Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mikäli saisit valita ?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Kimo, 4 Maaliskuu 2014.

Mikäli saisit valita ilmaiseksi jommankumman ?

1. Nikon D4s

24 ääntä
    42,1%
  2. New Deardoff 8x10 field

33 ääntä
    57,9%
  1. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83
    Vs: Mikäli saisit valita ?

Tämä on vähän OT, mutta ei voi nyt mitään. Harrastan digikuvausta, moottoriveneilyä ja heittokalastusta haspeleilla ja vieheillä. Kaikissa noissa toiminnoissa (kuvauksessa, veneilyssä ja kalastuksessa) on joukko, jonka mielestä todellista harrastamista on joku muu (filmikuvaus, purjehdus, perhokalastus). Se sopii minulle ihan mainiosti, mutta mistä syystä pitää vähätellä muiden innostunutta ja elämyksiä antavaa tekemistä. Antaako se jotain lisää itselle, eikä vain voisi iloita omasta mallistaan jatkuvasti halveksimatta ihmisten harrastamista.

Jos fieldi on jonkun mielestä kiinnostava kamera, niin kuin tietenkin minunkin (en vain pystyisi sitä mielekkäästi käyttämään), niin miksi siihen oheen on todettava toisen vaihtoehdon olevan jotenkin vähäistä arvoltaan.

2. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 571
    6 546
    113

No, en nyt tarkoittanut fieldiä, sen kanssa ei mulla onnistuisi mikään, tarkoitin saman koon vempeleitä, vaikka meneekin ohi aiheen.

3. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Syväterävyyden hallinta...mikäli ei ole  rahamiehiä.

4. makela

makela Member

181
    11
    18

Riippuu tietysti siitä, mitä ja miten sillä ainolla kameralla on tarkoitus kuvata.
    Itse valitsisin Deardorffin.

5. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Sorry, jos tuosta sai sellaisen käsityksen. Halusin tuoda esille kumpaankin tyyliin liittyviä nyansseja, joita osa ei vaan miellä. Tarkoitin, että xl-kameroiden kanssa touhuaminen ja kuvausvälineiden virittely jo mahdollisesti aikaisemmin visualisoitua kuvaa varten on jo sinänsä sitä sen hankalamman kautta etenemisen suola. Vastaavasti taas digikuvaaja saattaa mennä kuva ja näkemys kuvan jatkojalostamisesta edellä. Kaksi kokonaan  erilaista lähestymistapaa - ketään siis väheksymättä.

6. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Kyllä se näin on, useasti Isolla kameralla kuvaajalla on se itse kuvaustapahtuma se juttu. Kuvat rauhassa ja teet " lukemattomia" varmistuksia  ja kaikki rauhassa.Voihan digilläkin seisoa paikallaan ja kuunnella linnun lauluja ei siinä mitään.

7. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

Niin, enpä tiedä, kun ei laakavehkeistä ole kokemusta. Onhan tätä vääntöä käyty miljoona kertaa tietysti, mutta on mulla mukana noi Nikonin digi- ja kinovehkeet tai tuo Fujin 4,5 kg painava tilt ja shift etulaudalla varustettu GX680 tai joku muu laite, on se kuvan otto ihan yhtä hidasta pyörimistä. Jalusta pystyyn, kamera siihen, tähtäilyä ja ihmettelyä ja sitten koko setti toisen paikkaan, kun pitää katsoa irtoaisiko sieltä paremmin. Ei se valotuksen määrittäminenkään ole yhtään helpompaa kummallakaan laitteella, tai no pääseehän digillä sitä kokeilemaan, mutta oikean valotuksen haku on ihan sama prosessi periaatteessa kummallakin, kuin myös kuvaussuunnan valinta ja rajauksen teko. Samalla kun se sikari siinä palaa, niin se asiakin aukeaa. Mikä olennainen ero siinä tulee kuvaustapahtumassa jää kyllä minulle epäselväksi.

8. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Linnunlaulussa ja pidättelyssä on varmaan oma pointtinsa. Itse olen kuitenkin oppinut digin myötä parantumattomaksi räpsijäksi. Jos vaikka ajattelen, että tuosta aiheesta otetaan kuva joka postaan flickriin ja kameralaukkuun, niin aivan estottomasti räpsin siitä digillä toimiessa 40-50 kuvaa. Vaihdan ehkä vähän paikkaa, rustaan valotusarvoja tai kokeilen toista polttoväliä. Ja kun näiden kombinaatioita ajatellaan, niin 50 kuvaa ei ole edes paljon ;-) Ja sitten päälle täytyy odottaa vielä oikeaa hetkeä. Että aurinko paistaa sopivasti tai että kuvassa on ihmisiä kuten toivon. Ei siis ihme, ettäon 300 kuvaa kortilla jos teen vaikka puolen päivän kuvausreissun jossa vierailen useammalla kuvauspaikalla ja näen vielä jotain yllättävää. Torukaa nyt vaan :))

Keskarilla kuvatessani yritän olla hieman verkkaisempi, mutta kyllä minä sen rullan yleensä aina yhdellä kuvausrupeamalla valotan. Tunnin-kaksi kestää rulla korkeintaan vaikka kuinka pidättelisin itseäni. Sellaiseksi on maailma mennyt...

9. Vs: Mikäli saisit valita ?

Ottaisin ilman muuta Nikon D4s:än ja myisin sen. niillä rahoilla lähtisin kuukaudeksi jenkkeihin keski-länteen ja Sonoran autiomaan
    liepeille kuvaamaan vanhalla Deardorfillani ;-)

10. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Ei saa sanoa filmipuolella tuollaista, josta toiset sulkimet tulevat vain kateellisiksi. 

11. Olli Knuuttila

3 218
    405
    83

Mulla tahtoo olla niin, etten miettimättä ja pohtimatta saa kunnon kuvaa. Ei se oikein auta, jos otan 50 huonoa kuvaa, niistä ei yhtä kunnollista saa tehtyä ;) ;) 

12. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Minulla taas ekat yritykset on usein ihan pöhköjä. Mutta 10 minuutin ja 20-30 kuvan jälkeen alan tajuta miten sen kuvan oikeastaan haluan ottaa.

Kuvien ottaminen hieman eri versioina on siis tavallaan työskentelyä kohti lopputulosta. Samalla tuklee vietettyä pidempi aika kuvauspaikalla joka on aina hyvä asia.

13. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Niin, täällähän 35 kuvaa on se maksimi. 35 koska se viimeinen ruutu pitää aina säästää josko kotimatkalla sattuisikin jotain tosi mielenkiintoista.

14. Vs: Mikäli saisit valita ?

Eivät tule. Itse kuvaan filmillä + digillä noin 100 ruutua kuukaudessa.

15. markku55

markku55 Active Member

Samaa mieltä ja ymmärrän vertauksesikin, mutta yhdessä pikkudetaljissa valitsisin toisen vertailukohteen, moottoriveneilyssä ja purjehtimisessa ei ole oikeastaan mitään vertailukohtaa digi/filmikuvaukseen, jos nopea nykyaikainen moottorivene on digikuvaamista, niin filmikuvaaminen voisi vastata kalastajamallisen veneen kanssa ajeluun tai peräti soutamiseen, purjehdus on minusta lähempänä maalaustaidetta kuin kuvaamista ;))

16. Vs: Mikäli saisit valita ?

Niin se ihmismieli muuttu !
    Miljonääritkin on ihan hyviä jätkiä kun niihin kuuluu tai porvarit jos jäsenenkirja taskussa kuumottaa

17. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Ei se kyl ole mihinkään muuttunut, edelleenkin ostan halvinta mahdollista merkistä välittämättä ja käyttötarkoituksen mukaan. Kytät on vieläkin natsi sikoja :)

18. audiophile

audiophile Member

591
    1
    18

Laadukas fieldi jos ei saisi heti myydä vaan pelkästään käyttää. D4s menettää arvonsa, fieldi TUSKIN.

19. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Äänestys päättynyt. Puolet halvempi Deardoff  voitti foorumilaisten sydämmet  selvällä äänierolla :)

20. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113