Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

mikro 4/3 -kamerat

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana angulex, 8 Lokakuu 2010.

  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Miten tämä liittyy m4/3 -kameroista käytävään keskusteluun?
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Lenstipissä on Olympuksen uudet potrettitelen testi. Kehuvat maasta taivaaseen!
     
  3. Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Mä oon nyt muutaman päivän tehny tuttavuutta e-p3 kanssa.

    Periaatteessa en osta uutta ennenku vanha on menny paskaks tms mut nyt oli vielä tilaisuus saada vähän halvemmalla ja sit e-p2 löysi rakastavat valokuvaajankädet ja maksuehdoista päästin juohevaan diiliin ni mä lankesin...päivittämään! Mitä en siis oikeestaan ikinä missään suhteessa oo tehny.

    No alkuun olin vähä et plääh, e-p2 tuntu jotenkin et se oli enempi ...aus metal. Mut tais olla vaan joku juttu et se pintamatsku on erilaista. Ehkä joudun sen isomman hantaakin hankkimaan mut toisaalta se on alkanu istua hyvin käsiin.

    Valikkohomma on mulle juoheempi, sain useemman nappulan ohjelmoitua omilleni (MF ja AEL) ja jotenkin se on mulle loogisempi, mä seikkailin usein e-p2 kanssa jotenki...mulla on se valotusmittaus arvioiva mutta AEL sitten pistemittauksella kinkkisempiä paikkoja varten, oon testaillu nyt vähän aikaa muuta ku pistemittausta, sillä oon  muuten pelannu. Mut nyt kun ton kanssa voi sitten vähän käytellä täytesalamaa (joka oli myös yks TOP 100 vaihto(teko)syistä) ni oon miettiny muita juttuja.

    En kaivannu nopeempaa af kun oon pärjänny mauaalillakin mut toisaalta tänään tossa kävellessä ja ihmisiä paukutellessa mietin et onhan tää kiva, melkein se on spot on heti. Vaikuttaa hyvältä.

    Jotenkin, voi olla et on vaan ihan mun oma alustava fiilinki, OM 28/2 vaikuttaa pelaavan paremmin kuin e-p2 kanssa, en osaa sanoo mitään syytä mut jotenki ensivaikutelma oli semmoinen.

    Pari hauskaa judanssia on sattunu kans: aluks olin et mitä v...a onks tää rikki. Kun etsimestä yritin vaihdella valikoita se meni aina jumiin mut näytölle palatessa toimi ok. Meinasin jo alkaa möykätä myyjälle mut sit illalla tajusin et meikun klyyvari osuu kosketusnäyttöön ja sit ne valikot ei napista liiku :) eli joudun opettelemaan kerettiläisen kuvausotteen jossa kameralla on yks tukipiste vähemmän ;)

    Honasin myös tossa iltapäiväoluttauolla et mitä h...ä täällä on kuvia joita en oo ottanu,tossa kosketusnäytössä on siis semmonen zydeemi et ku siihen tökkää se tarkentaa siihen kohtaan ja laukasee, olin kirppariostoksilla ja olisko napa tai nappi osunu näyttöön ja laukonu meneen :) ihan kiva :)

    Mageita ja paljon kehuttuja ne uudet linssit. Mulla vaan on nätit Zuiko 50/1.4 ja 28/2 ja mageet on nekin, MF löytyy suoraan napista ja lasin vaihto onnistuu jo lähes yhtä vaistonvaraisesti kuin lippaanvaihto henkkoht aseeseen eli saa olla mun osalta. Jotenki on hauskaa että näin yhdistyy menneisyys ja nykyisyys.


    V-MS
     
  4. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Saakos kosketusnäyttöä kytkettyä pois? On nimittäin pahin idea kameroissa..
     
  5. Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Tokihan sen saa pois. Mutta toisaalta kun siihen on totutellu ei se oo hullumpi, mäkin ajattelin et ihan humpuukia. Varsinkin kuvien selailu sillä on ihan näpsäkkää ja sitä on helppo painaa roke-nappia jos on tullu kuvanneeks scheissea. Sit niitä voi siitä suurentaa ja pienentää jne. Ja sen tökkimällä kuvaamisen saa veks kans. Mut ei se nyt niin ihme juttu oo mut muuten hyvä näyttö, mun näkö alkaa olla sen verran kehno et tuli tiirailtua otetutkin kuvat etsimestä kun e-p2 näyttö on vähän ehkä sellanen...rouhee. Mut ton e-p3 näytöltä mäkin näen mitä on tullu otettua.

    V-MS
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
  7. Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Sama setti on (12mm = M.Zuiko) on. Paitsi, että itselläni on parempi strap, suutarilla teetetty Mamiyan 645 mallin rannelenkin mukaan. Blogissani (iCloud.com) on kehuttu sama kama. Noita rannehihnojani on halunnut (ja ostanut) moni kaverini, pitäisi kait teettää uusi, isompi sarja myyntiin... ;-)
    -p-
     
  8. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Nyt kun tuli uusi etsinkin, VF-3 niin onko kukaan verrannut sitä VF-2:seen? Onko huononnus vai parannus?
    Molemmat taitavat käydä ristiin samoihin kameramalleihin.
     
  9. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    tulipa taas todettua että penin ensimmäisen sukupolven kittizoom on optisesti hyvä, mutta mekaanisesti varsinainen letku..

    Yritykset kuvata ir-filtterin läpi päättyivät aika lyhyeen kun rimpula menetti tarkennuksensa ja välillä sekosi täysin siinä vaiheessa kun yritti hellävaraisesti työntää ir-filtteriä pitimeen. Pitimeen joka sekin tuntuu liian järeältä ko. Lerppu-zoomille.

    Seuraava yritys kunnon rautaisella nikkorilla...
     
  10. Vs: mikro 4/3 -kamerat

    VF-3 on tehty halvemmaksi malliksi, halvempi paneli, alhaisempi resoluutio.

    Tuo alkuperäinen PEN-kittizoomi ei tosiaankaan kestä filtteripitimen painoa. Yksi kierrettävä filtteri vielä menee, mutta kaikki sitä raskaampi kanittaa etuelementtiä sen verran, että tarkennusmoottori ei jaksa pyöriä. E-PL1:n myötä tullut uusi versio toimii sisäisellä tarkennuksella ja siinä ei enää ole samaa ongelmaa.

    -p-
     
  11. Faeleri

    Faeleri Member

    197
    2
    18
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Ensimmäisen m4/3 kameran valinta on vaikea. Minulla on useita 4/3 objektiiveja, joita olen ajatellut käyttää hiljattain hankkimallani MMF-1 adapterilla. Toinen olennainen asia on langaton Olympus salama järjestelmä. Sitten se kaikkein vaikein kohta tulee videokuvauksen kohdalla.

    Olen miettinyt hankkia Panasonic GH-2 tai Olympus E-P3 kameran. En vain osaa tehdä ostopäätöstä näiden väliltä. Käsittääkseni tuo GH-2 soveltuu paremmin videoihin, mutta Olympuksen langattomat salamat ei toimi tämän kanssa ja hidas salamatäsmäys 1/160 tekee valinnasta vaikean (E-P3 mallissa täsmäys vähän nopeampi 1/180).

    Olympus E-P3 soveltuu minulle luultavasti parhaiten, koska voisi edelleen ohjata salamat helposti suoraan kamerasta, mutta joudun ostamaan tähän vielä "kalliin" etsimen, joka tulee GH-2 mallissa mukavasti mukana.

    Pitäisikö minun pysyä edelleen klassisissa 4/3 kameroissa ja lykätä ostosta? Tuo videokuvauksen tarve tulee ajankohtaiseksi noin vuoden kulttua.
     
  12. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Kukaan ei tiedä missä pitäisi pysyä, mutta objektiivisi toimivat todennäköisesti paremmin Olympuksessa. Panasonicia harkitessa kannattaa etsiä netistä listaus siitä, mitkä 4/3-objektiivit toimivat siinä kunnolla -- osaavat esimerkiksi automaattitarkentaa.
     
  13. Faeleri

    Faeleri Member

    197
    2
    18
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Itse asiassa minulta löytyy muutama 4/3 Sigma, joita haluan käyttää edelleen ja ne ei näytä toimivan tuon listan mukaan kovinkaan hyvin Panasonicin kameroissa. Luultavasti tuo E-P3 riittäisi minulle.

    Harmittava tilanne, kun arvostan tuota etsintä ja Panasonicissa se on tuossa kamerassa tukevasti paikallaan. Ehkä teen niin, että lopetan toistaiseksi haaveilun m4/3 kamerasta. Pidän kuitenkin tuon MMF-1 adapterin pöytälaatikossa kaiken varalta, jos sopiva kamera julkaistaan tulevaisuudessa.

    Pärjään mainiosti nykyisillä Evolt rungoilla, mutta kieltämättä tuosta elektronisesta etsimestä löytyy minun kuvaukseen muutamia etuja ja saisin videokameran.

    Pyrin siis löytämään jatkossa tästä m4/3 järjestelmästä kokonaisvaltaisen ratkaisun omaan käyttööni, vaikka joku voisi ehdottaa että miksi et hanki vain videokameraa tai GH-2 vain videota varten.
     
  14. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Hmm. Mutta onkos noissa E-PL1 -paketeissa kuitenkin yleensä vanha vai uusi versio? Monet paikat näyttävät myyvän PL1:stä aika edullisesti, mutta useimmat mainitsevat vain että objektiivi on 14-42mm, eikä muuta. Tästä olen olettanut että kyse on ekasta versiosta.
     
  15. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    siitä 14-42 objektiivistä on kolme versiota ja E-PL1:n mukana tulee suurella todennäköisyydellä juuri se ver 2. joka sen kanssa on lanseerattu aikanaan. tuskin sitä pakettisisältöä on ruvettu säätämään
     
  16. Vs: mikro 4/3 -kamerat

    E-PL1:n kittizoomi ("ver 2") on sisäisellä tarkennuksella. "Kolmosversio" eli nykyinen on sisäisesti tasan sama kuin "kakkonen", ulkoista designia on vain yhdenmukaistettu uusien lasien kanssa.

    -p-
     
  17. Nappe1

    Nappe1 Member

    651
    0
    16
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Eli tarkoittaako tuo "uudistaminen" sitä nyt sitten että vain kahdessa ensimäisessä on zoomi ja tarkennuskiehrä mallia Pen F/FT/FV optiikat? (ainakin ekoissa putkissa kiinnitin siihen huomiota että nuo olivat esikuviensa kanssa identtisen näköisiä, vaikkakin muovista.)
     
  18. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Rajala vastasi että E-PL1-kiteissään on ensimmäinen versio. Kysyin myös Verkkokaupalta mutta eivät ole vastanneet.
     
  19. Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Sotkeennuin itse versioviidakkoon... Totta on, E-PL1:ssä on ykkösversio (tarkennus ensimmäisellä ryhmällä) ja vasta E-PL2:ssa on kakkosversio (sisäinen tarkennus). Olen pahoillani väärästä infosta.
    -p-
     
  20. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: mikro 4/3 -kamerat

    Siis versioiden välillä on optisia eroavuuksia tarkennuksen ja mekaanisen jämäkkyyden suhteen. Näkyyköhän se kuvan laadussa? Kumman eduksi? Oletuksella että tarkennus on osunut kohdalleen.