmöjä väitteitä. Yllämainitun ongelman olen ratkaissut käyttämällä suuriaukkoisia objektiiveja. Tulee ihan just niin kapeaa tai leveää DoFfia kuin kuviini haluan.
Vs: mikro 4/3 -kamerat Mistä saat suuriaukkoisen 300 millisen m4/3:een. En tarkoita mitään vanhoja manuaalipaskoja. Minulla on suurivalovoimaisin 300 millinen mitä rahalla saa ja sekin on vain 5,6?
Vs: mikro 4/3 -kamerat En minä 300mm:sta mitään sanonut. Toistaiseksi m4/3 systeemin kanssa pitää vaan odottaa sitä suuriaukkoista pitkää teleä. Panan 100-300 syväterävyysalue on on se mikä on ja sen kanssa on elettävä siihen saakka että suurempiaukkoinen tulee, jos edes riittävän pitkää tulee riittävän ajoissa. Ei paljon lohduta se että se tulee joskus 20 vuoden päästä. Joka tapauksessa tämä kuvio näyttää toistaiseksi siltä, että osa hommasta on ainakin minun hoidettava peilijärkkärillä, ja sen mukaan menen. Mieluiten tekisin kaiken pienellä ja kätevällä, mutta kun ei OM-D E-M5 kaikkeen taivu vaikka laatupeli onkin.
Vs: mikro 4/3 -kamerat En oikein ymmärrä tuo blurrin tavoittelua, minusta pääkohteen tarkkuus on A ja O, mitä muuta tarvitaan. Onko blurrin määrässä joku raja joka pitää saavutta tai ylittää, miten se mitataan? Ootte te vaan kovia kundeja, jopa epäterävyysalueella on merkitys kuvan laatuun! Jos taas suoraan sanon, niin turhanpäiväistä saivartelua kaikki tyyni, tarkka pääkohde on se mikä ratkaisee.
Vs: mikro 4/3 -kamerat En oikein ymmärrä tuo blurrin tavoittelua, minusta pääkohteen tarkkuus on A ja O, mitä muuta tarvitaan. Onko blurrin määrässä joku raja joka pitää saavutta tai ylittää, miten se mitataan? Ootte te vaan kovia kundeja, jopa epäterävyysalueella on merkitys kuvan laatuun! Jos taas suoraan sanon, niin turhanpäiväistä saivartelua kaikki tyyni, tarkka pääkohde on se mikä ratkaisee. [/quote] Minä ymmärrän. Tuolla erotetaan kohde ympäristöstä, yleensä taustasta. Monesti tarkka pääkohde hukkuu tarkkaan taustaan. Aina ei haeta piilokuvia ihmisille nähtäväksi. kapa
Vs: mikro 4/3 -kamerat Minä ymmärrän. Tuolla erotetaan kohde ympäristöstä, yleensä taustasta. Monesti tarkka pääkohde hukkuu tarkkaan taustaan. Aina ei haeta piilokuvia ihmisille nähtäväksi. kapa [/quote] Samoin. Näinhän se menee, varsinkin eläin- muotokuvauksessa on oleellista nostaa kohde esiin taustasta ja parhaiten se onnistuu suurivalovoimaisella linssillä. Taidokkaasti tehtyä photariblurraustakaan on turha aliarvioida, olen monta sellaista näyttänyt kuvaajakollegoille, eikä kukaan ole erottanut niitä ns "aidosta". Tuo Photariblurraus jonka yllä tein, on valitettavasti (nettitekniikka) tehty vain pienille jpeg-tiedostoille, siksi sen erottaa aidosta jopa Sokea-Reetakin. Laitoin sen vain esimerkiksi siitä, mitä mahdollisuuksia pelkkä photari tarjoaa.