Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

mikro 4/3 -kamerat

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana angulex, 8 Lokakuu 2010.

  1. htc

    htc Member

    133
    1
    18
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    No just. Seison korjattuna, mutta pystypäin ;-)
     
  2. Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Noo, kyllä se E-P2 sentään oli oikea valokuvauskone E-PL1:hen verrattuna. Ai että vieläkin lämmittää kun muistelen ja niin vaan helpolla tuli hyvä kuva toisensa jälkeen oikein valotti ja teräviäkin vielä oli se vaan hyvä kamera! Eikä siinä E-PL1:ssäkään tietysti nyt mitään vikaa sinänsä ollut mutta silti jotenkin se oli enemmän sellainen naisväen kamera.
    -p-
     
  3. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Kai se on sama E-PL1:n ja naisväen kanssa, kun ei paremmasta tiedä...
     
  4. Faeleri

    Faeleri Member

    197
    2
    18
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Tästä olen samaa mieltä. Olen suositellut naisväelle tuota E-PL1 kameraa pokkarin ja edullisten järkkäreiden tilalle. Erittäin tyytyväistä palautetta on tullut pienestä koosta ja kuvan laadusta. Tarvittaessa kameran voi kääriä hello kitty sukkaan ja laittaan käsilaukkuun.

    Omistan tuon E-P2 toisena runkona ja minulle se on parempi kamera, kuin E-PL1 käytettävyyden vuoksi.
     
  5. kurki

    kurki

    237
    0
    0
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    PL1 on naisten kamera, vai niin. Olen sen verran karvainen naamastani, ettei kukaan ole minua naisena pitänyt ja silti olen kuvannut moisella naisten kameralla nelisen tuhatta kuvaa. Pieni ja näppärä ja kevyt kamera mukana kuljetettavaksi, menee helposti vaikka puseron taskuun.
    Kolmisen viikkoa sitten heräsi innostus uuteen kameraan ja niinpä Verkkokaupasta lähti mukaan P3. Sovittelin puseron taskuun OMDtäkin, mutta se tuntui jo hiukan hankalalta, etsin hiukan takerteli taskun suussa.
    Kuvan laadussa samoilla objektiiveilla en ole huomannut mitään parannusta PL ykköseen. Onhan P kolmosessa pari pyöritettävää rullaa jotka hiukan parantavat käytettävyyttä.
    Ehkä suurin parannus on kuitenkin kosketusnäyttö, koska takatelkkaria enimmäkseen käytän. Onhan minulla VF-2 etsin, mutta silmälasien käyttäjälle takatelkkari tuntuu paremmalle, kuvasipa sitten jalustalta tai käsivaralta.
    PL1 kulkee vieläkin mukana ja etenkin pannarin kanssa huomaamaton taskussa.
    Ja luulen, että mikrojärkkäreiden suosio on juuri tässä mikrokoossa.
     
  6. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Kun eletään vuotta 2012 on surullista kuulla otettavan vakavasti ajatuksia PL-1:n olevan "naisväen kamera" ja että sellainen olisi järkevää "kääriä sukkaan". Voi vain kuvitella, millaista ahdistusta miehuudelle tuottavat vielä pienemmät kamerat ja millaisia fantasioita syntyy niiden käärimisestä. Käytettävyyttä käytetään usein rationaalisena moitteena, mutta reaalimaailmassa PL-1 on siinä oikeasti ylivoimainen hieman isompiinsa verrattuna juuri siksi, että se mahtuu paremmin taskuun. Kaikenmaailman säätöpyörät ovat useimmille lähinnä ihan turha rasite.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Pitkälti samaa mieltä. Itse en säätöjä kauheasti muuttele kun ne kerran olen mielestäni oikeiksi asettanut, joten pyörien puuttuminen on melko pieni pulma jos lainkaan.
    Ainoa todellinen pulma voisi olla oikean valottamisen vaikeus, sillä on merkitystä kuvanlaatuun. Katsotaan nyt miten E-PL1 pärjää kun alan harjoittelemaan oikealle valotusta, jos siinä syntyy ylivoimaisia ongelmia, niin olen valmis myöntämään, ettei E-PL1 ole oikeiden miesten kamera;-)))
     
  8. Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Ettei täällä nyt taas sivukaupalla keskusteltaisi E-PL1:n naisellisuudesta niin esitän kusymyksen: onko aina :) ja ;-) -pakko, että kirjoituksen sävy tulisi ymmärretyksi? Kuittailinpa vain Markulle, jolla on niin iso tarve todistaa samanlainen erilaiseksi. Enhän minä nyt tuota naisväkijuttua tosissani kirjoittanut, oikeastihan E-PL1 on aika gay.
    -p-
     
  9. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    ... siis en ole vieläkään oppinut oikeata E-PL1 -otetta? Pikkusormeni (digitus minimus) kun on kuvaustilanteessa siististi kameran alla.
     
  10. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    En oikein tiedä kumpaan pitäisi uskoa Dpreview'iin vai Pekkaan.
    Dpreview arvostaa P2: selvästi paremmaksi näytön osalta ja hieman paremmaksi ergonomian osalta, muuta menee tasan ja loput enemmän tai vähemmän PL1:sen eduksi.
    Molemmat sai 69 pojoa ja value oli PL1:lle selvästi parempi.
    Jopa valotus ja tarkennus oli parempi PL1:llä, samoin RAW laatu selkeästi parempi, IPEG vain hieman parempi mutta taas low light performance Jo selkeästi parempi kuin P2:lla.
    Jos minä kompensoin etsimen ja ergonomian merkityksen omalla toiminnalla, niin onhan PL1 selkeästi parempi valokuvauskoneena kuin miesten P2 ;-)
     
  11. htc

    htc Member

    133
    1
    18
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Usko sinä Dpreview:iin, niin pääset taivaaseen, ehkä.

    Onk mitään välii? ;-)
     
  12. Vs: mikro 4/3 -kamerat


    Juuri näin. Ja joskus sitä on lopulta vain uskottava suoraan itseensä, eikä aina turvauduttava muihin.
     
  13. Faeleri

    Faeleri Member

    197
    2
    18
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Jos vaikka mietit vielä toisen kerran miten kameroita myydään tavallisille kuluttajille. Lähtökohtana monella on kamerakaupassa valmistajan mielikuvat pohjana kameran valinnassa. Otetaan vaikka tämä OM-D jota myydään trendi pellen ;) kamerana
     
  14. Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Japanissa on aika tarkat tilastot sikäläisestä ostoskäyttäytymisestä, koska firmat ovat sopineet yhdessä jatkuvasta datan keräämisestä. Sen verran voisi tämän linkkisi tiimoilta laittaa asiaakin, että noiden tilastojen mukaan järjestelmäkameroissa Olympuksen ostajakunta on keskimäärin nuorinta. Samoin naisten osuus on Olympuksella keskimääräistä korkeampi. Toisessa ääripäässä kummassakin tilastossa on Nikon.
    -p-
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Päin vastoin, ei juurikaan näin, kaikkien ei ole mahdollista kokeilla kaikkia niitä kameroita jotka saattaisi kiinnostaa ja toisaalta ei ole asiantuntemusta ja taitoja edes testata, siksi ja juuri siksi kameroita testataan, jotta me pulliaiset saisimme hieman paremman käsitykseen kameroiden eroista ja todellisista ominaisuuksista.
    Kun meikäläinen lukee testejä, niin luen niitä omaa arvostusasteikkoa peilaten.
    Jos vaikkapa TM:n rengastestin voittaa merkki A, mutta sen äänitaso on häiritsevän korkea, en valitse sitä vaan parhaan niistä jotka ovat testin  hiljaisimpia.
    Mm ääritilanteet ei ole minulle niin tärkeitä, koska en kaahaa ja osaan jo mielestäni ennakoida tilanteita.
    Sama koskee kameratestejä. Jos kennon ominaisuudet on vain keskinkertaisia, mutta ergonomia loistava, sellainen ei ole minun kannalta se ensimmäinen vaihtoehto.
    Ja nyt taas saivartelijoille, puhutaan siis samankokoisesta kennosta.
    Jos takanäyttö on huono, mutta sen voi kompensoida hyvällä lisävaruste-etsimellä, en pidä ongelmaa merkityksellisenä jne.
    Pekka arvostaa ilmeisesti eri asioita kuin meikäläinen ja siksi vedän johtopäätökset Dpreview'in perusteella jonka eritellyt arvostelukohteet osaan laittaa oman arvostuksen mukaiseen järjestykseen ja silloin meikäläisen painoitetussa arviossa E-PL1 on parempi minulle kuin kalliimpi E-P2.
     
  16. Vs: mikro 4/3 -kamerat

    No sotketaan hiukan ja kysytäänpä kokemuksia, kuvanlaadun kestävyyden ja käyttömukavuuden suhteen ... kumpi "parempi" ... eli kumman tässä jättäisi itselle E-P3:n kaveriksi ... E-PL2:n vaiko E-P2:n ? 
    Itsestä tuo E-P2 todellakin tuntuu ja "kuulostaa" vankemmalta ja enemmän "oikealta" kameralta (jotenkin vaan kädessä jämäkkä ja kameran oloinen) ... mutta ... E-PL2:n kuvanlaatu ei ilmeisesti ole ainakaan "huonompi" - n. silmämääräisesti perustuloksia katsellen? Ei pitäisi sotkeutua näihin :) !

    p.s. Kommentoidaan tuota E-PL1:n tilannetta siten, että omat kokemukseni siitä (hinta/laatu/kuvien laatu) olivat pelkästään positiiviset! "Hyvä kamera" hinta/laatu !! Kuvatkoon sillä nyt kuka vain!
     
  17. Est

    Est Well-Known Member

    17 347
    1 857
    113
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Jotenkin säälittää koko yliharras suhtautuminen noihin värkkeihin.

    Keskustelivatkohan ukkelit nuijistaan luolien aikana samoin tavoin ?

    Työkalujahan ne kameratkin vaan on ja niiden käyttäjä on työn lopputuloksen kannnalta olennaisempi kuin kuolleet esineet.
    E : Miksi rakastatte kameroita noin paljon ? Menisitte välillä naisiin ! Kunnon tömistelyt tekisivät luovuudellenne <SIZE size="6"]paljon</SIZE> enemmän hyvää kuin pikkuseikkojen loputon penkominen ja saivartelu.
    Jotenkin perverssiä toi kameroiden rakastelu ...
    E2 : Ainiin - täähän olikin valokuvauskamerafoorumi - anteeks kauheesti ...
     
  18. Vs: mikro 4/3 -kamerat

    No kiitti - sepä asiallista - varmaan joku poliisi ?
    Kaipa tässä juuri niistä työkaluista pähkäilläänkin  - oli sitten kenen mielestä säälittävää tai ei !
     
  19. Est

    Est Well-Known Member

    17 347
    1 857
    113
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Kuka on "varmaan joku poliisi" ?
                ____________
    Ei täällä juurikaan "työkaluista pähkäillä" motivoituneena niitä käyttämään työkaluina - vaan luokitellaan niitä "naisväelle" ja "homoille" kuluviksi jne. turhaa höpinää.

    Loppu onkin sitten lähes täysin epäolennaisten pikkuseikkojen loputonta arvotonta pohdintaa ja saivartelua.
    On paljon ihmisiä -  "foorumeilla" - joille riittää tyydytys siitä mitä uusimmilla hienoimmilla työkaluillaan VOISI saada aikaan jos opettelisi niitä käyttämään tai edes olisi jotain halua niitä mihinkään käytää ?
    Kyllä rohkeasti väitän, että laitteiden rakastajat ovat ihan oma psyykkinen rotunsa - eikä sillä ole yleensä juuri tekemistä niiden käyttämisen kanssa.
    Kunhan jotain täytettä nysväelämillensä ...
     
  20. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Nyt oon Estin kanssa samaa mieltä. Ihan hillittömästi paapotaan jotakin pikkunippeliä ja tutkitaan kaikensortin testejä. Kyllä minäkin niitä testejä vähän vilkuilen, mutta täydellistähän niistä ei löydy.