Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mikähän vialla Benro N1 kuulapään lukituksessa?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana TM1973, 7 Tammikuu 2023.

  1. TM1973

    TM1973

    2
    0
    1
    Toivottavasti joku foorumin kokeneista konkareista osais auttaa tän kuulapääpulman kanssa, kun Googlettamalla en päässyt eteenpäin.

    Ostin vuosia sitten käytetyn Benro kolmijalan, jossa on Benro N1 kuulapää. Siinä on kiristysruuvi ja lukituskahva ja molemmat toimi pitkään mainiosti, kunnes lukituskahva (kuva 1) lakkasi toimimasta ja lukitus alkoi liukua, vaikka kahva on täysin kiristetty. Lukituskahvan sisällä on jousi.

    Kuva 1. Lukituskahva vasemmalla. Kiristysruuvi oikealla.
    Kuulapää 1.JPG


    Kun lukituskahvan ottaa pois, niin näyttää siltä, että lukitusruuvi ei osu / ei voi osua sille tarkoitettuun aukkoon vaan ruuvi osuu väistämättä aukon yläpuolelle (kuva 2.)

    Kuva 2. Lukituskahvan aukko.
    Kuulapää 2.JPG


    Kun tarkastelee osia, niin kaikki sisällä on aika lailla kiinteätä enkä nää, että osien keskinäiseen korkeuteen voi isosti vaikuttaa (kuva 3). Pikkusen sisällä olevaa osaa voi korottaa laittamalla paksun kerroksen rasvaa alle, mutta uran yläreuna tulee vastaan eikä vaikutus ole riittävä.

    Kuva 3. Lukituskahvan aukko ja rakenne sisältä.
    Kuulapää 3.JPG


    Muutama asia mietityttää. Kun tarkastelee sisällä oleva osaa, niin ainakin pientä kulumajälkeä on myös aukon sisällä (kuva 4).

    Kuva 4. Kulumat sisällä olevassa osassa. Nuolella aukossa olevaa kulumaa.
    Kuulapää 4.JPG


    Eli miten ruuvi on voinut joskus osua aukon kohdalle? Onkohan ruuvin kärki ollut joskus terävämpi ja kulunut nyt? Ruuvi kyllä vaikuttaa ihan tavalliselta tasapäiseltä M10 ruuvilta (kuva 5).

    Kuulapää 5.JPG


    Mietin myös, että mitenkähän se lukitus niin pitkään kuitenkin toimi. Sisällä olevasta osasta näkyy, että suurin osa kulumasta on osan etukyljessä (kuva 4).

    Kuva 4. Kulumat sisällä olevassa osassa.
    Kuulapää 4.JPG


    Mietin, että lukitus on ehkä toiminut painamalla koko tuon osan etukylkeä ja olisi silti saanut riittävän paineen pystysuunnassa yhdessä kaltevan takapinnan kanssa. Voisko olla, että pinnat on kuluneet ja/tai lukituskahvan ruuvin takana oleva jousi painunut kasaan, että ei tuu enää riittävää painetta osan etureunaan?

    MITEN KANNATTAIS YRITTÄÄ KORJATA?

    Ydinhommahan tässä on nyt sitten mietintä siitä, miten tän vois korjata? Voisko ruuvin esim. saada jotenkin osumaan aukkoon? Esim.

    · Viilaamalla osan aukkoa yläreunasta isommaksi, jotta nykyinen tai uusi ruuvi osuisi paremmin aukkoon?

    · Teroittamalla nykyisen kovin lyhyen oloisen ruuvin kärkeä, jotta se osuisi taas aukkoon?

    · Ostamalla uuden pidemmän M10 siipiruuvin, joka painaisi osan etureunaa? Lisäksi teroittamalla sen kärjen teräväksi, että osuisi aukkoon?

    · Kuinkahan tärkeä osa on alkuperäisen lukitusruuvin sisällä oleva jousi ja onko kiinteä M10 ruuvi ilman jousta sopimaton ratkaisu?

    · Etsimällä/ostamalla uuden Benron lukitusruuvin varaosana, jossa olisi kireä jousi ja/tai terävämpi kärki, jotka jotenkin ratkaisivat pulman, vaikka aukko vaikuttaa olevan väärällä kohdalla?


    Kaikesta pohdinnasta oon kiitolllinen. Muuten kolmijalka ja kuulapää pelittää hienosti ja pelkässä kiristysruuvillakin jotenkin pärjää, vaikka hiertää kyllä sisältä kontaktipintansa ajan myötä ilman lukituskahvaa.
     
  2. Varjo

    Varjo Member

    87
    11
    8
    Useita kuulapolvia on tullu räätälöityä, mutta tuo ei ole tuttu. Näin äkkiseltään en laittaisi mitään terotettua ruuvvia sinne. Kuvista ei pysty päättelemään sen todellista tilaa, se pitäisi nähdä kunnolla, mutta tuohan ei ole kovin arvokas härveli, eli hommaa vaan uusi kuula tilalle sovinnolla. Käytettynäkin niitä on myynnissä, eli katse siihen suuntaan.