Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Höpöhöpö, pari paukkua rentouttaa silleen kivasti, ettei jännitä, ja poistuu laukaisuepäterävyys. Minä näillä nykydigeillä yritän ratkaista joissakin tilanteissa tuon laukaisuepäterävyyden kuvaamalla nopeimmalla sarjalla pari kuvaa, joista monesti se toinen on terävämpi. Vaikka kuinka mukamas hallitsen sen oikean tekniikan, niin enpä hallitse. Nivelen liike on liike, ja toisessa kuvassa (tai kolmannessa) sitä liikettä ei ole. Meni hieman offiksi. kapa
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Olen samaa mieltä. Minullan on kiev 88cm jonka ostin muutama kuukausi sitten iipeestä. Runko on hyvä, mutta mukana tulleet kaksi uudenmallista perää vuotaa. Onneksi on kaksi vanhaa perää joissa on kurkistusluukku, toimivat hyvin. Kiev 88cm lasiksi ostin myöhemmin Zeiss Flektongon 50/4 lasin. Tykkään.
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Mamiya 645 Pro. Edullisia kasetteja ja objektiiveja. Samoin Mamiya 645 Super, ja siitä edelleen vanhempiin ja edullisempiin runkoihin budjetin mukaan. Varsinkin moottorikäsikahvan ja prisman (tietenkin prisma suorakulmioon - eri juttu neliössä) kanssa hyvä ja kinarimainen käsivaralta. Erikseen voi olla myös viritysnuppi kahvan tilalle ja kuiluetsin, niin saa kevyemmän version, mutta silloin sitten käytännössä vain vaakakuvia. Äänestyksessä on myös muu formaatti. Ilmeisesti niputetaan kaikki keskarit ja muu olisi vaikkapa kinofilmi. Miksei sitä? Hienorakeisia filmejä on saatavana kuten värissä Kodak Ektar. Hieman kun otytaa selvää parhaista objektiiveista kuhunkin järjestelmään (koska painotettiin isoa tarkkaa kuvaa), niin sehän on loistava formaatti ja edullisempi myös käyttää ja hankkia vaikka se projektorikin. Terävyys on suunnilleen yksi yhteen hienoimmilla kinofilmeillä ja parhailla objektiiveilla (ei välttämättä lainkaan kalliita) kuin keskareilla kun ottaa huomioon että keskareissa joutuu usein valitsemaan herkän filmin ja kuvausaukot ovat pienempiä. Tuossa esimerkiksi 6x9 400 ISO. http://www.dantestella.com/technical/g690bl.html 6x9 on toki taas eri kuin 645 ja esimerkin 50 kertainen suurennos tekisi kinoruudun 36mmx50 = 180cm levyiseksi. Ehkä ei ihan Ektarillakaan tuohon yltäisi, vaan olisiko sentään kovin kaukana. Kinolla saa mielestäni aika pirun siistejä metrisiä kuvia.
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Osta mikä hyvänsä, mutta älä mitään loppun kuvattua romua. Sellanen vaan ärsytää ja on vaikea myydä taas eteenpäin, kun alkaa tehdä mieli jotain toista kameraa. Mun mielestä ihan turhaa huolehtia peilin tai sulkimen aiheuttamista tärähdyksistä. Se ei nyt todellakaan ole se ensimmäinen kuvanlaatua rajoittava tekijä. Toki aina on niitä joiden mielestä kamera pitää muutenkin pultata peruskallioon, että sillä yleensäkään voi saada teräviä kuvia. Pentax 6x7 kuulostaa kyllä laukaistaessa ihan ketunraudoilta Se ei tosin taida ihan mahtua budjettiin, ainakaan mittaavan prisman kanssa.
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Ketunraudat on hyvä ilmaisu,koska päät kääntyy kun painaa nappia
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Lisätään vielä sen verran, että mun mielestä toi 400e on pikkusen liian vähän saada oikeestaan mistään näistä äänestyksessä olevista kunnollista yksilöä. Kattelisin ehkä tuota jo ehdotettua ja kerran pois rajattua 645:tä esim Mamiyaa liikkuu paljon. Siellähän löytyy helpommin sitä mittaria ja suljinaika automatiikkaakin, jos sellaista kaipaa ja 400:lla saa jo setin ainakin parilla objektiivilla. TLR:t mahtuu myös hyvin budjettiin, mutta ne on kameroina aika erilaisia. Kuilu jne. Kai tää kiteytyy siihen, että pitääkö olla vaihdettava objektiivi?
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Mun mielestä keskariin kuuluu vaihtoperä.
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Mun mielestä vaihtokamera: Weitwinkel, Normal oder Tele taikka sitten 503CWi sekä 905 SWC. Eikun: tuolla budjetilla saa mitään järkevää, niinkuin jo todettiin. On hassua että kamerassa spaarataan jokainen euro ja sitten pistetään menemään kymmeniä (tai satoja) rullia filmiä vuositasolla. Olisiko eekuutonen kehitksineen ja tykötarpeineen kuitenkin 15 €/rulla? Tjsp. Muutama satanen lisää ja saa vaikka mitä. Mutta: "kuvaaminen kannattaa aina". T. K.
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Tossa keskarissa ja käsivarakuvauksessa on oikeesti haasteita, ellei sitten kuvailla studiossa isoilla valoilla. Ulkona pimeessä on eri juttu. Joku Fujin GA645, jonka mainitsin on ok, samoin TLR. Texas-Leica ei enää välttämättä toimikaan käsivaralta. Hasseli on niin loistava ja luonteva jalustalla ja lasit niin hienoja, että käsivaralta ei viitsi. RB - jalusta ja siinä tosi mukava, jopa lukion jälkeen luonnossa 80-luvun alussa. Ja sitten on nää 645set Mamiyat, Bronicat tai vaikka hieno Contax... Toimivat kuin kino, mutta äkkiä huomaat kannattelevasi 2,5 kilon jötikkää ja se ei sitten ookaan kivaa. Ei sellaisen kanssa liikuta kevyesti sunnuntaikävelyllä... Mutta mahdollisuuksien kukaan kannattaa kokeilla vähän kaikkea, vaihtolaitteet kiertoon vaan.
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Niin, jos halvalla haluaa, kannattaa kerralla ostaa kunnon peli. Kto on oikeassa, Hasseli on saatanan hieno systeemi, niin hieno, ettei koskaan uskalla jättää mitään optiikkaa, vesivaakaa, pikajalustalevyä, kuilua tai prismaa pois. Kaikki on aina mukana. Siksi se painaa paljon. Ja kysymys onkin, jaksaako niitä kaikkia raahata. Kun on tlr, ei ole vaihtoehtoja, mikä sopiii ainakin minulle, pysyy kannettava tavara kooltaan kurissa. T Jukka
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? No jaa.Neliö jakaa mielipiteitä,melko kömpelö koliseva systeemi.Tietenkin nimi painaa yhtä paljon kuin kamera.
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Kyllähän Hasseli kuilulla tai Chimneyllä on aivan loistava ja kevyt käsivarakamera! Prisma taas sitten mielestäni suorastaan huutaa viritinkahvaa tasapainon vuoksi. Mamiya 645 Pro taas sitten onkin mahdoton kuilulla - ellei tyydy vaakakuviin. Prismalla ja viritinkahvalla paino nousee merkittävästi.
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Niin minäkin luulin, mutta kyllä Hasselblad on Hasselblad. Tärkeä dian ja värifilmin aikaan ollut myös varmasti se, mitä Vatanen sanoi:"Hasselien optiikoiden värintoisto on tasaista, vaikka vaihtaa polttoväliä, niin värintoisto pysyy samankaltaisena." T Jukka
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Tuon voisi kyllä laajentaa koskemaan yleensäkin Zeissin optiikoita (vaikkei Zeiss kai nyt ihan kaikkia Hasselin optiikoita olekaan tehnyt?).
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Hasselissa mikään kolise. Kaikki formaatit vaativat totuttautumista ja mielipiteet ovat muuttuvia - toivon mukaan. Se että pystyykö sommittelemaan neliöllä myös suorakaidetta, on kuvaajasta kiinni. Harjoituksesta. Samat sanat etsimen peilikuvaan. (Ja toki myös mittaetsimellä kuvaamiseen.)
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Ei ole ollut hasselia mutta Kiev 88 oli kerran pari viikkoa ja jos ero ei ole kuin yöllä ja päivällä niin pysyn kannassani.
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Pari viikkoa, pyh! Mulla kesti pari vuotta satunnaista käyttöä ennenkuin mittaetsintä pystyi käyttämään ja sen läpi sommittelemaan luontevasti.
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? ,mutta kerro ne kiev 88 ja hasselin erot
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? Vesivaa'at, pellit yms. eivät mulle olleet ne suurin "ongelma", vaan mahdollisuus vaihtaa objektiivia. Ja muitakin osia; vaikka ei kai kukaan oikeesti nyt prismaa Hasselissa käytä Mutta 60 vai 100 milliä, millainen mahtaa olla syväterävyyden vaikutus, ai niin muista virittää kompendi, koska se on paras takaamaan Zeissin ominaisuudet, vai oisko sittenkin 250mm Sonnar tässä jotenkin tässä kuvassa ylivoimainen... ja niin edelleen... Ja hyvä, että mukana oli pari kasettia, tämä historiallinen maisema on hyvä taltioida Acroksella ja Tri-X:llä - molemmilla kun on se oma lookinsa.... Mutta... vaikka vähän painavan sorttinen - tehty metallista - Hasseli kasetilla, kuilulla ja yhdellä lasilla väliltä 60-100mm lon opulta aika kompakti paketti. Itseasiassa aika lähellä Rolleiflexin mittoja, tosin väärinpäin. Silti... Rolleiflex/Rolleicord tai mun nykylempparit GA645 ja GW690III yksinkertaistaa hommaa hienosti. Ainakin mulle, juuri nyt. Vuoden päästä eri fiilikset. Ehkä. 200-sarjan Hasseli ois mielenkiintoinen ja varmaan viimeinkin vapauttaisi sen luovan kuvaajan minussa... Ja lopulta, ostat mitä tahansa, se on sun keskaris ja sun ilosi - ja ongelmasi.
Vs: Mikäs keskari aloittelijalle inhimillisellä (200-400eur) budjetilla? En ole tutustunut, mutta netissä taidettiin just sanoa että toinen on koliseva paska.