Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Mikähän malli Zeiss ikon ikonta ja voightländer?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jarkki, 12 Maaliskuu 2021.

  1. Jarkki

    Jarkki

    29
    0
    1
    Tommosia löyty, mutta mikä mahtaa olla malli? Sitten Linhof Universal sucher technika ja mihin kameraan sopii tessar 2,8/50 T? Minkähänlaisissa hinnoissa mahtavat olla?
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Jos Tessar on kierrekiinnityksellä, sopii se aika moneen kameraan.
     
  3. jaska26

    jaska26 Active Member

    352
    99
    28
    Minulla on samanlainen ja sarjanumeronkin perusteella suunnilleen saman ikäinen Tessar 50/2.8 ja siinä on M42-kierrekiinnitys, eli käy useisiin M42 kiinnityksellä oleviin kameroihin. Olen nähnyt vastaavia myös Exaktan bajonetilla. Punainen T-kirjain mallimerkinnässä tarkoittaa uudempaa pinnoitetuilla linseillä olevaa mallia (1950-luku).
    Rakenne on varsin yksinkertainen ja selkeä, joten omani olen itse purkanut ja puhdistanut. Optinen laatu on jopa yllättävän hyvä näin yksinkertaiselle objektiiville, ja himmentimessä lehtiä vaikka muille jakaa, mutta onhan se Zeiss. Hinnat ebayssä ja kameratorilla kunnosta riippuen noin 50-150 euroa.
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113

    Juu. Niissä on yleensä sitten Exaktan laukaisunappula kyljessä. Voi tietysti olla uudempaankin Exaktaan sovitettu.